Bratislava - Priatelia Zeme-CEPA vyzývajú Európsku investičnú banku (EIB), aby neposkytla financie na výstavbu nových úsekov diaľnice D1 na Slovensku cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) do odstránenia závažných nedostatkov v ich príprave. Priatelia Zeme ďalej informovali agentúru SITA, že spolu so 14 environmentálnymi a ľudskoprávnymi mimovládnymi organizáciami v stredu zaslali prezidentovi EIB Philippeovi Maystadtovi list, v ktorom ho upozorňujú na možné porušovanie medzinárodných dohovorov týkajúcich sa ľudských práv a životného prostredia pri diaľničných PPP projektoch na Slovensku.
EIB v súčasnosti posudzuje žiadosť Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií o úver na financovanie výstavby vybraných úsekov diaľnice D1 cez PPP projekty, na ktoré sa vzťahuje zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Tento zákon okrem iného umožňuje výstavbu diaľnic na nevykúpených a nevyvlastnených pozemkoch. Dáva tak investorovi právo vysporiadať majetkové vzťahy k pozemkom, na ktorých sa diaľnica buduje, až po jej dokončení a kolaudácii. "V praxi to môže znamenať, že vlastníci nehnuteľností budú kompenzovaní až po niekoľkých rokoch od uvedenia diaľnice do prevádzky, čo porušuje ich právo na pokojné užívanie majetku garantované Európskym dohovorom o ľudských právach, a je v príkrom rozpore aj s Ústavou Slovenskej republiky," upozornil riaditeľ Via Iuris - Centra pre práva občanov Pavol Žilinčík.
Ten istý zákon zároveň zbavuje Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), a.s. povinnosti vykonať tzv. štátnu expertízu, ktorá hodnotí ekonomickú efektívnosť a opodstatnenosť nákladov verejných prác s celkovou cenou vyššou ako 200 mil. Sk (6,64 mil. €). "Pokiaľ sa vynechá štátna expertíza, zvyšuje sa tým riziko nadhodnotenej ceny výstavby, najmä ak už v minulosti boli preukázané kartelové dohody stavebných firiem práve pri diaľnici D1," dodal koordinátor siete mimovládnych organizácií CEE Bankwatch na Slovensku Ivan Lesay.
Programový koordinátor Priateľov Zeme zároveň upozornil na postup NDS a povoľovacích orgánov, ktoré podľa neho ignorujú výsledky posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) v plánovanom úseku D1 Turany - Hubová. Výsledkom EIA bolo odporúčanie variantu B1, ktorý bol v časti pri obci Šútovo riešený tunelom Korbeľka. V roku 2007 sa však NDS rozhodla nahradiť ho tromi kratšími tunelmi, pričom diaľnica má pretnúť Šútovo. "Obyvatelia z dotknutých komunít sa už jasne vyjadrili, že nesúhlasia s výstavbou podľa zmeneného variantu a odmietajú odkúpenie aj vyvlastnenie svojich nehnuteľností. Môžeme očakávať, že práve v Šútove bude použité ustanovenia (spomínaného) zákona a výstavba začne na súkromných pozemkoch bez kompenzácie ich majiteľov," predpokladá koordinátor projektu Fondy EÚ Roman Havlíček.
EIB by podľa Lesaya rozhodne nemala financovať projekty, ktoré "porušujú práva obyvateľov, garantované základnými európskymi legislatívnymi dokumentmi, ako sú Amsterdamská zmluva a Európsky dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd." Nemala by podľa neho ani poskytovať prostriedky tým spoločnostiam, ktoré porušujú pravidlá hospodárskej súťaže a boli usvedčené z kartelových dohôd.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Šútovo: Diaľnica vtrhne ľuďom na polia
Priatelia Zeme upozorňujú na riziká spaľovne vo Veľkom Šariši
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.