Priatelia Zeme vyzývajú nepodporiť PPP projekty

17. 09. 2008

Bratislava - Priatelia Zeme-CEPA vyzývajú Európsku investičnú banku (EIB), aby neposkytla financie na výstavbu nových úsekov diaľnice D1 na Slovensku cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) do odstránenia závažných nedostatkov v ich príprave. Priatelia Zeme ďalej informovali agentúru SITA, že spolu so 14 environmentálnymi a ľudskoprávnymi mimovládnymi organizáciami v stredu zaslali prezidentovi EIB Philippeovi Maystadtovi list, v ktorom ho upozorňujú na možné porušovanie medzinárodných dohovorov týkajúcich sa ľudských práv a životného prostredia pri diaľničných PPP projektoch na Slovensku.

EIB v súčasnosti posudzuje žiadosť Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií o úver na financovanie výstavby vybraných úsekov diaľnice D1 cez PPP projekty, na ktoré sa vzťahuje zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Tento zákon okrem iného umožňuje výstavbu diaľnic na nevykúpených a nevyvlastnených pozemkoch. Dáva tak investorovi právo vysporiadať majetkové vzťahy k pozemkom, na ktorých sa diaľnica buduje, až po jej dokončení a kolaudácii. "V praxi to môže znamenať, že vlastníci nehnuteľností budú kompenzovaní až po niekoľkých rokoch od uvedenia diaľnice do prevádzky, čo porušuje ich právo na pokojné užívanie majetku garantované Európskym dohovorom o ľudských právach, a je v príkrom rozpore aj s Ústavou Slovenskej republiky," upozornil riaditeľ Via Iuris - Centra pre práva občanov Pavol Žilinčík.

Ten istý zákon zároveň zbavuje Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), a.s. povinnosti vykonať tzv. štátnu expertízu, ktorá hodnotí ekonomickú efektívnosť a opodstatnenosť nákladov verejných prác s celkovou cenou vyššou ako 200 mil. Sk (6,64 mil. €). "Pokiaľ sa vynechá štátna expertíza, zvyšuje sa tým riziko nadhodnotenej ceny výstavby, najmä ak už v minulosti boli preukázané kartelové dohody stavebných firiem práve pri diaľnici D1," dodal koordinátor siete mimovládnych organizácií CEE Bankwatch na Slovensku Ivan Lesay.

Programový koordinátor Priateľov Zeme zároveň upozornil na postup NDS a povoľovacích orgánov, ktoré podľa neho ignorujú výsledky posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) v plánovanom úseku D1 Turany - Hubová. Výsledkom EIA bolo odporúčanie variantu B1, ktorý bol v časti pri obci Šútovo riešený tunelom Korbeľka. V roku 2007 sa však NDS rozhodla nahradiť ho tromi kratšími tunelmi, pričom diaľnica má pretnúť Šútovo. "Obyvatelia z dotknutých komunít sa už jasne vyjadrili, že nesúhlasia s výstavbou podľa zmeneného variantu a odmietajú odkúpenie aj vyvlastnenie svojich nehnuteľností. Môžeme očakávať, že práve v Šútove bude použité ustanovenia (spomínaného) zákona a výstavba začne na súkromných pozemkoch bez kompenzácie ich majiteľov," predpokladá koordinátor projektu Fondy EÚ Roman Havlíček.

EIB by podľa Lesaya rozhodne nemala financovať projekty, ktoré "porušujú práva obyvateľov, garantované základnými európskymi legislatívnymi dokumentmi, ako sú Amsterdamská zmluva a Európsky dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd." Nemala by podľa neho ani poskytovať prostriedky tým spoločnostiam, ktoré porušujú pravidlá hospodárskej súťaže a boli usvedčené z kartelových dohôd.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...