Pozemky, na ktorých by mala stáť automobilka Jaguar či ďalšie firmy, môžu mať problémy s podzemnou vodou. Štát musí preto lokalitu zabezpečiť pred záplavami. Posilniť chce aj protipovodňovú hrádzu na rieke Nitra.
BRATISLAVA. Príchod automobilky Jaguar bude pre Slovensko zrejme drahší, ako sa pôvodne zdalo. Okrem dotácie, ktorú vláda Roberta Fica spoločnosti prisľúbila, bude musieť štát investovať aj do úpravy okolia Nitry.
Pôdu, na ktorej by mala automobilka stáť, môžu ohrozovať záplavy či kolísanie hladiny podzemnej vody.
Podľa meraní v mestskej časti Nitry – Dražovciach, ktorá tesnom susedstve s budúcim závodom Jaguaru, by mohla hladina storočnej podzemnej vody vystúpiť až na povrch. V inej susednej dedine – Čakajovciach sa storočná voda nachádza približne 70 centimetrov pod zemou, vysvetľuje Katarína Možiešiková z odboru pozemných vôd SHMÚ.
Podzemná voda trápi obce pravidelne. Väčšie záplavy zažili v roku 2010. Pivnice niektorých domov však zatopilo aj tento rok na jar.
Na najohrozenejšej časti pozemku má stáť práve montážna hala Jaguaru a logistické centrum, vyplýva zo zverejneného projektu.
Štát si preto necháva vypracovať hydrogeologický prieskum. Práve od hladiny vody bude závisieť, ako sa upraví územie či ako sa budú stavať základy stavieb. „Náklady na prípravu územia bude znášať Slovenska republika,“ dodáva hovorca Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) Richard Dírer.
Podľa predsedu Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolta Lukáča existuje veľa spôsobov, ako pozemok ochrániť pred vodou či ho izolovať.
Príprava pozemku s vysokou hladinou podzemnej vody je však drahšia ako príprava klasického pozemku. Okrem záplav je rizikom aj to, že sa bude pôda prepadávať.
„So súčasnou technikou sa dá už stavať všade. Všetko však niečo stojí. A čím je práca náročnejšia, tým je to drahšie,“ hovorí Lukáč. Odhadnúť náklady nateraz nevie.
Náklady nechce konkretizovať ani SARIO. Podľa Dírera je pred ukončením prieskumu územia predčasné odpovedať na otázky.
Náklady na úpravu pozemku pred výstavbou však nie sú jediné, ktoré štát bude mať. V rámci protipovodňovej ochrany bude posilňovať aj hrádzu v okolí. V súčasnosti je nastavená len na ochranu poľnohospodárskej pôdy.
„V najbližšom čase príde k preklasifikovaniu hrádze, keďže bude chrániť priemyselný park obrovskej hospodárskej hodnoty. Hrádza bude preto posilnená tak, aby svojimi parametrami zodpovedala svojmu novému účelu,“ dodáva Dírer.
Posilnenie hrádze bude mať na starosti Slovenský vodohospodársky podnik. Ani v tomto prípade SARIO nechcelo povedať, koľko to bude stáť a akým spôsobom sa za úpravu zaplatí. Viac nateraz nevedel povedať ani vodohospodársky podnik.
Náklady, ktoré na zabezpečenie pred povodňami bude mať štát, by nemali znížiť priamu dotáciu – takmer 130 miliónov eur, na ktoré má automobilka podľa pravidiel Európskej komisie nárok.
Podľa hovorcu Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andreja Králika by sa dotácia znížila, iba ak by štát chránil len pozemky Jaguaru. Oficiálne však ide o priemyselný park, kde by mohli sídliť napríklad aj subdodávatelia.
Jaguar oznámil záujem postaviť svoju fabriku pri Nitre v auguste. Plánuje tam preinvestovať 1,4 miliardy eur, zamestnať má do štyritisíc ľudí a vyrábať 150- až 300-tisíc vozidiel ročne.
Ak Jaguar zmluvu so štátom podpíše, s výstavbou závodu by sa malo začať na budúci rok. Prvé autá by mali z jeho pásov zísť v roku 2018.
Park pre Jaguar možno preskúmajú ešte raz
Šéf rozpočtovej rady: Jaguár nám budúci rok veľmi nepomôže
Číslo na Fica a poľská arogancia. Financial Times píše, ako sme získali Jaguar
Aké sú výhody vyvlastňovania pre Jaguar? Bude tam korupcia?
Pre Jaguar idú vyvlastňovať, aj priekupníkov s pôdou
Štát vyvlastní pozemky pre Jaguar
Istý kšeft: Pôdu pre Land Rover od špekulantov nevykúpia, tí môžu dobre zarobiť aj na vyvlastnení!
Prokurátor uspel, ľudia dostanú pozemky pod Jaguarom späť
Počiatek náhle zrýchľuje stavebné konanie, pomôže to Jaguaru
Jaguaru zadotujeme aj pôdu, ktorá priťahuje priekupníkov
Jaguar smrdí a to ešte ani základný kameň nepoklepali
Špekulanti zarobia na Jaguari milióny, tvrdí Procházka
Firma vykupujúca pozemky pri Nitre chce žalovať Procházku
Príchod Jaguara má prvú kauzu: kšefty s pôdou
Megainvestícia! Na pozemkoch pre Jaguar by mohol Dzurindov kamarát zarobiť vyše 2 milióny
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.