Príchod Jaguara môže zdražieť, kvôli záplavám

Pozemky, na ktorých by mala stáť automobilka Jaguar či ďalšie firmy, môžu mať problémy s podzemnou vodou. Štát musí preto lokalitu zabezpečiť pred záplavami. Posilniť chce aj protipovodňovú hrádzu na rieke Nitra.

BRATISLAVA. Príchod automobilky Jaguar bude pre Slovensko zrejme drahší, ako sa pôvodne zdalo. Okrem dotácie, ktorú vláda Roberta Fica spoločnosti prisľúbila, bude musieť štát investovať aj do úpravy okolia Nitry.

Pôdu, na ktorej by mala automobilka stáť, môžu ohrozovať záplavy či kolísanie hladiny podzemnej vody.

Problém storočnej vody

Podľa meraní v mestskej časti Nitry – Dražovciach, ktorá tesnom susedstve s budúcim závodom Jaguaru, by mohla hladina storočnej podzemnej vody vystúpiť až na povrch. V inej susednej dedine –  Čakajovciach sa storočná voda nachádza približne 70 centimetrov pod zemou, vysvetľuje Katarína Možiešiková z odboru pozemných vôd SHMÚ.

Podzemná voda trápi obce pravidelne. Väčšie záplavy zažili v roku 2010. Pivnice niektorých domov však zatopilo aj tento rok na jar.

Na najohrozenejšej časti pozemku má stáť práve montážna hala Jaguaru a logistické centrum, vyplýva zo zverejneného projektu.

Štát si preto necháva vypracovať hydrogeologický prieskum. Práve od hladiny vody bude závisieť, ako sa upraví územie či ako sa budú stavať základy stavieb. „Náklady na prípravu územia bude znášať Slovenska republika,“ dodáva hovorca Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) Richard Dírer.

Podľa predsedu Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolta Lukáča existuje veľa spôsobov, ako pozemok ochrániť pred vodou či ho izolovať.

Príprava pozemku s vysokou hladinou podzemnej vody je však drahšia ako príprava klasického pozemku. Okrem záplav je rizikom aj to, že sa bude pôda prepadávať.

„So súčasnou technikou sa dá už stavať všade. Všetko však niečo stojí. A čím je práca náročnejšia, tým je to drahšie,“ hovorí Lukáč. Odhadnúť náklady nateraz nevie.

Náklady nechce konkretizovať ani SARIO. Podľa Dírera je pred ukončením prieskumu územia predčasné odpovedať na otázky.

Posilnia hrádzu

Náklady na úpravu pozemku pred výstavbou však nie sú jediné, ktoré štát bude mať. V rámci protipovodňovej ochrany bude posilňovať aj hrádzu v okolí. V súčasnosti je nastavená len na ochranu poľnohospodárskej pôdy.

„V najbližšom čase príde k preklasifikovaniu hrádze, keďže bude chrániť priemyselný park obrovskej hospodárskej hodnoty. Hrádza bude preto posilnená tak, aby svojimi parametrami zodpovedala svojmu novému účelu,“ dodáva Dírer.

Posilnenie hrádze bude mať na starosti Slovenský vodohospodársky podnik. Ani v tomto prípade SARIO nechcelo povedať, koľko to bude stáť a akým spôsobom sa za úpravu zaplatí. Viac nateraz nevedel povedať ani vodohospodársky podnik.

Neznížia dotáciu

Náklady, ktoré na zabezpečenie pred povodňami bude mať štát, by nemali znížiť priamu dotáciu – takmer 130 miliónov eur, na ktoré má automobilka podľa pravidiel Európskej komisie nárok.

Podľa hovorcu Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andreja Králika by sa dotácia znížila, iba ak by štát chránil len pozemky Jaguaru. Oficiálne však ide o priemyselný park, kde by mohli sídliť napríklad aj subdodávatelia.

Jaguar oznámil záujem postaviť svoju fabriku pri Nitre v auguste. Plánuje tam preinvestovať 1,4 miliardy eur, zamestnať má do štyritisíc ľudí a vyrábať 150- až 300-tisíc vozidiel ročne.

Ak Jaguar zmluvu so štátom podpíše, s výstavbou závodu by sa malo začať na budúci rok. Prvé autá by mali z jeho pásov zísť v roku 2018.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.