Dnes som sa zúčastnil druhého riadneho zasadnutia zastupiteľstva. Tu sú moje postrehy a dôvody hlasovania.
Primátor zaradil do programu niektoré body tesne pred začiatkom zasadnutia, takže sme sa s nimi mohli zoznámiť až na zasadnutí.
Na začiatku rokovania ma poslanci zvolili do návrhovej komisie, ktoré formulovala návrhy na hlasovanie až do ukončenia zasadnutia.
V tomto bode sme rokovali o všeobecne záväznom nariadení (VZN) o určovaní výšky dotácie pre školské zariadenia. Prijatie VZN vychádza zo zákona a zrovnoprávňuje financovanie súkromných a cirkevných škôl so školami, ktoré „patria pod mesto".
Hlasoval som za tento návrh, pretože nariadenie zrovnoprávňuje financovanie všetkých typov škôl (mestské, cirkevné, súkromné), čo by malo viesť k lepšej konkurencii medzi školami, k lepšiemu výberu školy pre deti a v konečnom dôsledku hádam aj ku zlepšeniu úrovne vzdelávania na úrovni žiakov základných škôl.
Nariadenie bolo väčšinou poslancov schválené.
Vedúca finančného odboru predložila návrh na zrušenie fondu životného prostredia a presunutie zostatkovej sumy 145 202 eur do rozpočtu mesta.
Odôvodnenie zrušenia môžete nájsť v materiáloch na zastupiteľstvo (odkaz by mal byť v zozname odkazov na konci strany).
K tomuto bodu sa otvorila rozsiahla diskusia.
V diskusii som vystúpil s názorom, že fond by mal ostať zachovaný a jeho štatút by mal byť rozšírený tak, ako rozhodlo zastupiteľstvo v novembri, t. j. aby ho bolo možné využiť aj na protipovodňové opatrenia. Kritizoval som, že prednosta mestského úradu nedodržal uznesenie zastupiteľstva z novembra, nedal návrh na zmenu pravidiel čerpania fondu, ale naopak navrhol fond zrušiť.
Materiál bol následne väčšinou poslancov stiahnutý z rokovania a teda sa o ňom nehlasovalo.
Hlasoval som za stiahnutie materiálu z rokovania.
Zastupiteľstvo si môže vytvoriť poradné orgány, tzv. komisie mestského zastupiteľstva. Na dnešnom zasadnutí sme po zdĺhavých rokovaniach nakoniec schválili vytvorenie komisií a aj ich personálne obsadenie.
Poslanci ma zvolili do komisie pre územný plán, výstavbu, dopravu a životné prostredie ako člena. Predsedom komisie sa stal architekt Viktor Tkačík.
Ďalšími členmi tejto komisie sú poslanci:
Členmi komisie ako neposlanci sú:
Zastupiteľstvo môže zriadiť mestskú radu, ako iniciatívny, výkonný a kontrolný orgán zastupiteľstva.
Viceprimátor resp. dvaja viceprimátori sú členmi mestskej rady zo zákona, v Prešove môže mať mestská rada najviac 10 členov z radov poslancov.
Poslanci ma zvolili za člena mestskej rady. Najbližšie zasadnutie mestskej rady by malo byť 9. februára 2011.
Počet členov mestskej rady je zatiaľ iba 7. Rozbehnutá, principiálne vopred v návrhovej komisii dohodnutá voľba jednotlivých členov mestskej rady sa zasekla potom, ako nastal spor, či je primátor viazaný návrhom predsedníčky poslaneckého klubu alebo nie je.
Spor bol podľa môjho názoru dôsledkom toho, že primátor nedal hlasovať o jednom dohodnutom nominantovi v zmysle dohody návrhovej komisie, ktorej som bol členom.
Podľa môjho názoru by mala byť mestská rada úplná a obsadená v súlade s pomerným rozložením politických subjektov v mestskom zastupiteľstve.
Ďalším bodom programu bolo schvaľovanie rozpočtu na tento rok. Keďže rok 2011 už začal, mestský rozpočet funguje v rozpočtovom provizóriu. Zjednodušene povedané, míňať je možné každý mesiac 1/12-tinu rozpočtu z minulého roku.
Rozpočet je jedným z najdôležitejších materiálov, o ktorých sa v samospráve hlasuje.
Keďže do dnešného dňa neboli zriadené komisie zastupiteľstva a ani mestská rada, návrh rozpočtu neprešiel rokovaním cez tieto orgány. To považujem za problém, pretože ak máme prijať kvalitný rozpočet a stáť si za ním, mal by byť riadne prerokovaný.
Podobný názor mala aj väčšina ďalších poslancov, preto sme odhlasovali stiahnutie návrhu rozpočtu s tým, aby bol riadne prerokovaný v komisiách a v mestskej rade a predložený na najbližšie rokovanie zastupiteľstva.
Ja som teda hlasoval za to, aby bol návrh rozpočtu ešte raz riadne prerokovaný vo všetkých orgánoch mesta.
Prednosta úradu navrhol primátorovi schváliť pevný plat vo výške 3 900 €. Tesne pred rokovaním sme dostali inak formulovaný a aj inak odôvodnený návrh, konkrétne na 1,48 násobok spodnej hranice zákonom stanoveného limitu. Zákonom stanovený spodný limit je 3,54 násobok priemernej mzdy a tak jeho 1,48 násobok je opäť pôvodne navrhovaná suma 3 900 eur, v budúcnosti valorizovaná podľa vývoja priemernej mzdy.
Návrh vyvolal pozmeňujúci návrh a následne niekoľko protinávrhov o ktorých sa hlasovalo tak, že napokon nebol prijatý žiadny návrh. Podľa môjho názoru došlo k zmätkom pri hlasovaní, ktoré vyústili do pomerne nešťastnej situácie, že zastupiteľstvo neurčilo plat primátorovi.
Ja som sa hlasovaní zdržal, pretože si myslím, že platy by mali byť stanovené tabuľkovo zákonom, pričom každý kandidát na primátora by vopred vedel za akých podmienok kandiduje.
Poslanci a ani primátor by neboli v pokušení využívať rozhodovanie o plate na upevňovanie kamarátstva, odmeňovanie za kšefty, vydieranie alebo vybavovanie si osobných účtov.
Pokiaľ by sa malo uvažovať o vyplatené odmien, tak vždy až spätne a na základe splnenia vopred stanovených kritérií.
Podľa môjho názoru a po preštudovaní Zákona o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest č. 253/1994 Z. z. prináleží v tejto situácii primátorovi plat zo zákona o výške 2636 eur aj vtedy, ak zastupiteľstvo nerozhodne o plate (viď § 3 a najmä § 4 ods. 2).
Platu primátora by sme sa mali venovať opäť na najbližšom zasadnutí zastupiteľstva, pretože spôsob, ako napokon dopadlo hlasovanie o celej veci nemožno označiť za dôstojný a predložený návrh na zvýšenie platu za dostatočne odôvodnený.
V tomto bode primátor informoval o vymenovaní svojho zástupcu p. Puchera od 1. 2. 2011 na polovičný úväzok. Nehlasovalo sa, keďže išlo len o informatívny bod o ktorom nie je dôvod hlasovať.
V tomto bode sme rokovali o dlhodobo odkladanom probléme. V júni 2011 končí nájom priestorov pre súčasnú materskú škôlku na fare v Nižnej Šebastovej.
Už dlhý čas sa v minulosti diskutovalo o niekoľkých riešeniach, pričom najschodnejšie boli:
Predložené materiály nedali dostatočné odpovede na otázky, či proti umiestneniu materskej škôlky v kultúrnom stredisku na Haburskej ulici nebude mať výhrady regionálny úrad verejného zdravotníctva a ako dlho bude trvať ukončenie nájmu a presťahovanie obyvateľov z bytového domu na Slánskej ulici a ako dlho bude trvať usporiadanie pozemku konkrétneho, ale neznámeho vlastníka pozemku pod týmto bytovým domom.
O vystúpenie na zastupiteľstve požiadali dvaja občania. O umožnení toho, aby mohli vystúpiť, sme v súlade s rokovacím poriadkom hlasovali. Hlasoval som za to, aby obidvaja mohli vystúpiť, čo schválila aj väčšina prítomných poslancov.
Po vystúpení občanov padol návrh, aby mestský úrad doplnil do ďalšieho zasadnutia zastupiteľstva materiál o chýbajúce podklady a nateraz sme materiál stiahli z rokovania.
Hlasoval som za takýto návrh, pretože pre zodpovedné posúdenie je potrebné mať všetky podstatné informácie.
Takýto návrh napokon prijala väčšina poslancov a materiál bol stiahnutý z rokovania.
Predsedníčka Okresného súdu v Prešove požiadala mestské zastupiteľstvo, aby zvolilo alebo potvrdilo súčasných tzv. „prísediacich“ z radov občanov.
Keďže išlo o osvedčených občanov a nepodarilo sa nájsť iných záujemcov o túto honorovanú, ale aj veľmi zodpovednú funkciu, schválili sme na ďalšie funkčné obdobie doterajších prísediacich.
Ja som hlasoval za. V našej mestskej časti býva jediná prísediaca, pani Verona Bebková z ulice Zimný potok.
Dostali sme správu hlavného kontrolóra (K úplnému zneniu správy je možné sa preklikať cez odkaz na konci stránky).
V rozprave som upriamil pozornosť na dva podstatné problémy:
V hospodárení základnej umeleckej školy na Októbrovej ulici 32 našiel hlavný kontrolór pomerne veľa nedostatkov. Jeho správa konštatuje, že boli neoprávnene čerpané prostriedky. Opýtal som sa prednostu, aké opatrenia boli prijaté, aby sa neoprávnene čerpané prostriedky vrátili späť?
Prednosta neodpovedal.
Vážnejší problém je pri vymáhaní nedoplatkov za komunálny odpad.
Až 10,36 % výmerov je nezaplatených pri fyzických osobách (3 050 domácností neplatí), pri právnických osobách je to 32,47 % (501 právnických osôb). Pohľadávky nie sú postúpené na vymáhanie, celé domácnosti neplatia aj niekoľko rokov, tvrdí hlavný kontrolór. Nedoplatky v roku 2009 vzrástli o 100 196,16 eur.
Z 3 551 prípadov neplatičov (fyzické a právnické osoby), mesto pristúpilo k exekúcii len v 97 prípadoch, čo je len 2,73 %. Pohľadávky boli odpisované mesačne, na základe podkladov z oddelenia daní a poplatkov, bez prerokovania v škodovej komisii. Čiže prakticky svojvoľne podľa rozhodnutia úradníkov.
Vykonanou kontrolou nedoplatkov hlavný kontrolór konštatoval, že nedoplatky sú vysoké a mesto nemá interný predpis, ktorý by určoval postup pri vymáhaní pohľadávok - nedoplatkov, v nadväznosti na ich výšku, obdobie, neznámeho adresáta a podobne.
Mesto pri vymáhaní nedoplatkov nepoužíva všetky právne prostriedky na ochranu majetku, vrátane včasného uplatňovania svojich práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými orgánmi. Mestský úrad nemá vypracovaný interný predpis, ktorý by určoval postup a podmienky na vymáhanie pohľadávok za KO.
Primátora som sa opýtal, v akom štádiu sú opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov? Odpovedal, že interná smernica sa pripravuje, termín jej prijatia však neuviedol.
Po ukončení rozpravy sme správu hlavného kontrolóra vzali na vedomie.
V tomto predposlednom bode sme schvaľovali plán práce mestskej rady a mestského zastupiteľstva na 1. polrok 2011 vrátane termínov zasadnutí mestskej rady a zastupiteľstva.
V rozprave som navrhol, aby sa do plánu práce dostal návrh VZN:
Návrh Všeobecne záväzného nariadenia mesta Prešov o informačnom systéme samosprávy
Účelom tohto všeobecne záväzného nariadenia by mala byť úprava povinností s cieľom zabezpečiť komunikáciu medzi
a určiť informačné prostriedky, upraviť spôsob ich používania a stanoviť využívanie iných foriem informovania.
Stanoviť by mal najmä:
Tento môj návrh bol zastupiteľstvom prijatý s termínom prerokovania v mestskej rade v máji a v mestskom zastupiteľstve v júni 2011.
Tesne pred rokovaním sme našli v poslaneckých laviciach materiál o odvolaní štatutárov mestských firiem IPZ Prešov, a. s. a Prešov REAL, s. r. o.
Počas rokovania však niektorí navrhovaní nominanti stiahli svoje súhlasy s ich zvolením za štatutárov za odvolávaných štatutárov, takže k odvolávaniu nedošlo a materiál bol stiahnutý z rokovania zastupiteľstva.
Nasledovali interpelácie a diskusia. V diskusii som vystúpil.
V prvej časti môjho vystúpenia som interpeloval riaditeľa dopravného podniku Ing. Janusa vo vecí rozšírenia premávky liniek MHD v oblasti Za Kalváriou o obsluhu doposiaľ neobsluhovaných ulíc – Terchovská, Horárska s ich prepojením cez ulicu Pod Kamennou baňou.
Taktiež som otvoril otázku úprav trás niektorých liniek aj v oblasti Sídliska II, okolia ulíc okolo Októbrovej ulice a Kalvárie.
Riaditeľa dopravného podniku som požiadal, aby sme navrhované zmeny mohli v predstihu prerokovať na zasadnutí výboru mestskej časti s občanmi.
Riaditeľa som požiadal o osobné prijatie v jeho kancelárii, keďže dopravných problémov v našej štvrti na riešenie a zlepšenie je nemálo. Po rokovaní mi riaditeľ ústne prisľúbil, že naše spoločné stretnutie zorganizuje, predbežne asi o dva týždne.
V druhej časti môjho vystúpenia som primátorovi tlmočil požiadavky občanov, ktoré sú aj mojimi požiadavkami:
Primátor sa k týmto požiadavkám na zasadnutí nevyjadril.
Primátor potom rokovanie po siedmych hodinách približne o 19-tej ukončil, keďže sme prerokovali celý program.
Najbližšou pravidelnou príležitosťou, kde sa môžeme stretnúť, by malo byť nasledujúce riadne zasadnutie mestského zastupiteľstva v stredu 23. februára 2011.
Richard Drutarovský, poslanec, Prešov
1994/253 Zákon o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest
Program a materiály na 2. riadne zasadnutie Mestského zastupiteľstva v Prešove dňa 26. 1. 2011
Priebeh stretnutia s riaditeľkou Technických služieb mesta Prešov
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému len zisťovaniu, či budú vyvlastnení zo svojich domovov a fariem alebo nie. Ministerstvo životného prostredia totiž potichu...
Nový zákon umožňuje štátu za určitých podmienok vyvlastniť pozemky, pričom v špecifických prípadoch môže byť vyvlastnenie aj bez náhrady.
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby plánovanej prečerpávacej vodnej elektrárne Málinec. Vyplýva to z uznesení, ktoré jednomyseľne prijali poslanci na svojom februárovom...
Majitelia nehnuteľností chcú od barcelonskej radnice kompenzáciu vo výške 4,2 miliardy eur, ak v meste v roku 2028 skončí možnosť prenajímať byty turistom.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...