Jednou z viacerých tém zasadnutia komisie bol zámer zmeniť územný plán mesta, ktorý sa môže dotknúť aj obyvateľov lokality Sídliska 2, oblasti za Kalváriou a časti smerom k Borkútu.
Územný plán mesta je veľmi dôležitý dokument a dotýka sa každého obyvateľa. Paradoxné je, že sa o neho obyvatelia zaujímajú veľmi málo, hoci jeho dôsledky na vlastnej koži potom zažívajú každý deň.
Ak vás to zaujíma trochu viac, pozrite si nižšie článok s názvom „Čo je to územný plán?“.
V komisii som k územnému plánu navrhol dve veci:
Navrhol som, aby sme pri zmene územného plánu využili možnosť definovať kľúčové budúce komunikačné tepny v meste tam, kde predpokladáme rozvoj individuálnej bytovej výstavby (laicky povedané: rodinné domy).
Vznikol by tak zaväzný plán siete takýchto budúcich ciest, pričom by sme zadefinovali ich parametre. Čiže to, aké majú byť široké, či majú mať chodník a podobne. To preto, aby v budúcnosti, keď pribudnú rodinné domy, nebol problém patrične posilniť cesty, po ktorých bude v budúcnosti prechádzať viac áut, budú tam chodci, bude tam premávať verejná doprava.
Parametre by mali byť zadefinované tak, aby sa z nich dala určiť úroveň budúcej uličnej čiary.
Ako pilotnú komunikáciu som na komisii prezentoval Terchovskú ulicu a jej okolie, ktoré predstavuje priestor, kde predpokladám jej rozvoj o nové rodinné domy a rekonštrukcie doterajších. Užiť by si ho však mali aj „starousadlíci“.
Samozrejme, keďže územný plán je pre celé mesto, pozrieme sa v komisii na túto problematiku aj v iných lokalitách mesta.
Členovia komisie sa po diskusii s týmto názorom stotožnili.
Pre rozvoj lokality okolo Terchovskej ulice je toto kľúčová vec, pretože doteraz bola vždy výhovorka, že kým nebude jasné, čo s Terchovskou ulicou, tak sa nedá nič robiť.
Snažím sa o to aj za cenu, že asi za to pochvalu nedostanem, lebo je to pre niekoho len „papier“. Ale nejako to rozťať musíme. Územný plán ešte nerieši financovanie, ale je nevyhnutným predpokladom.
V novembri som mimochodom na túto principiálnu tému napísal článok do volebných novín s názvom „Budeme sa v Prešove cítiť ako Bratislavčania?“ Môžete si ho nájsť na internete alebo aj v jednom z odkazov na konci tohto textu, aby som sa nemusel opakovať, keď stačí len kliknúť.
Navrhol som tiež, aby v prípade zmeny územného plánu, vznikla aj ucelená koncepcia cyklistických trás na území celého mesta, ktorá bude mať hlavu a pätu, trasy budú na seba nadväzovať a mať logiku.
Členovia komisie sa po diskusii s týmto názorom tiež stotožnili.
Cyklotrasy sú pre našu mestskú časť zaujímavé preto, že je to časť, ktorá ponúka Prešovčanom najvyšší potenciál trávenia voľného času. Sú tu mestské lesy, časti mesta z vidieckym charakterom, rieka, športoviská, Borkút, Kvašná voda a pod. Myslím, že je prospešné uvažovať, ako tieto časti prepojiť s iným časťami mesta cyklotrasami.
Cyklotrasy zároveň uľahčujú pohyb po našej štvrti aj jej obyvateľom a často sú súčasťou iných komunikácií, takže v optimálnom prípade sa zabije niekoľko múch jednou ranou.
Diskusia bola aj o povinnosti mesta vyznačiť záplavové územia. Vodohospodári o to radnicu už požiadali. Záplavová mapa bola zverejnená na internetovej stránke mesta a jej kópiu si môžete zobraziť cez jeden z odkazov nižšie.
Dohodli sme sa, že spustenie zmien územného plánu ešte nejaký mesiac - dva posunieme a najprv sa povenujeme zjednoteniu názoru v rámci komisie na uvedené témy.
Chcem vás poprosiť, ak máte k tomu akékoľvek podnety, aby ste sledovali zverejňované informácie k územnému plánu (napríklad na elektronickej úradnej tabuli) a tiež informácie na rokovanie komisie pre územný plán.
Ak v nich narazíte na čokoľvek, čo vo vás vyvolá potrebu reagovať, reagujte a môžete mi vašu reakciu dať na vedomie, prípadne ma v tejto veci osloviť ako poslanca či člena komisie. Najlepšie na zasadnutí výboru mestskej časti, ale ak sa to nepodarí, tak aj iným spôsobom.
Vždy najlepšie VOPRED! Po rozhodnutí sa už veci niekedy nedajú rýchlo ovplyvniť.
Zaoberali sme sa návrhom riešenia stekajúcej vody na ulici pod Wilec hôrkou, ktorá nenápadne ničí cestnú komunikáciu, svah a širšie okolie. Riešením by mal byť odvodňovací rigol. Z informácií, ktoré som dostal k dispozícii som usúdil, že je vhodné tento zámer podporiť. Podotýkam však, že zatiaľ neexistuje projektová dokumentácia a o definitívnom áno či nie rozhodnú všetci poslanci na zasadnutí mestského zastupiteľstva.
V materiáli o stavebných aktivitách v meste ma okrem iných zaujal zámer vybudovať protihlukovú stenu okolo železničnej trate na Pavlovičovom námestí.
Mnohí z nás to tam poznajú, ak si skracujete cestu od univerzity ku sporiteľni.
Podľa informácie by stena mala byť betónová, na východnej strane trate. Aby nevyzerala ako päsť na oko, tak s popínavými rastlinami. Malo by to byť súčasťou pilotného projektu opatrení železníc proti hluku.
Výstavbu steny platia železnice, je to ich zámer, takže nás môže tešiť, že sa rozhodli práve pre Prešov, lebo sa mohli rozhodnúť aj inak.
Ak vás téma hluku v meste zaujíma viac, našiel som niekoľko článkov na túto tému a prečítať si ich môžete v odkazoch na konci tohto textu.
V časti „Rôzne“ som požiadal o prípravu informácie o aktuálnom stave zámeru vybudovania obratiska MHD na Terchovskej ulici. Mala by byť predložená na niektoré ďalšie zasadnutie komisie.
Ďalšie materiály, ktoré o ktorých sme rokovali, si môžete pozrieť aj sami na stránke komisie. Po spracovaní a podpísaní zápisnice je možné si pozrieť aj zápisnicu a uznesenia.
Včera mi došla pozvánka na mimoriadne výjazdové zasadnutie komisie, na ktorom sa spolu s členmi komisie, ktorí nebudú na dovolenkách, pôjdeme zaoberať stavom rekonštrukcie základnej školy na ulici Čs. armády na Sídlisku 2.
Richard Drutarovský, poslanec, Prešov
Mapa záplavového územia riek Torysa a Sekčov v meste Prešov
Hluk v meste vysoko presahuje normy
Žijeme v meste hluku, ničia nás cesty
Budeme sa v Prešove cítiť ako Bratislavčania?
Kto môže zmeniť územný plán obce?
Prešovčanov trápi hlučnosť, žiadajú riešenie dopravy
Prešovskí poslanci odhlasovali zmeny limitov hlučnosti
Prešov chce zvyšovať limity hlučnosti v čase, keď EÚ vyhlásila boj s hlukom
Prešovčania hromadne pripomienkujú návrh na zvýšenie limitov hlučnosti
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému len zisťovaniu, či budú vyvlastnení zo svojich domovov a fariem alebo nie. Ministerstvo životného prostredia totiž potichu...
Nový zákon umožňuje štátu za určitých podmienok vyvlastniť pozemky, pričom v špecifických prípadoch môže byť vyvlastnenie aj bez náhrady.
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby plánovanej prečerpávacej vodnej elektrárne Málinec. Vyplýva to z uznesení, ktoré jednomyseľne prijali poslanci na svojom februárovom...
Majitelia nehnuteľností chcú od barcelonskej radnice kompenzáciu vo výške 4,2 miliardy eur, ak v meste v roku 2028 skončí možnosť prenajímať byty turistom.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...