Priebeh zasadnutia komisie pre územný plán, dopravu a životné prostredie zo dňa 5. 4. 2011 očami poslanca

Dnes som sa zúčastnil zasadnutia komisie. Tu sú moje subjektívne postrehy.

(Ďalšie informácie už aj na: http://facebook.com/drutarovsky)

Išlo o druhé zasadnutie komisie, v programe nebolo toľko bodov ako prvýkrát, keď komisia v tom čase už niekoľko mesiacov nezasadala a materiály sa nakopili.

Zaujímavosťou tohto rokovania bolo, že všetky uznesenia sme prijímali jednomyseľne. To však vôbec neznamená, že v programe neboli zásadné body. Niektoré z nich možno budú niektorých obyvateľov veľmi bolieť.

Prezentácia technickej štúdie prepojenia ulíc Sabinovská – Bardejovská – Košická

Technickú štúdiu prišli prezentovať pracovníci spoločnosti Woonerf, s. r. o.
Mesto si túto štúdiu objednalo z dôvodu, že ministerstvo dopravy považuje vo svojich plánoch prešovskú dopravu vyriešenú potom, ako sa dokončíia tri stavby, t. j. tzv. Nábrežná komunikácia (Obrancov mieru - Pod Kalváriou – Pražská - Košická), západo-južný diaľničný tunel (Vydumanec – Pod Willec hôrkou – súčasný začiatok diaľnice na Košice) a severný obchvat mesta R4 (Vydumanec – Dúbrava – letisko smerom na Kapušany).

Vypracovaná technická štúdia vedie novú cestu v trase Vjazd do Prešova od Veľkého Šariša (pri benzínke Slovnaft) – cez záhradky na konci Sídliska 3 (pri otočke trolejbusu) – 400 m tunel na Kúty – okolo rieky Sekčov cez záhradky za Kronospanom – pozdĺž železničnej trate – cez domy pri železničnom podjazde pod Táborom – cez polia medzi stanicou a sídliskom Sekčom a potom troma variantnými trasami približne cez solivarské odkalisko resp. okolo zástavby rodinných domov na Šváboch a približne okolo Chalúpkovej ulice na križovatku pri ZVL.

Štúdia má byť použitá najmä na presviedčanie ministerstva dopravy, aby túto komunikáciu zaradilo do plánu výstavby Slovenskej správy ciest, ako preložku cestu I/68. Momentálnym problémom je, že za preložku tej istej cesty je v súčasnosti označovaná aj výstavba tzv. Nábrežnej komunikácie, ktorá však dopravné problémy mesta prakticky nerieši a jej výstavba cez SSC bola len zámienkou na to, aby túto cestu mestského významu nemuselo stavať mesto.

Štúdia má teda podporiť tvrdenie, že navrhovaná trasa rieši „nadmestské“ dopravné vzťahy a preto by ju mal stavať štát a nie mesto. Momentálne však ministerstvo situáciu posudzuje presne naopak.

Zhotoviteľ štúdie uprednostnil približne 400 metrový tunel medzi Dúbravou a Kútmi pred hlbokým zárezom do kopca kvôli využitiu územia nad tunelom. Trasa by si vyžiadala preložku Torysy v úseku napravo od súčasnej cesty od Veľkého Šariša pri vjazde do mesta a zlikvidovanie záhradiek pri cyklistickej ceste pod Bikošom.

Podobne postihnuté by boli aj záhradky za Kronospanom. Trasa vedie cez niekoľko domov Pod Táborom pri železničnom podjazde. Jedna z alternatív by prechádzala cez časť domov na Jiráskovej ulicu na Šváboch a prakticky za domami na Chalúpkovej ulici.

Diskutovali sme o možnosti vyústiť koniec trasy pri moste cez Sekčov pri fabrike Solivaru na Košickej ulici (približne oproti podjazdu na Budovateľskú, čím by nebolo nutné zasahovať do obytnej zóny na Jiráskovej ulici a na Chalúpkovej resp. asanovať. Iná alternatíva ukončuje úsek už na križovatke pri Baumaxe.

Navrhli sme, aby mestské zastupiteľstvo zobralo materiál na vedomie a poverilo odbor hlavného architekta, aby o tejto trase začal rokovať so Slovenskou správou ciest s cieľom presadiť ju do plánu investícií.

Zrušenie zásad pre developerov pri výstavbe miestnych komunikácii

Pred dvoma rokmi bolo možné čerpať štátne dotácie na výstavbu komunikácií pri výstavbe rodinných a bytových domov. Žiadateľom o túto pomoc však mohlo byť len mesto, hoci výstavbu developoval súkromný investor.

Vtedy zastupiteľstvo prijalo „zásady“, ktoré definovali postup pri ktorom mesto požiadalo o dotáciu, developer doložil rozdiel k celkovej cene za výstavbu komunikácií, zabezpečil postavanie komunikácie k svojmu zámeru a nakoniec komunikáciu odovzdal do správy mestu, aby sa mesto o ňu staralo.

Zmena zákona však zrušila takéto dotovanie a tak schválené zásady stratili zmysel. Odbor strategického rozvoja navrhol tento materiál zrušiť.

V diskusii som vystúpil z návrhom, že nejaké zásady a podmienky, za ktorých mesto od developerov prevezme nimi vybudované komunikácie do správy mesta (čistenie, odpratávanie snehu, údržba, verejné osvetlenie atď.) by mali existovať, aby developeri vedeli na čom sú.

Komisia sa priklonila k takémuto názoru a tak sme neodporúčali zrušenie materiálu, ale jeho novelizáciu.

Rozpočtové opatrenie na zoškrtanie 10-tich percent rozpočtu

Na minulotýždňovom zasadnutí zastupiteľstva sme poverili mestský úrad, aby znížil plánované výdavky v rozpočte o 10 percent v tej časti, ktorú je možné v rozpočte „zoškrtať“ a ešte k tomu viazali čerpanie výdavkov vo výške 5 percent podľa toho, ako sa bude dariť naplňovať príjmy (aby sme neminuli dopredu viac, ako neskôr mesto vyberie na daniach a iných príjmoch).

Na rokovanie sme dostali návrhy dvoch odborov. Nemali sme možnosť sa s nimi oboznámiť vopred, pretože boli pripravené až na rokovaní komisie.

Pri posudzovaní návrhu na šetrenie z dielne odboru strategického rozvoja sme konštatovali, že predkladateľ nepochopil zadanie a navrhli sme prepracovanie materiálu.

Návrh z odboru hlavného architekta bol v poriadku. Odbor navrhol vypustiť výdavky na obstaranie územného plánu zóny „Východný sídelný pás“, kde sa očakáva vyhlásenie inundačného územia po minuloročných záplavách zo strany vodohospodárov, čo môže v extrémnom prípade znamenať až stavebnú uzáveru a tak príprava územného plánu zóny môže počkať.

Rokovací poriadok

Komisia sa zaoberala návrhom rokovacieho poriadku, ktorý som pripravil a predložil po tom, ako sa to nepodarilo na prvom zasadnutí komisie.

Rokovací poriadok zavádza zverejňovanie materiálov na zasadnutie komisie ešte pred zasadnutím komisie, takže s materiálmi sa bude môcť vopred oboznámiť aj verejnosť a využiť takto získané informácie napríklad na ovplyvnenie členov komisie poskytnutím ďalších názorov.

Zároveň sa verejnosť bude môcť presvedčiť o úrovni materiálov z mestského úradu a prispieť tak k ich lepšej kvalite. Rokovací poriadok tiež definuje, že zasadnutie komisie je verejné.

Po drobných pozmeňovacích návrhoch bol rokovací poriadok v komisii prijatý a už platí. Venujem mu samostatný článok, ktorý nájdete na konci tohto textu.

Megaprojekt obnovy chodníkov a ciest

Mali sme zaujať stanovisko k návrhu PPP projektu na rekonštrukciu chodníkov a ciest. Išlo by o megazákazku, akú toto mesto dávno nezažilo a splácala by sa desať rokov.

„Koncesionár“ by mal za úlohu opraviť niektoré mestské chodníky a cesty, staral by sa o nich počas doby 10 rokov, za čo by mu mesto každoročne platilo.

Výhodou by malo byť, že sa opraví časť ciest naraz, výsledok pocítia občania naraz.

V diskusii sme konštatovali, že materiál je nedopracovaný, opomína niektoré závažné riziká a vôbec nespomína alternatívy, ktoré by mohli byť výhodnejšie.
V diskusii som vystúpil s mnohými pripomienkami. Vyberám:

Pred začatím opráv by mal existovať nejaký generel pešej a cyklistickej dopravy, aby sa už teraz urobilo to, čo sa má robiť v desaťročnom horizonte, aby sme o niekoľko rokov nemuseli prerábať to čo sa urobí a zaplatí, aby sa to platilo ešte raz.

Prítomným som pripomenul, že napríklad v našej mestskej časti sú prašné, hlinené a blatisté cesty, takže by nebolo fér rekonštruovať vyasfaltované ulice, keď na niektorých uliciach ešte nikdy asfalt nemali.

Namietali sme, že vôbec nie je ekonomicky vyčíslené porovnanie s alternatívou, že by si úver zobralo mesto a nemuseli by sme tak splácať zrejme drahší úver, ktorý by banka poskytla koncesionárovi.

Požadoval som doplnenie materiálu o analytickú časť, ktorá by poskytla argumenty na podporu tvrdení v materiáli (môžete si ho pozrieť aj sami, odkaz by mal byť na konci tohto textu v článku o materiáloch na zasadnutie komisie), že forma cez PPP dlhodobo zníži náklady.

Upozornil som na ignorovanie skutočnosti, že financovanie takého projektu spôsobí, že najbližších desať rokov bude menej peňazí na údržbu väčšiny ostatných miestnych komunikácií a chodníkov. Odhadovali sme, že splátka v prvom roku len na splácanie tohto PPP projektu by mohla byť okolo 1 mil. eur, pričom na v rozpočte sa vyčleňuje na opravy chodníkov a ciest iba 500 tis. eur.

Žiadal som do materiálu doplniť stať o dopadoch financovania a realizácie takého projektu na údržbu ostatných mestských komunikácií a chodníkov.
Vytýkal som, že materiál sa vôbec nezaoberá rizikom, ak sa po odstránení živičného krytu ukáže, že podklad je poškodený viac, ako sa predpkladalo a niekto potom rozdiel o zvýšené náklady bude musieť zaplatiť.

Materiál uvádzal údajné pozitívne skúsenosti s podobnými projektmi v iných samosprávach, ale nijako ich nekonkretizoval. Vyžiadali sme si doplnenie materiálu o tieto prípadové štúdie.

V texte sa konštatuje, že rizikom projektu je nedostatok skúseností s prípravou a realizáciou podobných projektov.

Pred rokovaním som si urobil jednoduchú analýzu, ktorú som prezentoval, že v centre mesta sa má realizovať 43 percent celého projektu a v ostatných šiestich mestských častiach zvyšok.

Keďže na 30 tej pozícii sa nachádzala aj rekonštrukcia Fučíkovej ulice, dostal som uistenie od hlavného architekta, že na tejto ulici sa ráta zo zachovaním stromovej aleje pozdĺž cesty, ktorá je pre túto časť mesta charakteristická.

Komisia nebola s materiálom spokojná, navrhla ho výrazne doplniť o množstvo chýbajúcich informácii a predložiť potom na opätovné rokovanie.

Informácia o aktuálnom stave prípravy a výstavby významných dopravných stavieb

Materiál si môžete pozrieť medzi materiálmi na zasadnutie komisie, ktorý nájdete v článku s odkazom na konci tohto textu.

Informáciu sme zobrali na vedomie a požiadali o doplnenie o stave prípravy prepojenia cez Kuzmányho ulicu, ktorá sa v materiáli nijako nespomínala.

Stručne:

Tunelový diaľničný obchvat – od roku 2009 je vydané územné rozhodnutie, akosi chýba ochota zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti začať proces obstarávania zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre vydanie stavebného povolenia.

Severný obchvat R4 – podobne ako v predchádzajúcom bode.
Prepojenie Sabinovská – Bardejovská – Košická – podrobnejšie som o tom napísal vyššie. Slovenská správa ciest ešte netuší, že takýto zámer je na papieri.

Križovatka pri Baumaxe na Solivar – je vydané stavebné povolenie. Dátum realizácie je neurčený, stavba nie je v investičnom pláne.

Tzv. Nábrežná komunikácia – v polovici apríla by sa malo uskutočniť preberanie niektorých objektov (obslužné komunikácie, chodníky) do správy mesta, čo sa týka úseku na ulici Pod Kalváriou, sprevádzkovanie sa predpokladá v máji. Budúci úsek od mestského haly po ZVL ma vydané stavebné povolenie od mestskej haly po most na rieke Torysa, kde sa Slovenská správa ciest ponáhľala s jeho vydaním a výkupmi resp. vyvlastnením pozemkov, aby sa mohla uchádzať na tento projekt o prostriedky z eurofondov.

Rokovanie sme skončili približne po troch hodinách.

Kde sa môžeme najbližšie verejne stretnúť?

Najbližšie sa so mnou budete môcť stretnúť okrem iných príležitostí aj na zasadnutí výboru mestskej časti, ktoré by sa malo uskutočniť v štandardnom termíne a v štandardnom čase, teda v prvý pracovný štvrtok v mesiaci, čiže nateraz 7. 4. 2011 o 17-tej hodine v zasadacej miestnosti Tenisového klubu Tatran Prešov na Nábrežnej ul. č. 5.

Srdečne vás pozývam.

Podľa zatiaľ neoficiálnej informácie by sa najbližšie zasadnutie mestského zastupiteľstva malo konať 27. 4. 2011, ale tento termín sa s vysokou pravdepodobnosťou môže ešte zmeniť.

Podrobne monitorujeme:

Richard Drutarovský, poslanec, Prešov

Priamo súvisiace články

Zasadnutia komisie pre územný plán budú od dnes oveľa transparentnejšie 

Program a materiály na 2. riadne zasadnutie komisie pre územný plán, výstavbu, dopravu a životné prostredie dňa 5. 4. 2011 

Diskutoval som s Eduardom Vokálom, primátorom Lipian 

Materiály o rušení škôl zo školskej komisie 

Stretol som sa s obyvateľmi mestskej časti Vydumanec 

Priebeh zasadnutia komisie pre územný plán, dopravu a životné prostredie zo dňa 8. 3. 2011 očami poslanca 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...