Primátor chce vyriešiť dlhoročný spor okolo Nábrežnej komunikácie

Prešov - Nedostavanú Nábrežnú komunikáciu Prešovčania vnímajú ako "horúci zemiak", ktorý si kompetentní pohadzujú medzi sebou. Ani po šiestich rokoch problém nevyriešili. Výsledkom je, že obyvatelia mesta nemôžu využívať ani jednu časť z už dokončenej cesty a dostavba komunikácie je zatiaľ v nedohľadne. Vo verejnosti už roky rezonuje, že za problémom stojí rodina D r u t a r o v s k ý c h, ktorá sa odmietla z vyvlastneného domu vysťahovať a preto vraj brzdí dostavbu. Nie je to však celá pravda.

Stavba nepokračovala z mnohých dôvodov. Súdy na viacerých stupňoch totiž potvrdili nesprávny postup pri vydaní pôvodného stavebného povolenia a proces jeho nového vydania sa musel zopakovať. Išlo však aj o ďalšie nepresnosti, ktoré občania napádali a súdy im v niektorých prípadoch dali za pravdu. Rodina D r u t a r o v s k ý c h bola len jedným ohnivkom v celej reťazi. Pripomeňme teda, že Ústavný súd SR a následne aj Krajský súd v Prešove potvrdil, že vyvlastňovacie rozhodnutie, podľa ktorého ich mali odškodniť za zbúranie domu bolo vydané podľa neplatného zákona. To bolo v roku 2004. Odvtedy nie je na svete žiadna konkrétna dohoda o kompenzácii podľa novej cenovej vyhlášky, ani žiadne ďalšie vyvlastňovacie rozhodnutie, hoci na sklonku minulého roku sa Investorský útvar Slovenskej správy ciest (IÚ SSC) Košice, nechal počuť, že dom D r u t a r o v s k ý c h považuje za čiernu stavbu. Odôvodnil to tým, že v katastri nehnuteľností nie je zapísaný na liste vlastníctva. Išlo o nedorozumenie, ktoré sa vysvetlilo. Nezodpovedanou ostala otázka, na základe čoho im úradníci pred rokmi dom vyvlastnili a táto otázka sa v roku 2004 pretriasala aj pred súdom.

Primátor Prešova Pavel Hagyari vyvíja úsilie, aby sa spor vyriešil a aby sa Nábrežná komunikácia dostavala čo najskôr. Táto spojnica hlavných ťahov cez mesto Prešov by totiž výrazne odľahčila prehustenú dopravu z hlavnej tepny v smere Poprad - Košice mimo Ulicu 17. novembra. Napokon, štát do nej investoval už priveľa miliónov na to, aby sa nevyužívala.

Hagyari sa s vlastníkom nehnuteľnosti stretol ešte pred svojím nástupom do úradu a obe strany prijali ústnu dohodu o mimosúdnom vyrovnaní sporu. Nový primátor inicioval tiež stretnutie s investorom stavby, teda Investorským útvarom Slovenskej správy ciest (IÚ SSC) a zodpovedných pracovníkov informoval, že radnica bude aktívna pri rokovaniach s rodinou D r u t a r o v s k ý c h. "Osobne budem dohliadať nad tým, aby sa prijatá dohoda plnila. Predpokladám, že do dvoch týždňov bude zmluva o budúcej zmluve podpísaná," uviedol nový prešovský primátor. Vstup a pomoc mesta je síce trochu neštandardný, ale v tomto štádiu zrejme nutný.

Aj pred rokmi mesto údajne pomáhalo asanantom z ulice Pod Kalváriou. Za zbúrané domy ich totiž investor vyplatil nízkymi sumami podľa, ako sa ukázalo neplatného zákona. Mesto predajom pozemkov pod komunikáciami v meste získalo zdroje na niekoľko bytov na Sídlisku Sekčov, kde ponúkli asanantom bývanie. Medzi nimi mala byť aj rodina D r u t a r o v s k ý c h, ale k dohode napokon nedošlo. Faktom však je, že títo ľudia v skutočnosti nedostali za domy byty do vlastníctva, ale stali sa nájomníkmi v mestských bytoch s možnosťou odkúpiť si ich do osobného vlastníctva. V praxi to znamená, že ich deti nemôžu tieto byty dediť tak, ako by to bolo v prípade domov, o ktoré prišli.

Primátor Pavel Hagyari má istú predstavu riešenia pre rodinu D r u t a r o v s k ý c h. "V prvej etape pôjde o zámenu pozemkov, na ktorých by si mohli postaviť náhradný dom, možno aj dva, lebo ide o dve samostatné rodiny," uviedol. Túto zámenu schválilo ešte posledné minuloročné zastupiteľstvo, za éry Milana Benča. Bolo rozhodnuté, že pozemok pod domom D r u t a r o v s k ý c h, ktorý potrebuje SSC mesto vymení za svoj o pár metrov ďalej a na ňom by si mali postaviť nový dom. Túto záťaž by mal podľa Hagyariho znášať investor, nevylúčil však ani možnosť, že na nákladoch sa bude podieľať aj mesto. Pripustil, že to môže vyvolať etický problém, ale ako argumentoval, mesto akútne potrebuje obchvat. Stavebné náklady sú totiž z roka na rok vyššie, čo iba predražuje celý spor. Hagyari chce výstavbu obchvatu aj pripojenie k diaľnici urýchliť, preto chce o probléme rokovať aj s rezortným ministrom.

O stanovisko sme požiadali aj spomínanú rodinu. "Vôľa primátora vyriešiť Nábrežnú komunikáciu je zatiaľ navonok najväčšia zo všetkých jeho predchodcov, ale výsledok si zatiaľ netrúfam odhadnúť," reagoval syn Richard D r u t a r o v s k ý. Východisko je teda jasne formulované, otázne je, ako bude na tieto návrhy reagovať investor, teda SSC.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...