Prešovská radnica sa chystá meniť sadzby poplatkov za odpad. Ako poslanec som v internom pripomienkovaní poslal na úrad niekoľko svojich pripomienok, aby sa zmiernili dopady navrhovaného nariadenia na Prešovčanov.
Keď sa na úrade pripravujú návrhy všeobecne záväzných nariadení, dostávajú poslanci z úradu mailom interný návrh a možnosť vyjadriť k nemu pripomienky.
Materiál, ktorý sme dostali na pripomienkovanie, je totožný s materiálom o ktorom bude zajtra rokovať finančná komisia. Keďže sa materiály na zasadnutie komisií vopred zverejňujú, môžete si materiál pozrieť tiež (odkaz na stránku komisie s textom návrhovaného nariadenia o poplatkoch za odpad, ako bol zverejnený v čase písania článku, je na konci tohto textu).
Prinášam text mojej pripomienky v úplnom znení:
Žiadam doplniť do návrhu nariadenia určenie platenia poplatku v splátkach, ako to obci umožňuje § 81 ods. 4 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady (ďalej „zákon“): „Obec môže určiť platenie poplatku v splátkach. Splátky poplatku sú splatné v lehotách určených obcou v rozhodnutí, ktorým sa vyrubuje poplatok.“
Bez takéhoto určenia totiž by bol totiž celý poplatok v zmysle § 81 ods. 1 zákona celý „splatný do 15 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia,“ čo by nemuselo byť únosné pre niektorých poplatníkov a rodiny, keďže podľa navrhovaných sadzieb a aj priloženej dôvodovej správy by napr. 4-členná rodina mala platiť jednorázovo 107,60 eur, 5-členná rodinna 134,50 eur, 6-členná rodina 161,40 eur a 7-členná rodina 188,30 eur.
Navrhujem použiť napríklad nasledujúci princíp, vyjadrený v paragrafovom znení, zvážte prosím jeho doplnenie na vhodné miesto návrhu nariadenia:
Poplatok je splatný:
a) pri poplatníkovi podľa čl. 2 ods. písm. a) v štyroch rovnakých splátkach a to najneskôr do 30. apríla, 30. júna, 31. augusta a 31. októbra bežného roka, na ktorý sa poplatok vyrubuje,
b) pri poplatníkovi podľa čl. 2 písm. b) v dvanástich rovnakých splátkach a to najneskôr do 25. dňa príslušného kalendárneho mesiaca,
c) pri poplatníkovi podľa čl. 2 písm. c) naraz do 15 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti platobného výmeru.
Ak bude rozhodnutie o vyrúbení poplatku doručené a nadobudne právoplatnosť po splatnosti jednej alebo viacerých splátok určených v predchádzajúcom odseku, poplatník je povinný uhradiť splatnú časť poplatku do 15 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia.
Žiadam doplniť do dôvodovej správy kalkulačný vzorec, postup a vstupné finančné údaje, na základe ktorých sú navrhované sadzby poplatkov v navrhovanom nariadení pre jednotlivé druhy poplatníkov.
V zmysle § 78 ods. 2 zákona totiž: „sadzba poplatku (...) nesmie byť vyššia ako súčet priemerných nákladov obce na zabezpečenie činností nakladania s komunálnymi odpadmi a drobnými stavebnými odpadmi vrátane nákladov súvisiacich so zabezpečením zberných nádob pripadajúcich na jeden liter, dm3 alebo kilogram týchto odpadov (pri množstvovom zbere) alebo pripadajúcich na priemerné množstvo komunálnych odpadov a drobných stavebných odpadov vytvorených jedným poplatníkom v obci za jeden kalendárny deň; ak obec zabezpečuje zhodnocovanie týchto odpadov, náklady sa musia znížiť o výnosy obce zo zhodnotenia.“
Mestské zastupiteľstvo, ktoré schvaľuje návrh nariadenia, je zo zákona zodpovedné za to, že sadzba poplatku nebude prevyšovať priemerné náklady obce na zabezpečenie činností podľa citovaného ustanovenia zákona. Preto je nevyhnutné, aby poslanci mestského zastupiteľstva poznali náklady obce s ktorými sa uvažovalo vo výpočte, ich štruktúru a tiež postup, ktorým predkladateľ návrhu dospel ku stanoveniu navrhovanej sadzby pre jednotlivých poplatníkov.
Žiadam, aby v tomto výpočte boli vyčíslené a zahrnuté aj výnosy mesta zo zhodnotenia odpadov, keďže zníženie nákladov o tieto výnosy je povinnosťou zo zákona a sadzba poplatku musí byť znížená o výnosy zo zhodnotenia odpadov.
Bez všetkých týchto náležitostí nie je možné posúdiť správnosť a primeranosť určenia navrhovaných sadzieb.
Žiadam doplniť do návrhu nariadenia zásadu, že znížiť alebo odpustiť poplatok je možné len poplatníkom, ktorí nemajú žiadny nedoplatok voči mestu Prešov alebo voči právnickým osobám, ktorých je mesto Prešov vlastníkom alebo zriaďovateľom.
Ide o vyjadrenie všeobecnej zásady, že ten, kto si neplní riadne svoje povinnosti voči samospráve, mal by byť znevýhodnený pri využívaní nenárokovateľných benefitov oproti občanom, ktorí si svoje povinnosti plnia riadne a včas.
V zmysle § 82 ods. 3 zákona totiž: „(Mesto) môže na základe žiadosti poplatníka na zmiernenie alebo odstránenie tvrdosti zákona vyrubený poplatok znížiť alebo odpustiť rozhodnutím.“
Navrhujem použiť napríklad nasledujúci princíp, vyjadrený v paragrafovom znení, zvážte prosím jeho doplnenie na vhodné miesto návrhu nariadenia:
Ak má poplatník nedoplatky na poplatku za predchádzajúce obdobie alebo iný nedoplatok voči mestu Prešov alebo voči právnickým osobám zriadených mestom Prešov, nemožno mu vyrúbený poplatok znížiť alebo odpustiť.
V prípade úmyslu navrhovateľa uvažovať o znižovaní alebo odpušťaní poplatkov v zmysle možností v citovanom ustanovení zákona, žiadam do návrhu nariadenia podrobnejšie stanoviť rámce, kompetencie orgánov mesta a procedúry pre rozhodovanie o žiadostiach poplatníkov o zníženie alebo odpustenie vyrúbeného poplatku z dôvodu zmiernenia alebo tvrdosti zákona, vrátane uvedenia potrebných dokladov ku žiadosti, ktoré odôvodňujú zníženie alebo odpustenie poplatku (§ 80 ods. 1 písm. c) zákona).
Richard Drutarovský, poslanec, Prešov
Koľko získame z dane za psa a čo nás to stojí?
Desiatky výtlkov na Horárskej bolo pred zimou opravených
Prešovská radnica zverejňuje rozhodnutia valných zhromaždení mestských firiem
Zmluva s technickými službami o zbere a likvidácii odpadov
Nadrozmerný odpad môžete odniesť do veľkoobjemových kontajnerov
V treťom novebrovom týždni technické služby zbierali lístie z domácností
Sprísni sa ochrana prekladiska komunálneho odpadu na Vydumanci a Cemjate
Poslanecký prieskum prekladiska komunálneho odpadu na Cemjate
Priebeh stretnutia s riaditeľkou Technických služieb mesta Prešov
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému len zisťovaniu, či budú vyvlastnení zo svojich domovov a fariem alebo nie. Ministerstvo životného prostredia totiž potichu...
Nový zákon umožňuje štátu za určitých podmienok vyvlastniť pozemky, pričom v špecifických prípadoch môže byť vyvlastnenie aj bez náhrady.
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby plánovanej prečerpávacej vodnej elektrárne Málinec. Vyplýva to z uznesení, ktoré jednomyseľne prijali poslanci na svojom februárovom...
Majitelia nehnuteľností chcú od barcelonskej radnice kompenzáciu vo výške 4,2 miliardy eur, ak v meste v roku 2028 skončí možnosť prenajímať byty turistom.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...