Pripomienkoval som nariadenie o poplatkoch za odpad

Prešovská radnica sa chystá meniť sadzby poplatkov za odpad. Ako poslanec som v internom pripomienkovaní poslal na úrad niekoľko svojich pripomienok, aby sa zmiernili dopady navrhovaného nariadenia na Prešovčanov.

Keď sa na úrade pripravujú návrhy všeobecne záväzných nariadení, dostávajú poslanci z úradu mailom interný návrh a možnosť vyjadriť k nemu pripomienky.

Materiál, ktorý sme dostali na pripomienkovanie, je totožný s materiálom o ktorom bude zajtra rokovať finančná komisia. Keďže sa materiály na zasadnutie komisií vopred zverejňujú, môžete si materiál pozrieť tiež (odkaz na stránku komisie s textom návrhovaného nariadenia o poplatkoch za odpad, ako bol zverejnený v čase písania článku, je na konci tohto textu).

Prinášam text mojej pripomienky v úplnom znení:

Doplniť možnosť platenia poplatku za odpad v splátkach

Žiadam doplniť do návrhu nariadenia určenie platenia poplatku v splátkach, ako to obci umožňuje § 81 ods. 4 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady (ďalej „zákon“): „Obec môže určiť platenie poplatku v splátkach. Splátky poplatku sú splatné v lehotách určených obcou v rozhodnutí, ktorým sa vyrubuje poplatok.

Bez takéhoto určenia totiž by bol totiž celý poplatok v zmysle § 81 ods. 1 zákona celý „splatný do 15 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia,“ čo by nemuselo byť únosné pre niektorých poplatníkov a rodiny, keďže podľa navrhovaných sadzieb a aj priloženej dôvodovej správy by napr. 4-členná rodina mala platiť jednorázovo 107,60 eur, 5-členná rodinna 134,50 eur, 6-členná rodina 161,40 eur a 7-členná rodina 188,30 eur.

Navrhujem použiť napríklad nasledujúci princíp, vyjadrený v paragrafovom znení, zvážte prosím jeho doplnenie na vhodné miesto návrhu nariadenia:

Poplatok je splatný:

a) pri poplatníkovi podľa čl. 2 ods. písm. a) v štyroch rovnakých splátkach a to najneskôr do 30. apríla, 30. júna, 31. augusta a 31. októbra bežného roka, na ktorý sa poplatok vyrubuje,

b) pri poplatníkovi podľa čl. 2 písm. b) v dvanástich rovnakých splátkach a to najneskôr do 25. dňa príslušného kalendárneho mesiaca,

c) pri poplatníkovi podľa čl. 2 písm. c) naraz do 15 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti platobného výmeru.

Ak bude rozhodnutie o vyrúbení poplatku doručené a nadobudne právoplatnosť po splatnosti jednej alebo viacerých splátok určených v predchádzajúcom odseku, poplatník je povinný uhradiť splatnú časť poplatku do 15 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia.

Doplniť kalkuláciu nákladov na nakladanie s odpadom. Doplniť vzorec, ktorým boli vypočítané sadzby poplatkov za odpad

Žiadam doplniť do dôvodovej správy kalkulačný vzorec, postup a vstupné finančné údaje, na základe ktorých sú navrhované sadzby poplatkov v navrhovanom nariadení pre jednotlivé druhy poplatníkov.

V zmysle § 78 ods. 2 zákona totiž: „sadzba poplatku (...) nesmie byť vyššia ako súčet priemerných nákladov obce na zabezpečenie činností nakladania s komunálnymi odpadmi a drobnými stavebnými odpadmi vrátane nákladov súvisiacich so zabezpečením zberných nádob pripadajúcich na jeden liter, dm3 alebo kilogram týchto odpadov (pri množstvovom zbere) alebo pripadajúcich na priemerné množstvo komunálnych odpadov a drobných stavebných odpadov vytvorených jedným poplatníkom v obci za jeden kalendárny deň; ak obec zabezpečuje zhodnocovanie týchto odpadov, náklady sa musia znížiť o výnosy obce zo zhodnotenia.

Mestské zastupiteľstvo, ktoré schvaľuje návrh nariadenia, je zo zákona zodpovedné za to, že sadzba poplatku nebude prevyšovať priemerné náklady obce na zabezpečenie činností podľa citovaného ustanovenia zákona. Preto je nevyhnutné, aby poslanci mestského zastupiteľstva poznali náklady obce s ktorými sa uvažovalo vo výpočte, ich štruktúru a tiež postup, ktorým predkladateľ návrhu dospel ku stanoveniu navrhovanej sadzby pre jednotlivých poplatníkov.

Žiadam, aby v tomto výpočte boli vyčíslené a zahrnuté aj výnosy mesta zo zhodnotenia odpadov, keďže zníženie nákladov o tieto výnosy je povinnosťou zo zákona a sadzba poplatku musí byť znížená o výnosy zo zhodnotenia odpadov.

Bez všetkých týchto náležitostí nie je možné posúdiť správnosť a primeranosť určenia navrhovaných sadzieb.

Doplniť zásadu, že uľavu alebo odpustenie poplatku za odpad nemôže získať dlžník

Žiadam doplniť do návrhu nariadenia zásadu, že znížiť alebo odpustiť poplatok je možné len poplatníkom, ktorí nemajú žiadny nedoplatok voči mestu Prešov alebo voči právnickým osobám, ktorých je mesto Prešov vlastníkom alebo zriaďovateľom.

Ide o vyjadrenie všeobecnej zásady, že ten, kto si neplní riadne svoje povinnosti voči samospráve, mal by byť znevýhodnený pri využívaní nenárokovateľných benefitov oproti občanom, ktorí si svoje povinnosti plnia riadne a včas.

V zmysle § 82 ods. 3 zákona totiž: „(Mesto) môže na základe žiadosti poplatníka na zmiernenie alebo odstránenie tvrdosti zákona vyrubený poplatok znížiť alebo odpustiť rozhodnutím.

Navrhujem použiť napríklad nasledujúci princíp, vyjadrený v paragrafovom znení, zvážte prosím jeho doplnenie na vhodné miesto návrhu nariadenia:

Ak má poplatník nedoplatky na poplatku za predchádzajúce obdobie alebo iný nedoplatok voči mestu Prešov alebo voči právnickým osobám zriadených mestom Prešov, nemožno mu vyrúbený poplatok znížiť alebo odpustiť.

V prípade úmyslu navrhovateľa uvažovať o znižovaní alebo odpušťaní poplatkov v zmysle možností v citovanom ustanovení zákona, žiadam do návrhu nariadenia podrobnejšie stanoviť rámce, kompetencie orgánov mesta a procedúry pre rozhodovanie o žiadostiach poplatníkov o zníženie alebo odpustenie vyrúbeného poplatku z dôvodu zmiernenia alebo tvrdosti zákona, vrátane uvedenia potrebných dokladov ku žiadosti, ktoré odôvodňujú zníženie alebo odpustenie poplatku (§ 80 ods. 1 písm. c) zákona).

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...