Nekonečné každodenné zápchy pri vjazde do hlavného mesta po diaľnici D1 sa ešte zhoršia. Bude to daň za rozširovanie a nový obchvat, s ktorým by sa stav, naopak, mal zlepšiť. Najprv však vodiči budú musieť v zápchach prehltnúť horkú pilulku.
Celý proces odštartoval cez víkend demoláciou prvého z vyše 12 odpísaných diaľničných mostov medzi Trnavou a Bratislavou, keď sa časť diaľnice počas víkendu zatvorila. Podľa zistení denníka Pravda však ministerstvo dopravy pripravuje ešte väčšie dopravné obmedzenia.
Na pláne je totiž úplné zrušenie časti existujúcej D1 pri Ivanke pri Dunaji a zdvihnutie celého úseku do vzduchu. Diaľnica tak nepôjde po zemi, ale stane sa z nej nadjazd. Do roku 2019 tam popod D1 pôjde nový diaľničný obchvat Bratislavy po diaľnici D4.
„V súvislosti s pripravovaným obchvatom D4/R7 my musíme zabezpečiť prepojenie diaľnice D4 s diaľnicou D1. Budeme musieť prekonať výškové rozdiely. Diaľnicu D1 budeme musieť zdvihnúť vyššie. To nebude malý zásah a my na to ešte nie sme pripravení. Keďže Španieli majú odovzdať diaľnicu D4 na jeseň roku 2020, my už teraz máme málo času na to, aby sme ten úsek s križovatkou pripravili dostatočne,“ povedal pre Pravdu minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). "Ľudia budú musieť mať obrovské pochopenie počas výstavby. Ak chceme mať polovičný obchvat Bratislavy, tak toto musíme preto dočasne strpieť. Musí to byť hotové do začiatku roka 2019,“ dodal.
Keď nedávno rozširovali a búrali mosty na kľúčovej diaľnici D1 v susednom Česku, krajiny zažívala dopravný kolaps. Niečo podobné čaká aj D1 pri Bratislave. "V súčasnosti spolu s koncesionárom pripravujeme technické riešenie a koordináciu oboch stavieb so znížením obmedzení v doprave,“ opisuje Érsek.
Búranie mostov na D1 sa začalo už v sobotu v rámci výstavby križovatky Blatné. Diaľničiari zbúrali most, po ktorom vedie cesta prvej triedy I/61 a postavia ho nanovo. Medzi Sencom a Trnavou bola diaľnica D1 od soboty 15. hodiny až do nedele uzatvorená úplne. Výstavba novej križovatky potrvá niekoľko mesiacov. Má stáť 23 miliónov eur a realizujú ju firmy Eurovia a Doprastav.
Diaľnica medzi Bratislavou a Trnavou, kde chýbajú odstavné pruhy, stále nepozná termín svojho dokončenia na plnohodnotnú šesťprúdovku. Napriek tomu, že vďaka zvýšenému výberu daní a odvodov má ministerstvo financií v štátnom rozpočte navyše 400 miliónov eur, výstavba odstavných pruhov sa nezrýchli. V rámci rozširovania diaľnic má dôjsť k búraniu niekoľkých mostov vedúcich ponad diaľnicu. Aktuálne prebieha v danom úseku diaľnice D1 výstavba križovatiek Blatné a Triblavina.
V súčasnosti je najväčším problémom práve križovatka Triblavina, ktorá sa nachádza v tesnej blízkosti budúcej križovatky diaľnic D1 a D4, teda hlavnej dopravnej tepny smerom do Bratislavy a jej nultým obchvatom. V čase rozšírenia štvorprúdovej diaľnice na dočasnú šesťprúdovú v roku 2009 počítal návrh dokončenia šesťprúdovky s kolektorovými pásmi pozdĺž diaľnice v celom úseku medzi Bratislavou a Trnavou.
Tie následne z projektu vypadli a zostali len v okolí križovatky Triblavina. Bývalý minister dopravy Ján Počiatek (Smer) kolektorové pásy chcel zrušiť a namiesto nich navrhol, aby diaľnica mala namiesto šiestich pruhov až osem. Jeho nástupca, dnes už tiež bývalý minister dopravy Roman Brecely (Sieť), sa však vrátil k pôvodnej koncepcii 3+2. Každý návrh má však svojich odporcov.
Napriek tomu, že stavebná firma Porr by diaľničnú križovatku mala Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) odovzdať už na budúci rok, ministerstvo stále nevie, ako bude križovatka vyzerať. O kolektorových pásoch stále nie je rozhodnuté.
"Tento týždeň zasadala komisia, ktorá prehodnocuje finálnu podobu križovatky. V hre je aj variant so 4 pruhmi z oboch strán spolu s odstavným pruhom. Plnohodnotný odstavný pruh je nutný,“ povedal minister Érsek. Bývalý minister Počiatek pritom argumentoval zrušením kolektorových pásov tým, že v tejto forme križovatka Triblavina bude najvhodnejšia vzhľadom na neďaleko pripravovanú križovatku diaľnic D4/D1.
Ministerstvo zároveň priznáva, že termín dokončenia stavby sa bude posúvať. "Termín ukončenia je zmluvne ukotvený, ale bude sa posúvať v závislosti od finálneho technického riešenia tejto križovatky. Preto dnes nie je možné presne povedať, kedy bude táto stavba ukončená,“ informuje oddelenie pre komunikáciu ministerstva dopravy.
Diaľničiari pristúpia k rozširovaniu diaľnice až po ukončení výstavby daných dvoch križovatiek. "V rámci rozšírenia diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou sa momentálne realizuje výstavba križovatky Blatné a križovatky Triblavina. Následne, v závislosti od stupňa prípravy, technického riešenia a zabezpečeného finančného krytia, sa pristúpi k realizácii úsekov D1 Bratislava – Triblavina, D1 Triblavina – Senec a D1 Blatné – Trnava,“ vysvetľuje hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková. Jasno v termíne výstavby nemá ani minister.
Rozširovanie samotnej diaľnice sa však nezaobíde bez výrazných dopravných obmedzení, pretože stavebník bude musieť odstrániť a nanovo postaviť niekoľko mostov. NDS chcela pristúpiť k rozširovaniu diaľnice naposledy v roku 2014, keď prostriedky na realizáciu projektu chcela získať z úveru.
Diaľničiari však v súčasnosti rozsah potrebných búracích prác na mostoch nepoznajú. "V zmysle stanoveného, finálneho technického riešenia bude závisieť aj to, koľko mostných objektov nad diaľnicou alebo na diaľnici D1 bude potrebné rekonštruovať. V rámci výstavby diaľničnej križovatky Blatné dôjde k demolácii len v prípade mosta na ceste I/61 nad diaľnicou,“ hovorí Žgravčáková.
Podľa informácií denníka Pravda dôjde medzi Bratislavou a Sencom k prácam na 8 mostoch na samotnej diaľnici a 5 nad ňou. Všetky mosty okrem jedného bude potrebné zbúrať a postaviť nanovo. Od križovatky Blatné smerom na Trnavu štát bude musieť zrekonštruovať 8 mostov na diaľnici a 6 nad ňou. Niekoľko z nich bude musieť byť postavených nanovo.
Diaľničiari na svojej internetovej stránke uvádzajú ako začiatok rozširovania úsekov D1 Bratislava – Senec a D1 Blatné – Trnava rok 2016. Dnes je však jasné, že sa tak nestane. V súčasnosti sú oba úseky ešte len v procese stavebného konania. Výstavbu dvoch križovatiek ministerstvo financuje zo štátneho rozpočtu a je pravdepodobné, že štát bude musieť z vlastných zdrojov nájsť financie aj na rozšírenie zvyšných dvoch úsekov s celkovou dĺžkou 35,9 kilometra.
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
Bratislava, letisko, železnica, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Prehodnocuje sa dopravné riešenie D1 medzi Bratislavou a Triblavinou
Cena diaľnic na Slovensku pod paľbou kritiky. Rekordérom je však niekto iný
Vyhli sa vyvlastneniu. Bratislava schválila predaj pozemkov pod obchvat
Pozemkom, cez ktoré má viesť obchvat Bratislavy, hrozí vyvlastnenie
Veľa rozostavaných diaľnic dvíha ich cenu
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.