Prípravu očakávanej rýchlostnej cesty R4 pozastavili

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zrušila dve súťaže na pripravovanú rýchlostnú cestu R4. Dôvodom je aj opätovné prehodnocovanie variantov cesty Prešov – Svidník. Ďalšia príprava projektových prác je rezortom dopravy pozastavená do vypracovania novej štúdie.

Svidník/Giraltovce - Na rýchlostnú cestu R4 čakajú obyvatelia regiónu pod Duklou ako jeden z ekonomicky najprínosnejších projektov. Spája sa s ňou príchod investícií i turizmu.

Nová cesta má odbremeniť úsek od kamiónovej dopravy, či pribúdajúcich nehôd. Poslednou informáciou o očakávanej stavbe je správa o pozastavení projektov.

NDS zrušila dve verejné súťaže na vypracovanie dokumentácií pre stavby úsekov rýchlostnej cesty R4.

Ďalšie prípravy prác na pripravovaných úsekoch sú Ministerstvom dopravy SR pozastavené až do doby vypracovania novej štúdie, ktorá má preukázať opodstatnenosť rýchlostnej cesty v danom území.

„Predloženie štúdie realizovateľnosti je podmienkou pre zabezpečenie financovania výstavby rýchlostnej cesty R4 z fondov EÚ, a jej predmetom bude vyhodnotenie dopravno–inžinierskych a socio–ekonomických kritérií, posúdenie ekonomickej efektívnosti a inžiniersko–geologických rizík vedenia trasy rýchlostnej cesty R4,“ informoval hovorca NDS Marcel Jánošík.

Prehodnocovať budú varianty

Podľa rezortu dopravy sa naďalej pokračuje v potrebných úkonoch, ktoré preukážu, kedy a kadiaľ bude nová rýchlostná cesta R4 viesť.

„Pozitívne výsledky štúdie sú podmienkou na to, aby Brusel bol ochotný uvoľniť na výstavbu tejto rýchlostnej cesty peniaze. Zároveň je nutné opätovne prehodnotiť červený a modrý variant,“ reagoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Posledné rozhodnutie o trasovaní R-4 podľa modrého variantu v trase Prešov – Stropkov – Svidník padlo ešte v auguste 2010, keď bol na ministerskej stoličke Ján Figeľ (KDH).

„Pri nástupe predchádzajúcej vlády došlo k zmene a nie je preukázaná vhodnosť vybraného variantu,“ reagoval Kóňa a podotkol, že dôvodom je nedostatočný geologický prieskum v zosuvovom území.

Príprava jednotlivých úsekov aktuálne musí počkať, kým sa neuskutočnia štúdie realizovateľnosti. Ako dlho to bude trvať je podľa hovorcu ministra Jána Počiatka (Smer) ťažké odhadnúť.

„Pri optimistickom variante by nemuselo dôjsť k odkladu výstavby na jednotlivých úsekoch. Ďalej sa pokračuje v  príprave  projektových  dokumentácií pre jednotlivé úseky a termíny výstavby budú závisieť od technického aj finančného zabezpečenia jednotlivých stavieb,“ dodal Kóňa.

V roku 2014 počíta NDS s výstavbou severného obchvatu Prešova. So začiatkom prác na úsekoch Prešov - Svidník najskôr v roku 2016.

Oba varianty rýchlostnej cesty R4 sa rozchádzajú približne na úrovni obce Taľka (okres Prešov) a spájajú sa pred Svidníkom.

Modrý variant ide východne od cesty I/73 a obchádza Hanušovce nad Topľou a Stropkov. Jeho celková dĺžka je 50,2 kilometra. Zahŕňa celkom 71 mostov a 2 tunely.

Červený variant, v podstate kopíruje cestu prvej triedy I/73,teda obchádza Giraltovce a Okrúhle. Jeho celková dĺžka je 41,9 kilometra. Zahŕňa celkom 51 mostov a 3 tunely.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.