Prípravu očakávanej rýchlostnej cesty R4 pozastavili

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zrušila dve súťaže na pripravovanú rýchlostnú cestu R4. Dôvodom je aj opätovné prehodnocovanie variantov cesty Prešov – Svidník. Ďalšia príprava projektových prác je rezortom dopravy pozastavená do vypracovania novej štúdie.

Svidník/Giraltovce - Na rýchlostnú cestu R4 čakajú obyvatelia regiónu pod Duklou ako jeden z ekonomicky najprínosnejších projektov. Spája sa s ňou príchod investícií i turizmu.

Nová cesta má odbremeniť úsek od kamiónovej dopravy, či pribúdajúcich nehôd. Poslednou informáciou o očakávanej stavbe je správa o pozastavení projektov.

NDS zrušila dve verejné súťaže na vypracovanie dokumentácií pre stavby úsekov rýchlostnej cesty R4.

Ďalšie prípravy prác na pripravovaných úsekoch sú Ministerstvom dopravy SR pozastavené až do doby vypracovania novej štúdie, ktorá má preukázať opodstatnenosť rýchlostnej cesty v danom území.

„Predloženie štúdie realizovateľnosti je podmienkou pre zabezpečenie financovania výstavby rýchlostnej cesty R4 z fondov EÚ, a jej predmetom bude vyhodnotenie dopravno–inžinierskych a socio–ekonomických kritérií, posúdenie ekonomickej efektívnosti a inžiniersko–geologických rizík vedenia trasy rýchlostnej cesty R4,“ informoval hovorca NDS Marcel Jánošík.

Prehodnocovať budú varianty

Podľa rezortu dopravy sa naďalej pokračuje v potrebných úkonoch, ktoré preukážu, kedy a kadiaľ bude nová rýchlostná cesta R4 viesť.

„Pozitívne výsledky štúdie sú podmienkou na to, aby Brusel bol ochotný uvoľniť na výstavbu tejto rýchlostnej cesty peniaze. Zároveň je nutné opätovne prehodnotiť červený a modrý variant,“ reagoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Posledné rozhodnutie o trasovaní R-4 podľa modrého variantu v trase Prešov – Stropkov – Svidník padlo ešte v auguste 2010, keď bol na ministerskej stoličke Ján Figeľ (KDH).

„Pri nástupe predchádzajúcej vlády došlo k zmene a nie je preukázaná vhodnosť vybraného variantu,“ reagoval Kóňa a podotkol, že dôvodom je nedostatočný geologický prieskum v zosuvovom území.

Príprava jednotlivých úsekov aktuálne musí počkať, kým sa neuskutočnia štúdie realizovateľnosti. Ako dlho to bude trvať je podľa hovorcu ministra Jána Počiatka (Smer) ťažké odhadnúť.

„Pri optimistickom variante by nemuselo dôjsť k odkladu výstavby na jednotlivých úsekoch. Ďalej sa pokračuje v  príprave  projektových  dokumentácií pre jednotlivé úseky a termíny výstavby budú závisieť od technického aj finančného zabezpečenia jednotlivých stavieb,“ dodal Kóňa.

V roku 2014 počíta NDS s výstavbou severného obchvatu Prešova. So začiatkom prác na úsekoch Prešov - Svidník najskôr v roku 2016.

Oba varianty rýchlostnej cesty R4 sa rozchádzajú približne na úrovni obce Taľka (okres Prešov) a spájajú sa pred Svidníkom.

Modrý variant ide východne od cesty I/73 a obchádza Hanušovce nad Topľou a Stropkov. Jeho celková dĺžka je 50,2 kilometra. Zahŕňa celkom 71 mostov a 2 tunely.

Červený variant, v podstate kopíruje cestu prvej triedy I/73,teda obchádza Giraltovce a Okrúhle. Jeho celková dĺžka je 41,9 kilometra. Zahŕňa celkom 51 mostov a 3 tunely.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.