Pripravuje sa zmena vyvlastňovania

Medzi stavbami považovanými za strategické budú pravdepodobne aj diaľnice. Výstavba diaľnic a rýchlostných komunikácií sa zrýchli. Pomôcť má samostatný stavebný úrad priamo na ministerstve dopravy.

Rezort výstavby pripravil aj nový zákon, ktorý má riešiť vyvlastňovanie a zrýchliť prípravné konanie pred stavebným. Nahradí tak nedávno schválený z dielne ministerstva dopravy, ktorý tiež hovoril o vyvlastňovaní vo verejnom záujme. Bol však na hrane ústavnosti, a tak ho poslanci napokon zmenili. Podľa pôvodného návrhu sa vlastník mohol súdiť až po vyvlastnení.

Pomôcť má nový zákon

Nový zákon "hovorí o vyvlastnení v prípade strategických investícií. Bude však širšie koncipovaný ako zákon, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy. Ten sa týkal len vyvlastňovania v prípade strategických investícií do dopravnej infraštruktúry," informuje hovorca rezortu výstavby Miroslav Bátovský. Vláda bude o ňom pravdepodobne rokovať v auguste. Preto Bátovský nechcel hovoriť, ako urýchli konanie a zmení priebeh vyvlastňovania a práva majiteľov nehnuteľností.

Diaľnica na súkromných pozemkoch

Väčšina úsekov na trase Bratislava - Košice prechádza cez nevykúpené pozemky. V majetku štátu je len trasa z Bratislavy po Hornú Stredu. Zvyšné plánované alebo už existujúce úseky stoja aj na pôde súkromných vlastníkov. Majetkovoprávne pomery však vyrovnané nie sú. Navyše na trase D1 v dĺžke viac ako 70 kilometrov sú aj úseky, ktoré sa ešte nezačali vykupovať.
Podľa platnej právnej normy sa na nevykúpených pozemkoch stavať môže. Dnes je v predčasnom užívaní Národnej diaľničnej spoločnosti celkovo 92 kilometrov diaľnic v hodnote takmer 30 miliárd korún. Majitelia týchto pozemkov síce formálne pôdu vlastnia, nesmú ju však využívať, lebo na nej stojí alebo bude stáť diaľnica.

Dbať o práva ľudí

Pri urýchľovaní výstavby diaľnic treba podľa premiéra Roberta Fica "otázku postaviť tak", či je pri odstraňovaní regionálnych rozdielov silnejší verejný záujem - "lebo diaľnice a rýchlostné komunikácie sú jediným spôsobom, ako ich odstraňovať" - alebo záujem "majiteľa štyroch árov záhradky".

Takéto vyjadrenie je však podľa právnika Mareka Benedika veľmi zjednodušené. Lebo nemusí ísť o malý pozemok, ale o rodinný dom či fungujúci hospodársky areál. Okrem toho Slovensko je viazané medzinárodnými zmluvami a majiteľom ohrozených nehnuteľností musí poskytnúť účinnú právnu ochranu. Ak by sa tak nestalo, verejný záujem nemôže prevažovať. "Lebo nikde nie je napísané, že diaľnica musí ísť práve tou trasou, o ktorej rozhodne niekto v Bratislave. Je totiž možné, že bude navrhnutá neefektívne a vyvlastňovanie nebude v nevyhnutnom rozsahu."

Nemecké právo garantuje

Minister dopravy Ľubomír Vážny tvrdí, že v okolitých krajinách takéto ťažkosti pri výstavbe diaľnic nemajú, čo podporil aj "citovaním z nemeckého zákona". Podľa neho sa v ňom hovorí, že "budovanie diaľnic je prioritou vlády Nemeckej spolkovej republiky", čomu sa všetko prispôsobuje, dodal. Benedik upozorňuje, že tento argument je nekompetentný. "Garantujem, že nemecké právo poskytuje vlastníkovi väčšie garancie ako slovenské."

Ako sa teraz vyvlastňuje

V súčasnosti o vyvlastnení rozhoduje krajský stavebný úrad. A o odvolaní postihnutého majiteľa nehnuteľnosti ministerstvo výstavby. Ak odvolanie zamietne, pozemok prechádza do vlastníctva stavebníka, ktorý môže začať na ňom stavať. Vlastník má však právo podať proti vyvlastneniu žalobu na súd. Ten môže odložiť vykonateľnosť rozhodnutia. Verdikt musí vyniesť do troch mesiacov. Od roku 2000 štát na trase D1 vyvlastnil 34 pozemkov. Väčšina z nich sa nachádza v problematickom okolí Považskej Bystrice.

Vykupovanie pozemkov

Vykúpená trasa - diaľnica v prevádzke:

  • Bratislava - Horná Streda (za Piešťanmi)

V procese vykupovania (do vyrovnania majetkovoprávnych pomerov) - diaľnica v prevádzke:

  • Mierová - Senecká (v Bratislave)
  • Horná Streda - Sverepec (pred Považskou Bystricou)
  • Ivachnová (za Ružomberkom) - Važec (za Liptovským Hrádkom)
  • Prešov západ - Budimír (pred Košicami)

V procese vykupovania - diaľnica vo výstavbe alebo v príprave:

  • Sverepec - Dubná skala (za Žilinou)
  • Važec - Jánovce (za Popradom)
  • Behárovce - Branisko (za Popradom)
  • Svinia - Prešov západ

Pred procesom vykupovania:

  • Dubná skala - Ivachnová
  • Jánovce - Beharovce
  • Branisko - Svinia

Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...