Pripravuje sa zmena vyvlastňovania

Medzi stavbami považovanými za strategické budú pravdepodobne aj diaľnice. Výstavba diaľnic a rýchlostných komunikácií sa zrýchli. Pomôcť má samostatný stavebný úrad priamo na ministerstve dopravy.

Rezort výstavby pripravil aj nový zákon, ktorý má riešiť vyvlastňovanie a zrýchliť prípravné konanie pred stavebným. Nahradí tak nedávno schválený z dielne ministerstva dopravy, ktorý tiež hovoril o vyvlastňovaní vo verejnom záujme. Bol však na hrane ústavnosti, a tak ho poslanci napokon zmenili. Podľa pôvodného návrhu sa vlastník mohol súdiť až po vyvlastnení.

Pomôcť má nový zákon

Nový zákon "hovorí o vyvlastnení v prípade strategických investícií. Bude však širšie koncipovaný ako zákon, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy. Ten sa týkal len vyvlastňovania v prípade strategických investícií do dopravnej infraštruktúry," informuje hovorca rezortu výstavby Miroslav Bátovský. Vláda bude o ňom pravdepodobne rokovať v auguste. Preto Bátovský nechcel hovoriť, ako urýchli konanie a zmení priebeh vyvlastňovania a práva majiteľov nehnuteľností.

Diaľnica na súkromných pozemkoch

Väčšina úsekov na trase Bratislava - Košice prechádza cez nevykúpené pozemky. V majetku štátu je len trasa z Bratislavy po Hornú Stredu. Zvyšné plánované alebo už existujúce úseky stoja aj na pôde súkromných vlastníkov. Majetkovoprávne pomery však vyrovnané nie sú. Navyše na trase D1 v dĺžke viac ako 70 kilometrov sú aj úseky, ktoré sa ešte nezačali vykupovať.
Podľa platnej právnej normy sa na nevykúpených pozemkoch stavať môže. Dnes je v predčasnom užívaní Národnej diaľničnej spoločnosti celkovo 92 kilometrov diaľnic v hodnote takmer 30 miliárd korún. Majitelia týchto pozemkov síce formálne pôdu vlastnia, nesmú ju však využívať, lebo na nej stojí alebo bude stáť diaľnica.

Dbať o práva ľudí

Pri urýchľovaní výstavby diaľnic treba podľa premiéra Roberta Fica "otázku postaviť tak", či je pri odstraňovaní regionálnych rozdielov silnejší verejný záujem - "lebo diaľnice a rýchlostné komunikácie sú jediným spôsobom, ako ich odstraňovať" - alebo záujem "majiteľa štyroch árov záhradky".

Takéto vyjadrenie je však podľa právnika Mareka Benedika veľmi zjednodušené. Lebo nemusí ísť o malý pozemok, ale o rodinný dom či fungujúci hospodársky areál. Okrem toho Slovensko je viazané medzinárodnými zmluvami a majiteľom ohrozených nehnuteľností musí poskytnúť účinnú právnu ochranu. Ak by sa tak nestalo, verejný záujem nemôže prevažovať. "Lebo nikde nie je napísané, že diaľnica musí ísť práve tou trasou, o ktorej rozhodne niekto v Bratislave. Je totiž možné, že bude navrhnutá neefektívne a vyvlastňovanie nebude v nevyhnutnom rozsahu."

Nemecké právo garantuje

Minister dopravy Ľubomír Vážny tvrdí, že v okolitých krajinách takéto ťažkosti pri výstavbe diaľnic nemajú, čo podporil aj "citovaním z nemeckého zákona". Podľa neho sa v ňom hovorí, že "budovanie diaľnic je prioritou vlády Nemeckej spolkovej republiky", čomu sa všetko prispôsobuje, dodal. Benedik upozorňuje, že tento argument je nekompetentný. "Garantujem, že nemecké právo poskytuje vlastníkovi väčšie garancie ako slovenské."

Ako sa teraz vyvlastňuje

V súčasnosti o vyvlastnení rozhoduje krajský stavebný úrad. A o odvolaní postihnutého majiteľa nehnuteľnosti ministerstvo výstavby. Ak odvolanie zamietne, pozemok prechádza do vlastníctva stavebníka, ktorý môže začať na ňom stavať. Vlastník má však právo podať proti vyvlastneniu žalobu na súd. Ten môže odložiť vykonateľnosť rozhodnutia. Verdikt musí vyniesť do troch mesiacov. Od roku 2000 štát na trase D1 vyvlastnil 34 pozemkov. Väčšina z nich sa nachádza v problematickom okolí Považskej Bystrice.

Vykupovanie pozemkov

Vykúpená trasa - diaľnica v prevádzke:

  • Bratislava - Horná Streda (za Piešťanmi)

V procese vykupovania (do vyrovnania majetkovoprávnych pomerov) - diaľnica v prevádzke:

  • Mierová - Senecká (v Bratislave)
  • Horná Streda - Sverepec (pred Považskou Bystricou)
  • Ivachnová (za Ružomberkom) - Važec (za Liptovským Hrádkom)
  • Prešov západ - Budimír (pred Košicami)

V procese vykupovania - diaľnica vo výstavbe alebo v príprave:

  • Sverepec - Dubná skala (za Žilinou)
  • Važec - Jánovce (za Popradom)
  • Behárovce - Branisko (za Popradom)
  • Svinia - Prešov západ

Pred procesom vykupovania:

  • Dubná skala - Ivachnová
  • Jánovce - Beharovce
  • Branisko - Svinia

Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...