Medzi stavbami považovanými za strategické budú pravdepodobne aj diaľnice. Výstavba diaľnic a rýchlostných komunikácií sa zrýchli. Pomôcť má samostatný stavebný úrad priamo na ministerstve dopravy.
Rezort výstavby pripravil aj nový zákon, ktorý má riešiť vyvlastňovanie a zrýchliť prípravné konanie pred stavebným. Nahradí tak nedávno schválený z dielne ministerstva dopravy, ktorý tiež hovoril o vyvlastňovaní vo verejnom záujme. Bol však na hrane ústavnosti, a tak ho poslanci napokon zmenili. Podľa pôvodného návrhu sa vlastník mohol súdiť až po vyvlastnení.
Nový zákon "hovorí o vyvlastnení v prípade strategických investícií. Bude však širšie koncipovaný ako zákon, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy. Ten sa týkal len vyvlastňovania v prípade strategických investícií do dopravnej infraštruktúry," informuje hovorca rezortu výstavby Miroslav Bátovský. Vláda bude o ňom pravdepodobne rokovať v auguste. Preto Bátovský nechcel hovoriť, ako urýchli konanie a zmení priebeh vyvlastňovania a práva majiteľov nehnuteľností.
Väčšina úsekov na trase Bratislava - Košice prechádza cez nevykúpené pozemky. V majetku štátu je len trasa z Bratislavy po Hornú Stredu. Zvyšné plánované alebo už existujúce úseky stoja aj na pôde súkromných vlastníkov. Majetkovoprávne pomery však vyrovnané nie sú. Navyše na trase D1 v dĺžke viac ako 70 kilometrov sú aj úseky, ktoré sa ešte nezačali vykupovať.
Podľa platnej právnej normy sa na nevykúpených pozemkoch stavať môže. Dnes je v predčasnom užívaní Národnej diaľničnej spoločnosti celkovo 92 kilometrov diaľnic v hodnote takmer 30 miliárd korún. Majitelia týchto pozemkov síce formálne pôdu vlastnia, nesmú ju však využívať, lebo na nej stojí alebo bude stáť diaľnica.
Pri urýchľovaní výstavby diaľnic treba podľa premiéra Roberta Fica "otázku postaviť tak", či je pri odstraňovaní regionálnych rozdielov silnejší verejný záujem - "lebo diaľnice a rýchlostné komunikácie sú jediným spôsobom, ako ich odstraňovať" - alebo záujem "majiteľa štyroch árov záhradky".
Takéto vyjadrenie je však podľa právnika Mareka Benedika veľmi zjednodušené. Lebo nemusí ísť o malý pozemok, ale o rodinný dom či fungujúci hospodársky areál. Okrem toho Slovensko je viazané medzinárodnými zmluvami a majiteľom ohrozených nehnuteľností musí poskytnúť účinnú právnu ochranu. Ak by sa tak nestalo, verejný záujem nemôže prevažovať. "Lebo nikde nie je napísané, že diaľnica musí ísť práve tou trasou, o ktorej rozhodne niekto v Bratislave. Je totiž možné, že bude navrhnutá neefektívne a vyvlastňovanie nebude v nevyhnutnom rozsahu."
Minister dopravy Ľubomír Vážny tvrdí, že v okolitých krajinách takéto ťažkosti pri výstavbe diaľnic nemajú, čo podporil aj "citovaním z nemeckého zákona". Podľa neho sa v ňom hovorí, že "budovanie diaľnic je prioritou vlády Nemeckej spolkovej republiky", čomu sa všetko prispôsobuje, dodal. Benedik upozorňuje, že tento argument je nekompetentný. "Garantujem, že nemecké právo poskytuje vlastníkovi väčšie garancie ako slovenské."
V súčasnosti o vyvlastnení rozhoduje krajský stavebný úrad. A o odvolaní postihnutého majiteľa nehnuteľnosti ministerstvo výstavby. Ak odvolanie zamietne, pozemok prechádza do vlastníctva stavebníka, ktorý môže začať na ňom stavať. Vlastník má však právo podať proti vyvlastneniu žalobu na súd. Ten môže odložiť vykonateľnosť rozhodnutia. Verdikt musí vyniesť do troch mesiacov. Od roku 2000 štát na trase D1 vyvlastnil 34 pozemkov. Väčšina z nich sa nachádza v problematickom okolí Považskej Bystrice.
Vykúpená trasa - diaľnica v prevádzke:
V procese vykupovania (do vyrovnania majetkovoprávnych pomerov) - diaľnica v prevádzke:
V procese vykupovania - diaľnica vo výstavbe alebo v príprave:
Pred procesom vykupovania:
Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.