Členovia Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) z celého východného Slovenska v piatok pritvrdili svoje protesty proti zavedeniu elektronického výberu mýta. Pri registračnom mieste na Ratislavovej 106 v Košiciach zaparkovali dopoludnia asi 50 kamiónov.
Košice/Poprad - Okolo poludnia dlhá kolóna trúbiacich nákladných áut vyrazila z parkoviska na Rastislavovej ulici a pokračovali cez ulice Cintorínska - Južná trieda - Alejová - kruhový objazd Moldavská - Popradská - Trieda SNP - Festivalové námestie - Watsonova - Hlinkova. Pri hypermarkete sa otočili a vrátili sa na Rastislavovu.
Približne 20-kilometrovou rýchlosťou krúžila mestom, kolóna sa po 15. hodine rozrástla asi na stovku protestujúcich vozidiel nielen z Košíc, ale aj z Prešova, Popradu, Širokého a ďalších miest a obcí východného Slovenska.
"Idú po cestách, ktoré nie sú spoplatnené mýtom," uviedla pre SITA Natália Kováčová, ktorá kolónu sprevádza. Podľa jej vyjadrenia sú na každej križovatke policajti, ktorí si kamionistov nahrávajú kamerou. Údajne kamionistom povedali, že ak budú trúbiť, dostanú pokutu.
Kolóna neohrozovala premávku, vodiči sa správali maximálne ohľaduplne. Aj bežní Košičania na osobných autách podporili protestujúcich trúbením.
Košická policajná hovorkyňa Jana Demjanovičová uviedla, že premávka v meste bola napriek protestu plynulá, keďže kamionisti cesty neblokovali. "Na dopravnú situáciu dohliadali policajti, ktorí zistili 57 dopravných priestupkov, išlo o bezdôvodné trúbenie," hodnotila Demjanovičová.
Protest sa do popoludnia zaobišiel bez akýchkoľvek incidentov. Priamym podnetom na jazdu Košicami bola pritom snaha polície v Bratislave o zásah proti dopravcom, ktorí blokujú ulice.
Anna Ondrušová, koordinátorka UNAS pre východné Slovensko nám ešte pred jazdou povedala, že protestnou jazdou chcú podporiť najmä štyri body petície UNAS, pod ktorú začali zbierať podpisy na celom území SR, 4. januára. Malí a strední dopravcovia totiž považujú pre svoje firmy slovenský mýtny systém fungujúci od 1. januára 2010 za likvidačný.
"Nie sme úplne proti mýtu, lebo sme v Európe a musíme voči nej plniť aj nejaké záväzky," uviedla Ondrušová. "Nepáči sa nám ale to, že máme zlé cesty, boli spoplatnené úseky, s ktorými nesúhlasíme, lebo ako dopravcovia si každý z nás platí motorovú daň a mýto vlastne tieto platby dupľuje. Štatisticky to vychádza tak, že tohto roku kvôli mýtu padne 600 až 800 malých a stredných dopravcov."
Za prvých šesť dní vybral štát na mýtnom viac ako 800 000 eur, ministerstvo dopravy tvrdí, že peniaze z mýta budú použité na opravy ciest.
"Zavedenie mýtneho systému vyšlo štát na približne 850 miliónov eur. Takže mýtne nepôjde najprv na opravy a budovanie ciest, ale firmám, ktoré mýto zavádzali, ako aj diaľničným spoločnostiam, ktoré si pobrali úvery z bánk na budovanie úsekov ciest. Z mýta teda najprv poplatia pôžičky diaľničných spoločností, a až potom sa možno dostane aj na robenie ciest. Takže najprv uspokoja záväzky dopravnej mafie, ktorá zaviedla mýto," dodala Ondrušová.
K protestu dopravcov sa v pondelok symbolicky pripojil aj košický dopravný podnik a mesto Košice. Chcú požiadať štát, aby linky MHD, ktoré premávajú po spoplatnených úsekoch ciest, nemuseli za prejazd po nich platiť mýto. To by totiž znamenalo vyššie náklady, ktoré by sa premietli do zvýšenia cien za MHD v Košiciach.
Kolóna približne 40 kamiónov dnes o 15. h odštartovala spred popradského Whirlpoolu, aby sa pridala k protestu proti zavedeniu nového mýta. Kolóna putuje ku kruhovému objazdu, policajti sa snažia kolónu trhať, preto sa kamionisti snažia ísť "krokom". Momentálne je situácia na kruhovom objazde pokojná, premávka je plynulá. Dopravu riadi polícia a väčšie komplikácie môžu nastať, keď sa kolóna priblíži k objazdu.
"Aj v Poprade je vidno, že sme tu," vyhlásil jeden z nespokojných kamionistov Ladislav Feješ. Chcú vyjadriť podporu svojim kolegom, ktorí sú už v Bratislave. Organizujú sa individuálne, ale podporujú Úniu dopravcov Slovenska. Na internetovej stránke únie kamionisti vyzývajú svojich sympatizantov na osobných autách, aby dnes o 17:00 vyjadrili svoju solidaritu trúbením.
1. Znížiť spotrebnú daň z motorových palív na priemernú úroveň okolitých krajín (benzín 0,37 a nafta 0,298 eura za liter).
2. Pozastaviť fungovanie mýtneho systému dovtedy, kým nebudú prepracované mapy spoplatenených úsekov ciest 1. triedy a mapy rozdelené na podrobnejšie úseky, s presným meraním skutočne najazdených kilometrov.
3. Označiť všetky spoplatnené úseky ciest informačnými tabuľkami na začiatku a na konci spoplatnených úsekov.
4. Znížiť daň z motorových vozidiel ako kompenzáciu za zavedenie mýta.
Kamionisti ráno vyrazia smerom k Úradu vlády. Chcú hovoriť s Ficom.
Bratislavské cesty majú v piatok blokovať stovky kamiónov
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.