Protesty nepomohli. Ficova vláda tesne pred voľbami schválila kontroverzný obchvat Bratislavy

Vláda vyslovila súhlas s uzavretím koncesnej zmluvy na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov diaľnice D4 Bratislava, Jarovce - Rača a rýchlostnej cesty R7 Bratislava, Prievoz - Holice v dĺžke 59 kilometrov. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja má uzavrieť koncesnú zmluvu s víťazným uchádzačom najneskôr do konca februára. Kabinet zároveň schválil časový a vecný harmonogram realizácie a finančného zabezpečenia navrhnutých kompenzačných opatrení na zmiernenie vplyvov na chránené územia prírody.

17. 02. 2016

Druhý projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) na Slovensku bude realizovať medzinárodné konzorcium Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional (Cintra). Vo finále súťaže spomedzi štyroch uchádzačov navrhlo najnižšiu ročnú splátku 56,72 mil. eur. Je to výrazne menej oproti odhadovanej sume 135 mil. eur. Štát by mal koncesionárovi za tridsať rokov prevádzky časti obchvatu Bratislavy na D4 a priľahlej R7 uhradiť podľa aktualizácie 1,891 mld. eur (namiesto minimálne 1,7 mld. eur). Platby za dostupnosť bude uhrádzať po odovzdaní úsekov do prevádzky. Štúdia uskutočniteľnosti predpokladala celkovú sumu platieb za tridsať rokov pôvodne 4,53 mld. eur a po aktualizácii 4,176 mld. eur. Súčasťou úspešného konzorcia sú rakúska stavebná spoločnosť Porr a austrálska investičná skupina Macquarie Capital Group.

Konzorcium plánuje pri výstavbe D4 a R7 využiť najmä miestnych subdodávateľov, ale zatiaľ neuviedlo, akých a na aké práce. Predpokladá pritom vytvoriť tisíc pracovných miest a pri následnej prevádzke bude potrebovať asi päťdesiat zamestnancov. Po uzavretí koncesnej zmluvy, ktorá má vyše sto strán, bude nasledovať uzatvorenie financovania projektu, pričom Európska investičná banka chce financovať polovicu nákladov na D4. S prácami by sa malo začať na jar najprv na časti R7, kde je už vydané stavebné povolenie. Na D4 ešte treba dokončiť majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov a získať povolenie na stavbu, čo by malo trvať do leta. Výstavba D4 a R7 má trvať štyri a štvrť roka, hotová by tak mala byť v roku 2020.

Cintra, ako dcéra spoločnosti Ferrovial, manažuje takmer tridsať koncesných projektov v infraštruktúre v deviatich krajinách sveta (USA, Kanada, Španielsko, Veľká Británia, Grécko, Írsko, Portugalsko, Kolumbia a Austrália). Rakúsky Porr pôsobí na Slovensku cez svoju dcéru a organizačnú zložku. Stavia napríklad mimoúrovňovú križovatku Triblavina na D1 Bratislava - Trnava v hodnote 19,75 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (23,7 mil. eur vrátane dane).

Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií vypočítal, že keby sa výstavba D4 a R7 podľa základného scenára začala v tomto roku, variant financovania z verejných zdrojov by bol oproti forme PPP výhodnejší o 62 mil. eur. Realistický scenár predpokladá, že ak by sa začalo stavať s využitím verejných zdrojov až v roku 2018, bolo by to už v prospech PPP o 113 mil. eur. Pri začiatku výstavby za peniaze štátu v roku 2017 by bol variant PPP výhodnejší už len o 26 mil. eur. Ak by sa za štátne začalo s prácami v spomínanom roku 2018, dvojročná výhoda socioekonomických benefitov PPP by dosiahla 178 mil. eur.

Časť opozície, napríklad KDH, SaS, Šanca, mala výhrady k uzatvoreniu koncesnej zmluvy do marcových volieb a žiadala, aby ju podpísala až budúca vláda. Naopak, Most-Híd na to nevidel dôvod a vyzýval vládu, aby bola zmluva uzavretá ešte pred voľbami a mohla sa začať výstavba D4 a R7.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.