Proti vylúčeniu z tendra na mýto sa odvolajú

05. 05. 2008

Bratislava - Vylúčenie z tretieho tendra na dodanie komplexnej služby elektronického výberu mýta už potvrdili pre agentúru SITA traja neúspešní uchádzači.

Ako posledné z nich tak spravilo medzinárodné konzorcium Slovakpass, vedené talianskou diaľničnou spoločnosťou Autostrade. V pondelok takisto informovalo, že už obdržalo rozhodnutie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) o svojom vyradení zo súťaže a chce sa proti nemu odvolať.

Medializovaný víťaz súťaže - konzorcium v zložení firiem SanToll a Ibertax, za ktorými je francúzska firma Sanef, tak ako jediné zatiaľ neinformovalo, či už obdržalo rozhodnutie NDS o jeho výsledkoch.

"Sme presvedčení, že dôvody pre vylúčenie nie sú platné a sú založené pravdepodobne na nedorozumení zo strany NDS," uviedol zástupca združenia Slovakpass Peter Newole. Slovakpass podľa neho plánuje požiadať vyhlasovateľa tendra o prehodnotenie rozhodnutia o vylúčení. Zdôvodnil to tým, že hlavným kritériom tendra bola finančná ponuka so 60-percentnou váhou.

"Bolo by viac ako čudné, ak by teraz vyhrala tá najdrahšia ponuka," dodal Newole. Najvyššiu cenu mýtneho systému vo výške 25,670 mld. Sk vrátane dane z pridanej hodnoty totiž podľa informácií zverejnených v denníku SME predložilo víťazné združenie SanToll a Ibertax. Slovakpass navrhol v súťaži najnižšiu cenu - 19,006 mld. Sk, ToSy.sk 19,620 mld. Sk a Kapsch 22,575 mld. Sk.

Koncom uplynulého týždňa už potvrdili svoje vylúčenie z tendra slovensko-švajčiarske konzorcium ToSy.sk na čele so spoločnosťou Elektrovod Holding, a.s. Bratislava ako aj združenie vedené rakúskou firmou Kapsch TrafficCom. Obe skupiny pritom zvažujú, či sa v NDS do piatka tohto týždňa odvolajú proti vylúčeniu v podobe žiadosti o nápravu.

"Rozhodnutie, či konzorcium podá do siedmich dní opravný prostriedok voči rozhodnutiu, urobíme až po dôkladnej analýze odôvodnenia vylúčenia, ktoré nám obstarávateľ zaslal spolu s vyrozumením," informovala ešte koncom uplynulého týždňa hovorkyňa spoločnosti Kapsch Sylvia Košťálová. Po dôkladnom oboznámení so zdôvodnením rozhodnutia sa združenie ToSy.sk rozhodne, či využije prvú možnosť o prehodnotenie rozhodnutia NDS.

Zástupca ToSy.sk Štefan Fecko vyslovil predpoklad, že túto možnosť pravdepodobne využijú. Nepozdáva sa mu totiž formulácia diaľničnej spoločnosti o neobvykle nízkej cene. "Nie je to neobvykle nízka cena, keď predpokladaná cena v tendri je 20 mld. Sk," vyslovil počudovanie Fecko.

Druhým hlavným kritériom pri vyhodnocovaní ponúk bola efektívnosť výberu mýta s 30-percentnou váhou. NDS požadovala od uchádzačov garantovať minimálne 95-percentnú úspešnosť výberu poplatkov. ToSy.sk navrhlo efektivitu výberu mýta 0,9980, Slovakpass 0,9950, SanToll - Ibertax 0,9891 a Kapsch 0,9620.

Pokiaľ ide o zostávajúce kritérium mýtnej transakcie s váhou 10 %, Slovakpass a SanToll - Ibertax mali navrhnúť 1 190 Sk, ToSy.sk 1 291,22 Sk a Kapsch 2 380 Sk. V tomto prípade ide o náklady na elektronický systém od prejazdu jedného auta po spoplatnenom úseku diaľnice až po zúčtovanie a zaplatenie poplatku.

NDS pôvodne plánovala podpísanie zmluvy s víťazom tendra do konca apríla 2008. V prípade, ak vylúčení uchádzači podajú žiadosti o nápravu rozhodnutia v NDS a následne prípadne aj námietky na ÚVO, konečné výsledky tendra môžu byť známe najskôr približne v polovici júna 2008. Mýtny systém mal byť pôvodne sprevádzkovaný 1. januára 2009, kvôli meškaniu však môže byť zavedený pravdepodobne len čiastočne na najfrekventovanejších diaľničných úsekoch.

Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť a vyzvala ich na predloženie ponúk. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov.

NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...