Proti vylúčeniu z tendra na mýto sa odvolajú

05. 05. 2008

Bratislava - Vylúčenie z tretieho tendra na dodanie komplexnej služby elektronického výberu mýta už potvrdili pre agentúru SITA traja neúspešní uchádzači.

Ako posledné z nich tak spravilo medzinárodné konzorcium Slovakpass, vedené talianskou diaľničnou spoločnosťou Autostrade. V pondelok takisto informovalo, že už obdržalo rozhodnutie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) o svojom vyradení zo súťaže a chce sa proti nemu odvolať.

Medializovaný víťaz súťaže - konzorcium v zložení firiem SanToll a Ibertax, za ktorými je francúzska firma Sanef, tak ako jediné zatiaľ neinformovalo, či už obdržalo rozhodnutie NDS o jeho výsledkoch.

"Sme presvedčení, že dôvody pre vylúčenie nie sú platné a sú založené pravdepodobne na nedorozumení zo strany NDS," uviedol zástupca združenia Slovakpass Peter Newole. Slovakpass podľa neho plánuje požiadať vyhlasovateľa tendra o prehodnotenie rozhodnutia o vylúčení. Zdôvodnil to tým, že hlavným kritériom tendra bola finančná ponuka so 60-percentnou váhou.

"Bolo by viac ako čudné, ak by teraz vyhrala tá najdrahšia ponuka," dodal Newole. Najvyššiu cenu mýtneho systému vo výške 25,670 mld. Sk vrátane dane z pridanej hodnoty totiž podľa informácií zverejnených v denníku SME predložilo víťazné združenie SanToll a Ibertax. Slovakpass navrhol v súťaži najnižšiu cenu - 19,006 mld. Sk, ToSy.sk 19,620 mld. Sk a Kapsch 22,575 mld. Sk.

Koncom uplynulého týždňa už potvrdili svoje vylúčenie z tendra slovensko-švajčiarske konzorcium ToSy.sk na čele so spoločnosťou Elektrovod Holding, a.s. Bratislava ako aj združenie vedené rakúskou firmou Kapsch TrafficCom. Obe skupiny pritom zvažujú, či sa v NDS do piatka tohto týždňa odvolajú proti vylúčeniu v podobe žiadosti o nápravu.

"Rozhodnutie, či konzorcium podá do siedmich dní opravný prostriedok voči rozhodnutiu, urobíme až po dôkladnej analýze odôvodnenia vylúčenia, ktoré nám obstarávateľ zaslal spolu s vyrozumením," informovala ešte koncom uplynulého týždňa hovorkyňa spoločnosti Kapsch Sylvia Košťálová. Po dôkladnom oboznámení so zdôvodnením rozhodnutia sa združenie ToSy.sk rozhodne, či využije prvú možnosť o prehodnotenie rozhodnutia NDS.

Zástupca ToSy.sk Štefan Fecko vyslovil predpoklad, že túto možnosť pravdepodobne využijú. Nepozdáva sa mu totiž formulácia diaľničnej spoločnosti o neobvykle nízkej cene. "Nie je to neobvykle nízka cena, keď predpokladaná cena v tendri je 20 mld. Sk," vyslovil počudovanie Fecko.

Druhým hlavným kritériom pri vyhodnocovaní ponúk bola efektívnosť výberu mýta s 30-percentnou váhou. NDS požadovala od uchádzačov garantovať minimálne 95-percentnú úspešnosť výberu poplatkov. ToSy.sk navrhlo efektivitu výberu mýta 0,9980, Slovakpass 0,9950, SanToll - Ibertax 0,9891 a Kapsch 0,9620.

Pokiaľ ide o zostávajúce kritérium mýtnej transakcie s váhou 10 %, Slovakpass a SanToll - Ibertax mali navrhnúť 1 190 Sk, ToSy.sk 1 291,22 Sk a Kapsch 2 380 Sk. V tomto prípade ide o náklady na elektronický systém od prejazdu jedného auta po spoplatnenom úseku diaľnice až po zúčtovanie a zaplatenie poplatku.

NDS pôvodne plánovala podpísanie zmluvy s víťazom tendra do konca apríla 2008. V prípade, ak vylúčení uchádzači podajú žiadosti o nápravu rozhodnutia v NDS a následne prípadne aj námietky na ÚVO, konečné výsledky tendra môžu byť známe najskôr približne v polovici júna 2008. Mýtny systém mal byť pôvodne sprevádzkovaný 1. januára 2009, kvôli meškaniu však môže byť zavedený pravdepodobne len čiastočne na najfrekventovanejších diaľničných úsekoch.

Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť a vyzvala ich na predloženie ponúk. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov.

NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.