Prvé Kie len po diaľnici nepôjdu

Diaľnici z Bratislavy do Žiliny chýba zhruba štyridsať kilometrov. Do konca budúceho roku stihnú dostavať všetky úseky okrem toho cez Považskú Bystricu. V tomto prípade sa hovorí o roku 2007 a v prvej fáze postavia len polprofil - ponad mesto pôjde estakáda s dvoma pruhmi, ďalšie dva pribudnú, keď budú peniaze.

13. 09. 2005

Takto vyzerá cesta pri Považskej Bystrici, diaľnica tam do roku 2006 stáť nebude. FOTO SME - RICHARD FILIPKO

Bratislava - Prvé autá značky Kia vyrobené na Slovensku určite neodvezú z továrne pri Žiline smerom do Bratislavy len po diaľnici. Dnes je isté, že stavbári nestihnú dostavať pár kilometrov zložitého úseku diaľnice cez Považskú Bystricu do konca roku 2006, hoci pri podpise dohody s kórejskou automobilkou sa k tomu Slovensko zaviazalo.

Diaľnici z Bratislavy do Žiliny chýba zhruba štyridsať kilometrov. Do konca budúceho roku stihnú dostavať všetky úseky okrem toho cez Považskú Bystricu. V tomto prípade sa hovorí o roku 2007 a v prvej fáze postavia len polprofil - ponad mesto pôjde estakáda s dvoma pruhmi, ďalšie dva pribudnú, keď budú peniaze.

"Je nešťastné, že sa nedarí splniť termín dostavby, ako je dohodnuté, ale niektoré veci nemôžeme ovplyvniť," hovorí minister dopravy Pavol Prokopovič. S Kórejčanmi sa pravidelne stretáva a tvrdí, že šéfovia automobilky nerobia z nedostavania diaľnice žiadnu drámu.

Automobilky dnes zvyknú stavať svoje nové továrne takmer bez skladov. Používajú priame zásobovanie "just in time", pri ktorom sa súčiastky dovážajú do montážnych hál s 15-minútovou presnosťou. Práve preto potrebujú Kórejčania pre svoju továreň diaľnicu.

Ministerstvo dopravy pripravuje pre Kia alternatívne riešenie. Prokopovič hovorí o železnici, prípadne zlepšení dopravy v centre Považskej Bystrice. Podľa neho je železnica pripravená od Žiliny po Bratislavu a naopak prevážať celé kamióny. Výskumný ústav dopravný dostal od ministerstva zadanie, čo s hlavnou križovatkou v Považskej Bystrici. Rozmýšľajú o nadjazde, obchvate, prerobení svetelnej signalizácie. "Najvhodnejšia bude kombinácia železničného a cestného riešenia," myslí si minister.

V roku 2006 bude končiť diaľnica pred Považskou Bystricou a pokračovať bude hneď za ňou. V meste chcú začať s výstavbou v januári budúceho roku, ale ešte stále nemajú vykúpené ani pozemky.

Denne pôjde z Kia rôznymi smermi, ale väčšinou na Bratislavu, okolo 300 kamiónov. Dnes je v okolí Považskej Bystrice intenzita dopravy od 18- do 22-tisíc vozidiel, z toho 1800 až 2000 kamiónov. Prokopovič hovorí, že ďalších 300 kamiónov určite nespôsobí katastrofu, ale chápe problémy zásobovania automobilky. Preto sa chce o dva týždne stretnúť s jej vedením a navrhnúť alternatívy.

Ktoré úseky diaľnic čoskoro dokončia

  • D1 Bratislava Viedenská cesta - Prístavný most, 3,9 kilometra by mali ukončiť v novembri tohto roka,
  • D1 Beluša - Sverepec, 7,4 kilometra v novembri 2005,
  • R4 Košice Prešovská - Sečovská, II. etapa, 2,8 kilometra v decembri.

Minister dopravy Pavol Prokopovič verí, že do roku 2010 sa podarí diaľnicou spojiť Bratislavu s Košicami. V časti úsekov rátajú so súkromným kapitálom.

Podrobne monitorujeme:

Žilina, KIA

Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka

Považská Bystrica, diaľnica

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...