Reagujete: Hagyari tvrdí, že opozícia nechce rozvoj Prešova

V článku Hagyari tvrdí, že opozícia nechce rozvoj Prešova, ma zarazilo niekoľko vecí. V prvom rade konštatácia pána primátora smerom na opozíciu v mestskom zastupiteľstve: "Ak sú proti takýmto opatreniam, sú proti rozvoju Prešova..." Po prečítaní tejto časti sa mi hneď vybavili verše zo známej "budovateľskej" piesne: "Kto nie je s nami, je proti nám..."

Pre to, aby v Prešove bol 50-metrový bazén, nové cesty, či opravené staré cesty a chodníky, nestačí chcieť, mať veľké ambície. Treba aj môcť a vedieť. Každé predchádzajúce vedenie mesta chcelo zlepšiť kvalitu života Prešovčanov. Nesľubovalo však občanom to, čo objektívne nie je možné splniť, nehľadalo vinníkov v opozičných poslancoch. A nezavádzalo ľudí tým, že zvýšenie daní o 60 Sk na rodinu umožní realizovať investície za viac ako pol miliardy Sk. V Prešove je okolo 30 000 domácností. Ak na daniach zaplatia ročne o 60 Sk viac, v rozpočte mesta pribudne cca 1,8 mil. Sk a to je v porovnaní s deklarovanými investičnými zámermi mesta skutočne smiešna čiastka. Iná vec je, ak poslanci tušia, že oných 1,8 mil. Sk je určených napríklad na financovanie novej verzie Kultúrno-spoločenského mesačníka Prešov.

Zarazila ma tiež predstava o tom, ako zhromaždiť peniaze na naplnenie veľkých ambícií: "Buď sa na to zložíme..." Nuž, zložiť sa na investície spomenuté v článku i na to, čo bolo sľúbené pred viac ako rokom (kruhové križovatky, dopravné obchvaty, úžasné úľavy pre dôchodcov, miliardoví investori, zatepľovanie panelákov....), obnáša na každú prešovskú domácnosť nie 60 Sk, ale 20 až 40-tisíc. A toto, aj keby sme rozpočítali na niekoľko rokov, je iná pesnička.

Neviem, čo zo spomenutých "veľkých ambícií" je legislatívne, technicky, dodávateľsky a finančne pripravené na realizáciu v dohľadnom čase. Viem ale, čo zo sľúbeného zrealizované nebolo.

Ak dnes pán primátor viní z nedostatočnej dynamiky rozvoja Prešova opozičných poslancov, je na mieste otázka, kde bol, keď poslanci KDH brali zodpovednosť za komplexnú rekonštrukciu historického centra mesta, na ktorej aj on osobne profituje. Kde bol, keď hlavne poslanci SDKÚ a KDH rozhodli o bytoch na Sabinovskej, o Starej tehelni, o Rusínskej ceste, o mnohých svetelných križovatkách, autobusových zástavkách, cestách, chodníkoch ihriskách...? Tvrdiť, že im na Prešove záleží menej, ako jemu, je prinajmenšom trúfalé. Trúfalé je aj myslieť si, že práve v článku vymenované investičné zámery zvýšia dynamiku mesta (a čo doprava?) a kalkulovať s tým, že Prešovčania majú krátku pamäť a nedokážu počítať do desať.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...