Realizácia PPP projektov v roku 2010 je podľa Palčáka neistá

18. 09. 2008

Bratislava - Pre pomalší priebeh prípravy diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na D1 a R1, ako sa očakávalo, je ohrozený termín ich realizácie bez tunelových úsekov v roku 2010. Pripustil to generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák v rozhovore pre agentúru SITA. Rok 2010 je podľa neho už len krajná možnosť, nakoľko sa odhadovalo, že tento proces bude rýchlejší. Podľa Palčáka, preto je potrebné urýchlenie prípravy PPP projektov, aby boli vybraní koncesionári a jednotlivé úseky sa začali čo najskôr stavať.

"Je predpoklad, že koncesná zmluva na prvý a možno aj druhý balík PPP by mohla byť podpísaná ešte koncom tohto roka. Ak sa podarí podpísať zmluvu aspoň na prvý balík v tomto roku, tak to bude úspech. Osobne vidím podpísanie zmluvy na druhý a tretí balík až niekedy v prvej polovici budúceho roka," predpokladá Palčák. Výstavbu týchto diaľničných úsekov odhaduje približne na dva až štyri roky.

Vláda plánuje postaviť vybrané diaľničné úseky cez tri balíky PPP projektov v roku 2010 bez tunelových častí a spolu nimi najskôr v roku 2012 alebo 2013. Dovtedy by malo byť postavených zo súkromných zdrojov cez PPP projekty 157 kilometrov diaľnic s odhadovanými stavebnými nákladmi vyše 105 mld. Sk (3,485 mld. €) bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

Podľa šéfa VÚD nie je až tak podstatné, či budú postavené v roku 2010 alebo 2012. Pri takýchto veľkých investičných projektoch sa totiž termíny nedajú úplne presne určiť. Podstatné je to, tvrdí Palčák, aby táto iniciatíva nezaspala a napredovala. "Ak nebudú naštartované PPP projekty, potom sa už nebudeme baviť o rokoch 2012 či 2013, ale možno o 2020 a viac. Bola by to podľa neho veľká ekonomická strata pre Slovensko," varoval pred nerealizovaním projektov PPP.

Palčák je naďalej presvedčený, že bez tejto formy výstavby diaľnic sa na Slovensku nepohneme. Dôvodom je skutočnosť, že prostriedky zo štátneho rozpočtu a európske fondy, ktoré na to využívame, sú nedostačujúce. Na štátny rozpočet je tlak aj z iných oblastí. "Prostriedky z európskych peňazí sú síce dobré, ale postup je veľmi zdĺhavý. Európska únia funguje z ekonomického pohľadu dosť byrokraticky a zdĺhavo. Tých peňazí je stále málo," pokračoval Palčák. Urýchlenie výstavby diaľnic je podľa neho potrebné najmä pre rozvoj východných regiónov Slovenska, ako aj pre ďalší rast HDP. Nadradená dopravná infraštruktúra, čiže diaľnice a rýchlocesty, preto musí byť vybudovaná čo najskôr.

Prvý diaľničný tender PPP sa týka výstavby a prevádzky úsekov D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová a Hubová - Ivachnová a úsekov Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v celkovej dĺžke okolo 75 kilometrov. Predpokladaná cena stavebných prác dosahuje podľa rezortu dopravy 49,1 mld. Sk (1,630 mld. €) bez DPH. Druhý tender PPP sa vzťahuje na tri pripravované úseky R1 Nitra - Selenec, Selenec - Beladice a Beladice - Tekovské Nemce v celkovej dĺžke vyše 47 kilometrov, ako aj na výstavbu severného obchvatu Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 kilometrov. Odhadované stavebné náklady na R1 Nitra - Tekovské Nemce dosahujú 16,666 mld. Sk (553,2 mil. €) bez DPH. Tretí tender PPP je zameraný na výstavbu a prevádzku technicky najťažších úsekov D1 v okolí Žiliny Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka - Višňové, Lietavská Lúčka - Žilina a Višňové - Dubná Skala v dĺžke zhruba 29 kilometrov. Medzi Višňovým a Dubnou Skalou má byť postavený najdlhší cestný tunel v SR v dĺžke 7,5 kilometra. Odhadované stavebné náklady predstavujú okolo 40 mld. Sk (1,328 mld. €) bez DPH.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.