Zákon o verejnom obstarávaní, teda jeho malá novela, ktorá má platiť od pondelka 18. februára, zrýchli výstavbu štvorprúdoviek na hornej Nitre, za Zvolenom, ale aj pri Žiline a na Orave.
Práve úsekov rýchlostných ciest a diaľnic v spomínaných oblastiach sa budú totiž týkať nové pravidlá obstarávania. Tie okrem iného totiž umožnia stavebným firmám nepredkladať stovky dokladov, ktorými dokazujú splnenie podmienok. Stačiť im po novom bude čestné vyhlásenie. Opozícia to kritizuje s tým, že stavby sa predražia.
To, že naozaj podmienky účasti v tendri firmy splnia, preverí štát až pri podpise zmluvy s najúspešnejším uchádzačom. Týždňové až mesačné úspory času by mali prísť so zjednotením systému námietok. Námietky sa budú vyhodnocovať na konci súťaže všetky spoločne a nie každá zvlášť, ako je to teraz, keď dochádza k prerušeniu tendra.
Štvorprúdovky R2 Ruskovce – Pravotice, R2 Zvolen východ – Pstruša, R2 Pstruša – Kriváň, R3 Tvrdošín – Nižná nad Oravou, D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a D3 Žilina-Strážov – Žilina-Brodno sú tohtoročné úseky, o ktoré by sa v najbližších týždňoch mali pobiť stavebné firmy. Národná diaľničná spoločnosť predbežne oznámila vypísanie tendrov na každú cestu zvlášť a súťažiť sa tak podľa najpravdepodobnejšieho scenára bude už podľa nových pravidiel.
Celkovo ide o takmer 50 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest v predpokladanej sume stanovenej štátnou expertízou vyššej ako 1,2 miliardy eur. Verejná súťaž však môže, ale aj nemusí, priniesť omnoho nižšiu cifru. Je totiž otázne, či nové podmienky otvoria priestor pre lacnejšie obstarávanie, pretože podľa opozície je novela šitá na mieru vládnej strane a dáva možnosť pre korupciu, špekulantov a schránkové firmy.
"Tento zákon ide byť šitý na mieru strany Smer. Ide byť šitý veľmi širokou ihlou, širokou s veľkým Š,“ vraví Pavol Hrušovský (KDH), ktorý naráža na podnikateľa Juraja Širokého.
Podľa Roberta Kaliňáka, ktorý malú novelu zákona o verejnom obstarávaní pripravil, musí však štát zachrániť eurofondy, pretože ich čerpanie je v našej krajine pomalé. Podľa neho za to môžu práve doterajšie podmienky zákona, ktorými sa naťahuje obdobie od vypísania súťaže až po vyhlásenie víťaznej firmy. Pri diaľnici D1 Hubová – Ivachnová spôsobilo námietkovanie až vyše dvojročný odsun podpisu zmluvy a má za následok to, že stavba sa bude musieť financovať paralelne z peňazí dvoch eurofondových období.
To, že firmy nebudú musieť po novom hneď na začiatku dokladovať, že spĺňajú všetky požadované podmienky, ale ich doložia až pri podpise zmluvy, je podľa Ondreja Mateja z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo zvláštne.
"Zneprehľadní to celý proces výberu. Do súťaže sa bude môcť zapojiť akákoľvek firma, aj taká, ktorá v tom čase nemá referencie či skúsenosti. Dodatočne si ich kúpi alebo zabezpečí inou cestou. Obdobie od prijatia akceptačného listu až po podpis zmluvy je totiž aj viac ako dva mesiace a za tento čas sa to dá stihnúť,“ myslí si analytik.
Okrem spomínaných štvorprúdoviek sa v roku 2013 predpokladá štart výstavby na diaľnici D1 Hubová – Ivachnová a na severnej D3 od Svrčinovca po Skalité. V tomto roku sa tak na výstavbu infraštruktúry minie 1,3 miliardy eur, rok nato až dve miliardy. Do konca volebného obdobia naleje do ciest i železníc minister dopravy Ján Počiatek až osem miliárd eur.
"Našou ambíciou je začať stavať ešte v tomto volebnom období 310 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, pričom dokončíme 133 kilometrov. Rezort tiež plánuje rozostavať alebo opraviť ďalších 1¤040 kilometrov ciest I. triedy. Z nich má byť do konca volebného obdobia dokončených 834 kilometrov,“ povedal Počiatek včera po skončení kontrolného dňa na jeho ministerstve.
Počiatek chce spolu s premiérom Robertom Ficom oprášiť aj projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). "PPP je jedna z možností financovania diaľnic. Musíme vytypovať dva projekty, máme akúsi predstavu, ale nie je to teraz podstatné ju konkretizovať,“ doplnil Fico.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Z nových eurofondov pôjde tretina na cesty
Infozákon zneužívajú miestni poslanci, študenti i podnikatelia
Web ponúkne návod na boj so samosprávami, čo ignorujú zákony
Troch lacnejších vyhodili a diaľnicu ponúkli Širokému
Vážny chce za týždeň schváliť zákon o tendroch
Váhostav staval diaľnicu nikam 15 rokov. Zdražela o 100 percent
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.