Šesť stavebných firiem malo za veľký diaľničný kartel zaplatiť 44,8 milióna eur.
BRATISLAVA. Pokuty za 44,8 miliónov eur za kartel šiestich veľkých stavebných firiem z roku 2004 sú platné. Najvyšší súd minulý týždeň potvrdil svoje rozhodnutie po tom, čo ho vlani v júni Ústavný súd zrušil.
Diaľničný kartel podľa rozhodnutia Protimonopolného úradu z roku 2006 spáchali portugalský Mota - Engil, Strabag, Skanska DS, Doprastav, Inžinierske stavby Košice a stredná stavebná spoločnosť Betamont.
„Najvyšší súd Slovenskej republiky potvrdil závery uvedené v rozhodnutiach Protimonopolného úradu Slovenskej republiky vo veci kartelovej dohody uzatvorenej šiestimi spoločnosťami v súvislosti s výstavbou úseku diaľnice,“ napísal Protimonopolný úrad.
Kauzu diaľničného kartelu, v ktorom bolo šesť veľkých stavebných firiem, riešil Najvyšší súd po druhýkrát. Vrátilo sa to k nemu po tom, čo vlani v júni Ústavný súd prvé rozhodnutie Najvyššieho súdu zrušil.
Najvyšší súd porušil podľa verdiktu Ústavného súdu ich základné právo nebyť odňatý zákonnému sudcovi. Je to ústavné právo, ktoré ľuďom i firmám garantuje, že o ich žalobe bude rozhodovať náhodne určený sudca a neskôr sa už nebude svojvoľne meniť.
V senáte, ktorý rozhodoval o rekordnej pokute pre stavbárov sa však sudcovia svojvoľne menili, a to na základe rozhodnutia vtedajšieho predsedu Najvyššieho súdu Štefana Harabina.
Zdá sa, že argumenty Ústavného súdu Najvyšší súd neakceptoval.
O pokute vo výške takmer 45 miliónov eur rozhodol ešte v roku 2006 Protimonopolný úrad. Spoločnosti Betamont, Inžinierske stavby, Skanska a Strabag zaplatili na pokutách 24,3 milióna eur. Doprastav mal zaplatiť pokutu 6,6 milióna eur, ale zbavil sa jej cez reštrukturalizáciu.
Ostatných 13,9 milióna eur pripadlo na portugalskú firmu Mota-Engil. Dodnes nie je známe či firma pokutu zaplatila.
Usvedčujúcim dôkazom pre ich kartel z roku 2004 bola totiž iba analýza ponúk, s ktorou súťažili o osemkilometrový úsek D1 pod Tatrami. Mnohé ceny sa podľa Protimonopolného úradu zhodovali na desatinné miesta.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Detaily tajných dohod stavařů: firmy si v tendrech navzájem dělaly křoví
Miliónovú pokutu za kartel stále neuhradilo päť stavebných firiem
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.