Rekordnú pokutu pre stavbárov za kartel potvrdili, Najvyšší súd pochybenia nevidí

Šesť stavebných firiem malo za veľký diaľničný kartel zaplatiť 44,8 milióna eur.

BRATISLAVA. Pokuty za 44,8 miliónov eur za kartel šiestich veľkých stavebných firiem z roku 2004 sú platné. Najvyšší súd minulý týždeň potvrdil svoje rozhodnutie po tom, čo ho vlani v júni Ústavný súd zrušil.

Diaľničný kartel podľa rozhodnutia Protimonopolného úradu z roku 2006 spáchali portugalský Mota - Engil, Strabag, Skanska DS, Doprastav, Inžinierske stavby Košice a stredná stavebná spoločnosť Betamont.

„Najvyšší súd Slovenskej republiky potvrdil závery uvedené v rozhodnutiach Protimonopolného úradu Slovenskej republiky vo veci kartelovej dohody uzatvorenej šiestimi spoločnosťami v súvislosti s výstavbou úseku diaľnice,“ napísal Protimonopolný úrad.

Kauzu diaľničného kartelu, v ktorom bolo šesť veľkých stavebných firiem, riešil Najvyšší súd po druhýkrát. Vrátilo sa to k nemu po tom, čo vlani v júni Ústavný súd prvé rozhodnutie Najvyššieho súdu zrušil.

Najvyšší súd porušil podľa verdiktu Ústavného súdu ich základné právo nebyť odňatý zákonnému sudcovi. Je to ústavné právo, ktoré ľuďom i firmám garantuje, že o ich žalobe bude rozhodovať náhodne určený sudca a neskôr sa už nebude svojvoľne meniť.

V senáte, ktorý rozhodoval o rekordnej pokute pre stavbárov sa však sudcovia svojvoľne menili, a to na základe rozhodnutia vtedajšieho predsedu Najvyššieho súdu Štefana Harabina.

Zdá sa, že argumenty Ústavného súdu Najvyšší súd neakceptoval.

O pokute vo výške takmer 45 miliónov eur rozhodol ešte v roku 2006 Protimonopolný úrad. Spoločnosti Betamont, Inžinierske stavby, Skanska a Strabag zaplatili na pokutách 24,3 milióna eur. Doprastav mal zaplatiť pokutu 6,6 milióna eur, ale zbavil sa jej cez reštrukturalizáciu.

Ostatných 13,9 milióna eur pripadlo na portugalskú firmu Mota-Engil. Dodnes nie je známe či firma pokutu zaplatila.

Usvedčujúcim dôkazom pre ich kartel z roku 2004 bola totiž iba analýza ponúk, s ktorou súťažili o osemkilometrový úsek D1 pod Tatrami. Mnohé ceny sa podľa Protimonopolného úradu zhodovali na desatinné miesta.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.