Rok 2010 sa už dávno skončil a z Bratislavy do Košíc nevedie diaľničné spojenie

Formálny krach neznamená, že majitelia najväčších stavebných firiem na obchodoch so štátom prerobia. Straty za nich zaplatia ich menej vplyvní dodávatelia.

Diaľnice sú na Slovensku dlhodobo najdrahšia a najsledovanejšia verejná investícia.

Preto to, ako sa v tejto oblasti štát správa, významne vplýva na to, či našu krajinu vnímame viac ako banánovú republiku, ktorú kompletne riadia záujmy oligarchov, alebo len ako štandardný milý stredoeurópsky zhluk v zásade fungujúcich nedokonalostí.

Šesť z posledných ôsmich rokov je predsedom vlády tejto krajiny Robert Fico, ktorý sa ako budovateľ angažuje významne. Pozrime sa na výsledky.

Roky sa menia

Najprv dodržiavanie sľubov o termínoch. Rok 2010 (to bol ten, keď sme vyhrali v Afrike na MS nad Talianmi) sa už dávno skončil a z Bratislavy do Košíc nevedie priame diaľničné spojenie.

Fico je medzitým znova vo vláde a jeho aktuálny minister dopravy sľubuje, že sa to podarí - ale až budúcej vláde (v roku 2019).

V odpovedi na otázku, či sa diaľnice na Slovensku stavajú draho, alebo lacno, existujú v tejto krajine dva významné prúdy.

Tí, ktorí všade vidia predraženie, by mohli argumentovať príbehom o prvom PPP. Jeho výhodnosť Ficova vláda posudzovala podľa sfalšovanej analýzy, čím sa ponuka stavbárov zdala pre štát o pol miliardy eur výhodnejšia, ako v skutočnosti bola.

Vládneho analytika, ktorý tento podvod podrobne zdokumentoval, za druhej Ficovej vlády vyhodili z roboty. Poradcovia, ktorí pri tom prvej Ficovej vláde radili, vyhrali súťaž na poradenstvo pri PPP aj za druhej Ficovej vlády.

Medzi firmami, ktoré mali na tomto podvode zarobiť, boli aj Doprastav a Váhostav. Tie sa potom za Figeľa pobili o rovnaké úseky D1 ešte raz, ale v priamej súťaži ponúkali ceny o tretinu až o polovicu nižšie.

Vážny vážne

No bez irónie, nezmyselné nie je ani tvrdenie bývalého ministra dopravy Vážneho, že ceny za diaľnice zo súťaží v posledných troch rokoch sú podstrelené, a preto sa nám to raz tvrdo vráti.

Rozum napovedá, že ak mnoho renomovaných firiem ponúka oveľa nižšie ceny ako v minulosti, tak ceny naozaj prudko padli. Pretože aj v stavebníctve je cieľom podnikania zisk a nie krach. No čo ak krach neznamená pre majiteľov firmy stratu?

V prípade Doprastavu a Váhostavu to skôr vyzerá tak, že sa obe vyhnú bankrotu takzvanou reštrukturalizáciou.

Väčšine obchodných partnerov vrátane stoviek partií prostých stavbárov - živnostníkov jednoducho nezaplatia (a bude to podľa konkurzného zákona legálne).

Bankám zaplatia (lebo tie si to majú ako postrážiť). A majitelia firiem si vybavia od štátu stovky miliónov eur nových zákaziek.

Neveríte, že toto je možné? Tak to Juraja Širokého a Miroslava Výboha podceňujete.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...