Rok 2010 sa už dávno skončil a z Bratislavy do Košíc nevedie diaľničné spojenie

Formálny krach neznamená, že majitelia najväčších stavebných firiem na obchodoch so štátom prerobia. Straty za nich zaplatia ich menej vplyvní dodávatelia.

Diaľnice sú na Slovensku dlhodobo najdrahšia a najsledovanejšia verejná investícia.

Preto to, ako sa v tejto oblasti štát správa, významne vplýva na to, či našu krajinu vnímame viac ako banánovú republiku, ktorú kompletne riadia záujmy oligarchov, alebo len ako štandardný milý stredoeurópsky zhluk v zásade fungujúcich nedokonalostí.

Šesť z posledných ôsmich rokov je predsedom vlády tejto krajiny Robert Fico, ktorý sa ako budovateľ angažuje významne. Pozrime sa na výsledky.

Roky sa menia

Najprv dodržiavanie sľubov o termínoch. Rok 2010 (to bol ten, keď sme vyhrali v Afrike na MS nad Talianmi) sa už dávno skončil a z Bratislavy do Košíc nevedie priame diaľničné spojenie.

Fico je medzitým znova vo vláde a jeho aktuálny minister dopravy sľubuje, že sa to podarí - ale až budúcej vláde (v roku 2019).

V odpovedi na otázku, či sa diaľnice na Slovensku stavajú draho, alebo lacno, existujú v tejto krajine dva významné prúdy.

Tí, ktorí všade vidia predraženie, by mohli argumentovať príbehom o prvom PPP. Jeho výhodnosť Ficova vláda posudzovala podľa sfalšovanej analýzy, čím sa ponuka stavbárov zdala pre štát o pol miliardy eur výhodnejšia, ako v skutočnosti bola.

Vládneho analytika, ktorý tento podvod podrobne zdokumentoval, za druhej Ficovej vlády vyhodili z roboty. Poradcovia, ktorí pri tom prvej Ficovej vláde radili, vyhrali súťaž na poradenstvo pri PPP aj za druhej Ficovej vlády.

Medzi firmami, ktoré mali na tomto podvode zarobiť, boli aj Doprastav a Váhostav. Tie sa potom za Figeľa pobili o rovnaké úseky D1 ešte raz, ale v priamej súťaži ponúkali ceny o tretinu až o polovicu nižšie.

Vážny vážne

No bez irónie, nezmyselné nie je ani tvrdenie bývalého ministra dopravy Vážneho, že ceny za diaľnice zo súťaží v posledných troch rokoch sú podstrelené, a preto sa nám to raz tvrdo vráti.

Rozum napovedá, že ak mnoho renomovaných firiem ponúka oveľa nižšie ceny ako v minulosti, tak ceny naozaj prudko padli. Pretože aj v stavebníctve je cieľom podnikania zisk a nie krach. No čo ak krach neznamená pre majiteľov firmy stratu?

V prípade Doprastavu a Váhostavu to skôr vyzerá tak, že sa obe vyhnú bankrotu takzvanou reštrukturalizáciou.

Väčšine obchodných partnerov vrátane stoviek partií prostých stavbárov - živnostníkov jednoducho nezaplatia (a bude to podľa konkurzného zákona legálne).

Bankám zaplatia (lebo tie si to majú ako postrážiť). A majitelia firiem si vybavia od štátu stovky miliónov eur nových zákaziek.

Neveríte, že toto je možné? Tak to Juraja Širokého a Miroslava Výboha podceňujete.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...