Formálny krach neznamená, že majitelia najväčších stavebných firiem na obchodoch so štátom prerobia. Straty za nich zaplatia ich menej vplyvní dodávatelia.
Diaľnice sú na Slovensku dlhodobo najdrahšia a najsledovanejšia verejná investícia.
Preto to, ako sa v tejto oblasti štát správa, významne vplýva na to, či našu krajinu vnímame viac ako banánovú republiku, ktorú kompletne riadia záujmy oligarchov, alebo len ako štandardný milý stredoeurópsky zhluk v zásade fungujúcich nedokonalostí.
Šesť z posledných ôsmich rokov je predsedom vlády tejto krajiny Robert Fico, ktorý sa ako budovateľ angažuje významne. Pozrime sa na výsledky.
Najprv dodržiavanie sľubov o termínoch. Rok 2010 (to bol ten, keď sme vyhrali v Afrike na MS nad Talianmi) sa už dávno skončil a z Bratislavy do Košíc nevedie priame diaľničné spojenie.
Fico je medzitým znova vo vláde a jeho aktuálny minister dopravy sľubuje, že sa to podarí - ale až budúcej vláde (v roku 2019).
V odpovedi na otázku, či sa diaľnice na Slovensku stavajú draho, alebo lacno, existujú v tejto krajine dva významné prúdy.
Tí, ktorí všade vidia predraženie, by mohli argumentovať príbehom o prvom PPP. Jeho výhodnosť Ficova vláda posudzovala podľa sfalšovanej analýzy, čím sa ponuka stavbárov zdala pre štát o pol miliardy eur výhodnejšia, ako v skutočnosti bola.
Vládneho analytika, ktorý tento podvod podrobne zdokumentoval, za druhej Ficovej vlády vyhodili z roboty. Poradcovia, ktorí pri tom prvej Ficovej vláde radili, vyhrali súťaž na poradenstvo pri PPP aj za druhej Ficovej vlády.
Medzi firmami, ktoré mali na tomto podvode zarobiť, boli aj Doprastav a Váhostav. Tie sa potom za Figeľa pobili o rovnaké úseky D1 ešte raz, ale v priamej súťaži ponúkali ceny o tretinu až o polovicu nižšie.
No bez irónie, nezmyselné nie je ani tvrdenie bývalého ministra dopravy Vážneho, že ceny za diaľnice zo súťaží v posledných troch rokoch sú podstrelené, a preto sa nám to raz tvrdo vráti.
Rozum napovedá, že ak mnoho renomovaných firiem ponúka oveľa nižšie ceny ako v minulosti, tak ceny naozaj prudko padli. Pretože aj v stavebníctve je cieľom podnikania zisk a nie krach. No čo ak krach neznamená pre majiteľov firmy stratu?
V prípade Doprastavu a Váhostavu to skôr vyzerá tak, že sa obe vyhnú bankrotu takzvanou reštrukturalizáciou.
Väčšine obchodných partnerov vrátane stoviek partií prostých stavbárov - živnostníkov jednoducho nezaplatia (a bude to podľa konkurzného zákona legálne).
Bankám zaplatia (lebo tie si to majú ako postrážiť). A majitelia firiem si vybavia od štátu stovky miliónov eur nových zákaziek.
Neveríte, že toto je možné? Tak to Juraja Širokého a Miroslava Výboha podceňujete.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.