Rozbieha sa petícia za rýchle dokončenie cesty R2

12. 11. 2010

Rožňava - Spojenie Košíc s Bratislavou tzv. južnou trasou, ktorá už mala roky fungovať, si chcú petíciou vymôcť regióny na juhu stredného a východného Slovenska. Včera začali pod ňu zbierať aktivisti v Lučenci podpisy. Predpokladajú, že za tri mesiace ich získajú minimálne 300 tisíc a potom ich doručia do Národnej rady.

Nevylučujú aj referendum

"Politici odstrihli južné Slovensko od peňazí, regióny tu roky zaostávajú, investori sem neprichádzajú, nie je tu práca. Petícia je pokus domôcť sa svojich práv," hovorí predseda petičného výboru Pavol Rapco.

Podporu mieni získavať najmä medzi samosprávou, ale i firmami, organizáciami a občanmi. "Doteraz som nestretol človeka, ktorý by bol proti," dodáva.

Petícia žiada urýchlenie výstavby rýchlostnej cesty R2 v úseku medzi Zvolenom a Košicami, prijatie záväzného harmonogramu výstavby a súvislé budovanie cesty až do jej úplného ukončenia. "Chceme, aby sa začalo stavať na budúci rok, ak sa veci napriek petícii nepohnú, požiadame o vypísanie referenda," ubezpečuje Rapco.

Podľa plánov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) bude rýchlostná cesta hotová najskôr v roku 2021. V súčasnosti je výstavba po jednotlivých úsekoch len v prípravných fázach.

Investori sa kvôli ceste otáčajú

Gemer, Novohrad, Abov i Košice prišli za posledné roky pre zlé dopravné spojenie o desiatky investorov a tisíce pracovných príležitostí.

"Boli tu zástupcovia japonskej firmy Minebea, ktorí mali záujem o elektrotechnickú produkciu. Keď zistili, v akom stave sú cesty a že sa to tak rýchlo nezmení, viac som ich nevidel," spomína Vladislav Laciak, primátor Rožňavy.

Rovnakú skúsenosť má s ďalšími investormi, ktorí sa o mesto zaujímali, no skončili inde. V spádovom území viac ako 200-kilometrového úseku budúcej cesty R2 žije takmer tretina obyvateľov Slovenska.

"Nevyhovujúce dopravné napojenie je hlavnou príčinou dlhodobého zaostávania regiónov na juhu stredného a východného Slovenska," myslí si Vladimír Bystriansky, riaditeľ lučeneckej kancelárie Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory.

Podobnú skúsenosť ako Rožňava má Detva, Tomášovce, Mýtna, Rimavská Sobota, Rožňava, ale i Košice. Radnice týchto miest jednoznačne podporujú petíciu za urýchlenú výstavbu. "Mesto Košice dlhodobo podporuje dobudovanie južnej trasy v smere na Zvolen a Bratislavu," potvrdila hovorkyňa mesta Katarína Jantošovičová.

Petícia pomôže i tunelu cez Sorošku

"Ministerstvo dopravy ubezpečuje obyvateľov juhu Slovenska, že robí všetko pre to, aby sa výstavba potrebných úsekov R2 rozbehla čo najskôr. Pripravenosť týchto úsekov nám ale neumožňuje začať stavať," tvrdí Martin Krajčovič, hovorca ministerstva. "Dokončenie celej trasy je vecou strategického rozhodnutia ministerstva," tvrdí Marcel Jánošík, hovorca NDS.

Cesta z Košíc do Zvolena, Nitry a Bratislavy je najkratšia i najvyužívanejšia spojnica východu so západom krajiny. Jediným problematickým úsekom trasy je horský priechod Soroška, ktorý by mala cesta R2 prekonávať 4,6 kilometra dlhým tunelom.

Výstavbu tunela odporučilo ministerstvo životného prostredia ako najvýhodnejší variant pre životné prostredie. Začať by sa mal stavať o dva roky s dokončením v roku 2017. Ak by bola petícia úspešná, mohlo by to byť i skôr.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.