Rozkrádanie eurofondov? EÚ začala vyšetrovanie na Slovensku

OLAF, čo je Európsky úrad pre boj proti podvodom, začal vyšetrovať možné rozkrádanie eurofondov na Slovensku. Úrad dostal podnet od europoslanca a predsedu SaS Richarda Sulíka.

Ľudia sú voči rozkrádaniu eurofondov podľa neho akýsi tolerantnejší, pretože si mylne myslia, že „tieto peniaze spadli z neba a nikomu nechýbajú“.

Sporný tender na most

Vyšetrovanie sa týka kauzy mosta v Trenčíne, keď SaS dala podnet na OLAF ešte v júli minulého roku.

„Súťaž tam vyhralo združenie Pod Brezinou. To, že neposkytli najnižšiu cenu, a aj tak súťaž vyhrali, môžeme s nadsázkou brať ako súčasť slovenského folklóru. Pri preukazovaní referencií, kde mali uviesť svoj most dlhší ako 200 metrov, uviedli 140-metrový most, matematika im zjavne tiež nič nehovorí,” tvrdí vysvetľuje poslanec SaS Ľubomír Galko:

“Ale pri tom, ako preukázali dodržanie podmienok, už končí akákoľvek sranda. Do združenia Pod Brezinou patrí totiž presne tá firma, ktorá má na svedomí zrútený most pri Iliašovciach, kde zomreli štyria ľudia, ďalší spadnutý most pri českej Studénke, kde zomreli ôsmi ľudia, a aj Lochkovský most v Českej republike, na ktorom sa už krátko po dokončení ukázali trhliny.”

Galko tvrdí, že združenie vyhralo súťaž s projektom drahším o 45 miliónov eur, v porovnaní s konkurenčnou firmou.

No a včera dostal  Sulík odpoveď OLAF-u na jeho podnet v súvislosti s touto kauzou.

“Vážený pán Sulík, ďakujem za Vašu správu z 24. septembra 2014 predloženú Európskemu úradu pre boj proti podvodom (OLAF) v súvislosti s údajným nečestným tendrom financovaným Európskou úniou na Slovensku.

OLAF analyzuje informácie prijaté v súlade s Reguláciou (EÚ, Euratom) No 883/2013 a v tejto záležitosti otvoril vyšetrovanie. Z dôvodu komplexnosti to nejaký čas potrvá a vyšetrovanie bude podliehať utajenosti.”

“Som veľmi zvedavý, ako sa k tomuto postaví naša vláda, či sa budú pred európskymi úradníkmi hanbiť, alebo či už ich arogancia prerástla do takých rozmerov, že im je to jedno. Mne by to teda jedno nebolo. Som rád, že sa nám podarí prenášať vyšetrovanie národnej korupcie až na európsku pôdu, dodal Richard Sulík.

Posúvajú to našim

„Celkom som s mojím tímom skúmal 29 prípadov, z toho v jedenástich prípadoch v hodnote takmer 500 miliónov eur sme dospeli k záveru, že podnet na OLAF je oprávnený. Všetky prípady pozorne sledujeme, pravidelne sa dotazujeme, v akom sú štádiu. V dohľadnej dobe plánujem požiadať o stretnutie šéfa OLAFu Giovanniho Kesslera,” povedal europoslanec Sulík.

„Jedna obrovská pliaga“

„Korupcia a rozkrádanie je jedna obrovská pliaga, ktorá rozožiera našu spoločnosť,“ doplnil ďalej. Svoje pôsobenie v Bruseli plánuje využiť aj na podávanie podobných podnetov. Ako už bolo spomenuté, OLAFU ich dal už 11 – celkovo v nich ide o pol miliardy eur.

Úrad posunul štyri prípady slovenskej polícii, k šiestim sa ešte nevyjadril.

Vyjadrenie ŽSR: Súťaž bola v súlade so zákonom

Železnice slovenskej republiky sú presvedčené, že súťaž na túto zákazku sa uskutočnila v súlade so všetkými zákonnými podmienkami. Argumentujú aj tým, že most nie je jedinou časťou projektu za takmer 250 miliónov eur.

Ide v ňom o modernizáciu 12-kilometrového úseku železničnej trate na trase medzi Novým Mestom nad Váhom a Púchovom, konkrétne úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá. „Most, uvedený v tlačovej správe, je len jeden z vyše 570 prevádzkových súborov a stavebných objektov,“ poznamenala hovorkyňa ŽSR Martinna Pavlíková.

Na margo argumentu predstaviteľov SaS, že zákazku získal uchádzač s drahšou ponukou, železnice pripomenuli priebeh súťaže. Spoločnosť s výhodnejšou cenovou ponukou bola dvakrát vylúčená. „Po vylúčení jedného uchádzača vyhrala najlacnejšia ponuka,“ uviedla Pavlíková.

Podľa jej slov splnilo víťazné konzorcium aj referenčnú podmienku o predchádzajúcom postavení 200-metrového mosta s pevnou jazdnou dráhou, čo predstavitelia SaS spochybňovali.

Nenastali zákonné dôvody na vylúčenie víťaza, tvrdia železnice

Skutočnosť, že vo víťaznom konzorciu je aj firma, ktorá sa podieľala aj na výstavbe dvoch spadnutých mostov, nemohla mať podľa ŽSR vplyv na účasť tohto konzorcia v súťaži. „V čase vyhodnocovania ponúk, nenastali žiadne zákonné dôvody na vylúčenie uchádzača zmieneného v tlačovej správe strany SAS zo súťaže,“ konštatovala hovorkyňa.

Zmluva na modernizáciu trate pri Trenčíne podpisovali v októbri 2012, most pri Iliašovciach padol 2. novembra 2012. Most v Českej republike pri obci Studénka ale spadol už 8. augusta 2008.

Projekt, ktorý teraz vyšetruje OLAF, by mal byť financovaný z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava v terajšom programovom období eurofondov.

Európsky úrad pre boj proti podvodom - OLAF

bol zriadený v 1999. Sídli v Bruseli. Jeho úlohy:

  • ochrana finančných záujmov Európskej únie (EÚ) vyšetrovaním podvodov, korupcie a akýchkoľvek iných protiprávnych konaní;
  • odhaľovanie a vyšetrovanie závažných skutočností týkajúcich sa výkonu služobných povinností členov a zamestnancov inštitúcií a orgánov EÚ, ktoré by mohli viesť k disciplinárnemu alebo trestnému konaniu;
  • poskytovanie podpory pre inštitúcie EÚ (najmä pre Európsku komisiu) pri rozvoji a implementácii politík a právnych predpisov zameraných na boj proti podvodom;
  • má právomoci na vnútorné vyšetrovania (t. j. v rámci akejkoľvek európskej inštitúcie alebo orgánu financovaného z rozpočtu EÚ);
  • aj na vonkajšie vyšetrovania (t. j. na vnútroštátnej úrovni všade tam, kde ide o prostriedky z rozpočtu EÚ). Na tento účel môže úrad OLAF vykonávať kontroly na mieste a inšpekcie v priestoroch hospodárskych subjektov v úzkej spolupráci s príslušným členským štátom a orgánmi tretích krajín.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...