Ak prezident systém Platón nezruší, potom vodiči dodržia pôvodný sľub: ich nákladné autá úplne zablokujú vonkajší okruh okolo Moskvy.
Nikto nevie, kto prišiel s týmto nápadom ako prvý, ale medzi vodičmi nákladných áut sa v posledných dňoch šíri ako lavína. Keď sa nepodarí nič vybojovať, nikoho presvedčiť, nič dosiahnuť, potom postavia svoje nákladné autá na dohľad od Kremľa a zapáli ich.
Stalo sa niečo nevídané. Z tejto strany prezident Ruska Vladimir Putin úder nečakal. Pripravujú sa na útok NATO alebo islamských teroristov, prípadne ukrajinských fašistov. Ale že mu nôž do chrbta, ako s obľubou hovorí, vrazí vlastný ľud, to je preňho šok.
Podstata kolektívneho naštvania ruských vodičov diaľkovej nákladnej dopravy je prostá. Nový zákon im od 15. novembra ukladá platiť cestnú daň za každý kilometer federálnych trás. Zväčša rozbitých a zle udržiavaných ciest. Väčšina z nich sú súkromníci, majitelia niekoľkých nákladiakov. Teraz hrozí, že ich biznis skončí.
Platón je systém hradenia užívania ruských ciest, ktorý bol zavedený 15. novembra 2015.
Týka sa nákladných automobilov nad 12 ton.
Podľa výpočtu vládnych úradníkov každý z nich spôsobí škody na cestách vo výške 3 ruble 73 kopejok na každom kilometri.
Zatiaľ bude každé auto platiť za najazdený kilometer 1 rubeľ 52 kopejky, od marca 2016 už 3 ruble.
V budúcom roku by sa tak vďaka Platónovi malo vybrať 40 miliárd rubľov.
V nedeľu sa vydali aj so svojimi strojmi na Moskvu. Po troch týždňoch protestov s nimi vedenie krajiny však stále komunikuje len prostredníctvom policajných zásahov. Niektorých vodcov ako petrohradského vodiča Alexandra Rastorgujeva dokonca policajti zatkli, aby sa do Mosk vy nedostal. Do hlavného mesta sa však aj tak schádzajú stovky nákladných vozidiel a v ďalších oblastiach Ruska vodiči protestujú, trúbia, blokujú cesty.
Účastníci protestných akcií – najväčších za posledných pätnásť rokov, teda odkedy prezident Vladimir Putin zasadol na ruský trón – sa nezaujímajú o geopolitické úspechy Moskvy, návrat prezidenta Putina na svetovú scénu, získanie Krymu či Južného Osetska, a dokonca ani ruská účasť v sýrskom konflikte ich nedvíha zo sedadiel.
Aj keď aj tieto témy z ich úst už občas začuť. V inom ako oslavnom kontexte. „Peniaze, ktoré vyberú od nás, pôjdu na rakety,“ zatiaľ si oznamujú ticho. Nahlas radšej kričia len: „Koniec novej dani!“ Akákoľvek politizácia sociálneho protestu totiž zaváňa povstaním. A to sa v Rusku trestá tvrdo.
Ako hovorí Nikolaj Mironov, šéf Centra ekonomických reforiem, dobré rozhodnutie v tejto chvíli neexistuje. Keď mu vydesená televízna moderátorka nezávislej televízie Dožď položila sugestívnu otázku: Ak vláda vyjde v ústrety tejto sociálnej skupine, čo sa stane? Aj ostatné pôjdu na Moskvu?, usmial sa a s bohorovným pokojom odpovedal: „Áno. Pre ruskú vládu teraz niet dobrej rady. Keď ustúpi vodičom, aj ostatní sa vydajú v hladových pochodoch na Moskvu. Keď neustúpi, môže dôjsť k celoruskej vodičské vzbure, podobnej tej, aká ochromila Rusko začiatkom 90. rokov minulého storočia, keď povstali baníci. A oni vtedy dosiahli svoje. Zmenili Rusko.“
Jekaterina Bolotovová sa rozhodla bojovať za svojho muža a za dvanásť nákladiakov, ktoré tvoria jadro rodinnej firmy sídliacej na samote pri lese neďaleko osady Malachovka v Moskovskej oblasti. Chodila do Štátnej dumy na miesta pre divákov a kričala na poslancov, ktorí prijímali zákon o platbe za používanie ciest.
Príbeh Bolotovovcov je ako vystrihnutý zo seriálu o ruskom podnikaní od začiatku 90. rokov minulého storočia až do dnešných dní. Závod na opravu poľnohospodárskych strojov, kde pracovali, po rozpade sovietskeho mocnárstva zbankrotoval. Jekaterina a jej muž Andrej začali nakupovať a predávať, čo sa dalo. Zarábali.
Po útoku mafie však prišli takmer o všetko. Zostal im staručký kamaz. Andrej sadol za volant. Nebýval doma, drel a nespal. Šetrili. Túžili po vlastnom dome. Svojpomocne si ho nedávno postavili. Čiastočne vďaka požičaným peniazom. Andrej stále jazdí. Jekaterina chová včely, predáva med, vyrába marmelády, stará sa o ovocný sad, manželovi robí dispečera. Syn Albert autá opravuje, dcéra je účtovníčkou. Rodinný podnik ako vyšitý.
Štát im nikdy s ničím nepomohol. Oligarchovia v parlamente rozhodovali o tom, ako budú vyzerať zákony, ktoré podporia ich veľkopodnikanie. Stredný podnikateľ sa neustále potácal medzi jednotlivými splátkami, prosil rodinu, nech ešte pár rokov vydrží bez dovolenky, a šetril si na vlastné obydlia. Ako Bolotovovci. Daľnobojščiki, ako sa im v Rusku hovorí, nie sú chudáci, ale nie sú to ani veľkopodnikatelia. Teraz do ich života zasiahol Platón.
Peniaze vybrané z nového poplatku by mali putovať do pokladnice Fondu federálnej cestnej agentúry, ktorá ich vraj investuje do opravy ciest. Lenže agentúra novú daň sama nevyberá. Tým vláda poverila súkromnú firmu RT-Invest Dopravné systémy, ktorú nevlastní nikto iný ako Igor Rotenberg, syn Arkadija Rotenberga, blízkeho priateľa prezidenta Putina.
Rodina Rotenbergovcov neťaží prvýkrát z blízkosti k najmocnejšiemu Rusovi. Tentoraz však ide o o zlatú baňu. Za prvé dva týždne fungovania zákona zarobila firma cez 550 miliónov rubľov (takmer 8 miliónov eur). Dopravca, ktorý teraz preváža tovar na väčšie vzdialenosti, čo v Rusku nie je nič výnimočné – napríklad z Moskvy za Ural alebo naopak, zaplatí viac na cestnej dani než dostane za dopravený náklad.
Aj Bolotovovci sa napokon zapojili do protestov, aké Rusko nezažilo od 90. rokov. Likvidačný zákon ich posunul na hranicu existencie. Hrozí im, že prídu o dom, o pocit uspokojenia z dvadsiatich rokov driny, o pokojnú starobu. Poslali svojich dvanásť nákladiakov na demonštráciu.
Podľa Bolotovovcov zavedenie plánovaných poplatkov im nedáva nijakú šancu na prežitie. Napríklad: jeden nákladiak prejde mesačne približne 12-tisíc kilometrov. Spotrebuje šesť ton paliva, ktorého cena je už dávno zvýšená o cestnú daň. K tomu treba zaplatiť akcízy, najrôznejšie povinné poplatky, platy vodičom, často nájom za pozemok, kde parkujú autá. Malý a stredný autodopravca zarába na slušné živobytie, po rokoch práce sa mnohí vyškriabali až do poschodia patriaceho strednej triede. Ale nič viac. Akýkoľvek ďalší výdavok môže byť likvidačný.
Vodiči chcú tento týždeň začať blokádu Moskvy s pomocou nákladiakov. Doteraz sa im darilo. Keď na jeden z prvých automítingov vláda poslala špeciálne odťahovacie vozidlá, ich vodiči im vysielačkami oznámili: „Nebojte sa, sme s vami.“ A odmietli kohokoľvek odťahovať.
To už politické vedenie vystrašilo. Kým Rusko bojuje za práva svojich občanov v Sýrii a Donbase (čo stojí miliardy rubľov), tí nevďační občania budú kričať pre nejakú tú kopejku? Kde je ono povestné ruské vlastenectvo, schopnosť obetovať sa pre vec veľkého Ruska, obrodu veľmoci a slávu cára? Zrejme aj ruská oddanosť má svoje hranice.
„Ruveme sa za našu krajinu,“ vyhlasovali vodiči po stretnutí s poslancami. Boj za Rusko sa nenavádza len na sýrske a ukrajinskej frontoch.
Ak systém Platón do 3. decembra prezident nezruší – a Putin, ako je známe, zavádza aj ruší všetko sám –, potom vodiči dodržia pôvodný sľub: autá sedemnástich ruských firiem úplne zablokujú vonkajší okruh okolo Moskvy. „Dali sme možnosť prezidentovi zastaviť tento bordel, upokojiť krajinu a ukončiť sociálne nepokoje,“ zdôvodnil odborársky predák Alexander Kotov odloženie blokády.
Odťahovacie vozidlá a ich solidarita s nákladnými kolegami sa stala predzvesťou toho, čoho sa v Kremli boja viac než teroristov z Islamského štátu. Ruskej vzbury.
Elektronické diaľničné známky budú vodiči používať už od januára
Najviac mýta sa v septembri vybralo v Trnavskom kraji, najmenej v Košickom
Prehrešky v mýte môžu žehliť poštári
Chorváti menia ceny za mýto, desať rokov účtovali nesprávne
Cesty stavajú pomalšie, ako chceli. Pozrite sa, za aké zaplatíte
Januárové zmeny v mýte vyšli štát na 17,46 milióna
Kamionisti chystajú pred voľbami štrajk, Ficovi dali čas do piatka
Najviac kamiónov chodí po užších cestách pre Kiu pri Žiline
Autodopravcovia na východe sa sťažujú na nové mýto
Ako dostať kamióny tam, kam patria?
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.