Minister hospodárstva Pavol Rusko tvrdí, že slovenská strana zatiaľ oficiálne stanovisko kórejskej automobilky na presťahovanie investície do inej lokality ešte nedostala.
Medializované informácie, ktoré hovorili o tom, že Kia trvá na stavbe továrne pri Žiline, poskytol podľa Ruska právny zástupca investora, ktorý na to nemá kompetencie. Preto chce minister s predstaviteľmi Kia tento týždeň rokovať o presťahovaní investície do inej lokality. „Je príjemné počuť, keď Kia povie, že na zmenu lokality nemá dôvod, pretože slovenskej vláde dôveruje a stavebné práce sa už začali. Musíme ju však informovať o tom, že ak súčasný vývoj bude pokračovať aj naďalej, práce sa neukončia,“ zdôraznil Rusko.
Ten je stále presvedčený, že vyvlastňovanie môže trvať až 9 mesiacov a v takomto prípade by bol investor nútený fabriku postaviť inde ako na Slovensku.
Ministerstvo síce s možnosťou vyvlastnenia počítalo, ale s tým, že k takému to kroku bude musieť pristúpiť nanajvýš v niekoľkých desiatkach prípadov. Vlastníkov, ktorí svoju pôdu predať nechcú a vlastnia viac ako 10 štvorcových metrov, je však podľa Ruska približne 470. Príkladom, ako môže dopadnúť vyvlastňovanie, ak sa ho niekto snaží predlžovať, je podľa Ruska stavba diaľničného obchvatu Prešova, ktorá stojí dva roky. Ako povedal, preto je alternatíva náhradnej lokality „stále v hre a mám pocit, že čím ďalej, tým viac“.
Súčasnej situácii sa podľa neho vyhnúť nedalo, štát do boja o Kia vstúpil s parcelou pri Žiline až v októbri. Priemyselné parky s vysporiadanými pozemkami a vydaným územným rozhodnutím nemáme a donedávna to neumožňovala ani legislatíva, podľa ktorej nebolo možné zriadiť park iba pre jedného investora. Takto iba identifikácia vlastníkov pozemkov trvala tri mesiace a pre meškajúcu špecifikáciu továrne od Kia Motors sa oneskorilo aj vydanie územného rozhodnutia. Bez identifikácie vlastníkov sa nedali uzavrieť ani zmluvy o budúcich zmluvách. „Pozemky boli identifikované až v apríli, a to už existovali petičné výbory so svojou požiadavkou 350 Sk/m2,“ tvrdí Rusko.
Iný postup ako na základe znaleckých posudkov minister odmieta. „To by som mohol pre ministerstvo začať kupovať pozemky a sesternici za štvorcový meter zaplatiť 20-tisíc. Ak by sa ma niekto opýtal, prečo som rozhádzal peniaze daňových poplatníkov, odpovedal by som, že sa nechcela dohodnúť a musel som na jej požiadavky pristúpiť,“ zdôraznil minister. Ak by bol štát nútený vlastníkom pôdy ustúpiť, podľa Ruska by pozemky pod diaľnice a priemyselné parky začali skupovať rôzne finančné skupiny, aby na tom na úkor štátu zarobili. „Kde budú stáť, nie je problém v súčasnosti zistiť, a chytrákov ako pán Kočner bude pribúdať,“ myslí si Rusko.
Konečné rozhodnutie prijme až vláda, ktorej Rusko predloží viaceré alternatívy ďalšieho postupu. Medzi ne patrí vypracovanie nového posudku, vyvlastňovanie a nová lokalita pre investora.
Alternatívy, ktorými sa bude zaoberať vláda
Z polí pri Žiline začali v pondelok popoludní firmy sťahovať stavebné mechanizmy, ktoré tu doteraz zhŕňali ornicu. Potvrdil to generálny manažér projektu Kia/Hyundai Stanislav Vinc. Nespresnil, či sťahovanie mechanizmov súvisí so súčasným dianím okolo projektu Kia. V posledných dňoch však stavebné stroje na poli nepracovali, len stáli. Vinc doplnil, že ornica už je z celého pozemku stiahnutá a uložená na skládkach priamo na poli.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.