Minister hospodárstva Pavol Rusko tvrdí, že slovenská strana zatiaľ oficiálne stanovisko kórejskej automobilky na presťahovanie investície do inej lokality ešte nedostala.
Medializované informácie, ktoré hovorili o tom, že Kia trvá na stavbe továrne pri Žiline, poskytol podľa Ruska právny zástupca investora, ktorý na to nemá kompetencie. Preto chce minister s predstaviteľmi Kia tento týždeň rokovať o presťahovaní investície do inej lokality. „Je príjemné počuť, keď Kia povie, že na zmenu lokality nemá dôvod, pretože slovenskej vláde dôveruje a stavebné práce sa už začali. Musíme ju však informovať o tom, že ak súčasný vývoj bude pokračovať aj naďalej, práce sa neukončia,“ zdôraznil Rusko.
Ten je stále presvedčený, že vyvlastňovanie môže trvať až 9 mesiacov a v takomto prípade by bol investor nútený fabriku postaviť inde ako na Slovensku.
Ministerstvo síce s možnosťou vyvlastnenia počítalo, ale s tým, že k takému to kroku bude musieť pristúpiť nanajvýš v niekoľkých desiatkach prípadov. Vlastníkov, ktorí svoju pôdu predať nechcú a vlastnia viac ako 10 štvorcových metrov, je však podľa Ruska približne 470. Príkladom, ako môže dopadnúť vyvlastňovanie, ak sa ho niekto snaží predlžovať, je podľa Ruska stavba diaľničného obchvatu Prešova, ktorá stojí dva roky. Ako povedal, preto je alternatíva náhradnej lokality „stále v hre a mám pocit, že čím ďalej, tým viac“.
Súčasnej situácii sa podľa neho vyhnúť nedalo, štát do boja o Kia vstúpil s parcelou pri Žiline až v októbri. Priemyselné parky s vysporiadanými pozemkami a vydaným územným rozhodnutím nemáme a donedávna to neumožňovala ani legislatíva, podľa ktorej nebolo možné zriadiť park iba pre jedného investora. Takto iba identifikácia vlastníkov pozemkov trvala tri mesiace a pre meškajúcu špecifikáciu továrne od Kia Motors sa oneskorilo aj vydanie územného rozhodnutia. Bez identifikácie vlastníkov sa nedali uzavrieť ani zmluvy o budúcich zmluvách. „Pozemky boli identifikované až v apríli, a to už existovali petičné výbory so svojou požiadavkou 350 Sk/m2,“ tvrdí Rusko.
Iný postup ako na základe znaleckých posudkov minister odmieta. „To by som mohol pre ministerstvo začať kupovať pozemky a sesternici za štvorcový meter zaplatiť 20-tisíc. Ak by sa ma niekto opýtal, prečo som rozhádzal peniaze daňových poplatníkov, odpovedal by som, že sa nechcela dohodnúť a musel som na jej požiadavky pristúpiť,“ zdôraznil minister. Ak by bol štát nútený vlastníkom pôdy ustúpiť, podľa Ruska by pozemky pod diaľnice a priemyselné parky začali skupovať rôzne finančné skupiny, aby na tom na úkor štátu zarobili. „Kde budú stáť, nie je problém v súčasnosti zistiť, a chytrákov ako pán Kočner bude pribúdať,“ myslí si Rusko.
Konečné rozhodnutie prijme až vláda, ktorej Rusko predloží viaceré alternatívy ďalšieho postupu. Medzi ne patrí vypracovanie nového posudku, vyvlastňovanie a nová lokalita pre investora.
Alternatívy, ktorými sa bude zaoberať vláda
Z polí pri Žiline začali v pondelok popoludní firmy sťahovať stavebné mechanizmy, ktoré tu doteraz zhŕňali ornicu. Potvrdil to generálny manažér projektu Kia/Hyundai Stanislav Vinc. Nespresnil, či sťahovanie mechanizmov súvisí so súčasným dianím okolo projektu Kia. V posledných dňoch však stavebné stroje na poli nepracovali, len stáli. Vinc doplnil, že ornica už je z celého pozemku stiahnutá a uložená na skládkach priamo na poli.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.