Rýchlocestu od hraníc do Miskolca začnú stavať aj Maďari

Koncom roka 2015 by mala byť metropola východu prepojená diaľnicou s celou západnom Európou. Nebude to však slovenskou D1-kou, ale cez Maďarsko.

Košice - Vláda našich južných susedov si medzi svoje priority v oblasti budovania dopravnej infraštuktúry dala aj dobudovanie chýbajúceho prepojenia medzi Miskolcom a Tornyósnémeti na hraniciach so Slovenskom, ktoré by malo mať parametre rýchlocesty.

Ako nám povedal minister dopravy Ján Figeľ (KDH), Maďari sa vôbec prvýkrát oficiálne vyjadrili, že dobudujú aj tento úsek.

V prípade jeho dokončenia sa tak bude dať prakticky už od južného konca košickej mestskej časti Šebastovce dostať najprv po rýchloceste do Miskolca a potom po diaľniciach do celej západnej Európy.

„Orbánova vláda nedávno schválila svoj strategický zámer a zaradila doň aj dokončenie tejto cesty. Ich štátny tajomník ministerstva národného rozvoja Pál Völner mi na našom vzájomnom rokovaní prvýkrát povedal, že do dvoch rokov po tom, čo my dokončíme náš úsek do Kechneca, urobia aj oni ten svoj od Miskolca po hranicu. Tento zámer mi potvrdili až potom, keď zistili, že sme už začali výstavbu R4. Som presvedčený, že keby sme my nezačali stavať túto cestu, Maďari by tú svoju časť nemali ani len v pláne,“ uviedol pre náš denník J. Figeľ.

Plánuje sa aj južný obchvat Košíc a diaľnica do Bidoviec

Rýchlocesta R4 nahradí súčasnú cestu prvej triedy č. 68, ktorá vedie viacerými obcami v okolí Košíc a už nepostačuje pre medzinárodnú nákladnú dopravu.

Náš úsek R4, ktorý sa začal stavať koncom augusta 2010, by mal byť hotový v rozpočtovom náklade 78 miliónov eur vo februári 2013.

Momentálne budovaný úsek R4 nadväzuje na pripravovaný úsek rýchlocesty R2 Košice-Šaca, U. S. Steel, Ludvikov dvor, Haniska, Kokšov–Bakša, Krásna, Sady nad Torysou, Košické Oľšany s napojením na mimoúrovňovú križovatku budúceho úseku diaľnice D1 Budimír - Bidovce.

Južný obchvat Košíc na ceste R2 ako aj pokračovanie diaľnice do Bidoviec by sa mali podľa webstránky Národnej diaľničnej spoločnosti začať stavať od polovice roka 2014 s termínom dokončenia v roku 2017.

Na obchvate Budapešti pribúdajú nové úseky

Slovákom a Maďarom sa nedávno podarilo vyriešiť aj ďalší neuralgický bod, a to miesto, kde sa naša R4 bude napájať na maďarskú M30. Ten už nebude na mieste bývalej colnice v Milhosti, ale zhruba 200 metrov napravo od nej pod kopcom Kecskehegy.

Košičania, resp. východniari využívajúci už teraz maďarský diaľničný systém, sa naposledy potešili pred rokom, keď v júli 2010 otvorili Maďari úsek diaľnice M31 medzi východným výbežkom Budapešti a mestečkom Gödöllő, skracujúci dovtedajšiu cestu pre slovenských motoristov cez obchvat ich hlavného mesta o asi 12,5 km.

O ďalších približne 10 km sa obchvat Budapešti skráti v lete budúceho roka, keď má byť otvorený jeho nový sedemkilometrový úsek na južnom okraji Budapešti od diaľnice M5 smerom na letisko, ktorý nahradí doterajšiu obchádzku diaľnicami M5 a M51.

Po dokončení tak bude mať obchvat Budapešti po M31 a M0 od Gödöllő po Törökbálint dĺžku 62,4 km. Prejazd Budapeštou po diaľnici M3 a potom centrom mesta je síce o necelú polovicu kratší, ale najmä v dopravnej špičke časovo dlhší.

Momentálne sa na viacerých miestach obchvatu medzi diaľnicami M1 a M5 realizujú aj stavebné práce, ktorých cieľom je jeho rozšírenie na tri pruhy v každom smere.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.