Rýchlocestu od hraníc do Miskolca začnú stavať aj Maďari

Koncom roka 2015 by mala byť metropola východu prepojená diaľnicou s celou západnom Európou. Nebude to však slovenskou D1-kou, ale cez Maďarsko.

Košice - Vláda našich južných susedov si medzi svoje priority v oblasti budovania dopravnej infraštuktúry dala aj dobudovanie chýbajúceho prepojenia medzi Miskolcom a Tornyósnémeti na hraniciach so Slovenskom, ktoré by malo mať parametre rýchlocesty.

Ako nám povedal minister dopravy Ján Figeľ (KDH), Maďari sa vôbec prvýkrát oficiálne vyjadrili, že dobudujú aj tento úsek.

V prípade jeho dokončenia sa tak bude dať prakticky už od južného konca košickej mestskej časti Šebastovce dostať najprv po rýchloceste do Miskolca a potom po diaľniciach do celej západnej Európy.

„Orbánova vláda nedávno schválila svoj strategický zámer a zaradila doň aj dokončenie tejto cesty. Ich štátny tajomník ministerstva národného rozvoja Pál Völner mi na našom vzájomnom rokovaní prvýkrát povedal, že do dvoch rokov po tom, čo my dokončíme náš úsek do Kechneca, urobia aj oni ten svoj od Miskolca po hranicu. Tento zámer mi potvrdili až potom, keď zistili, že sme už začali výstavbu R4. Som presvedčený, že keby sme my nezačali stavať túto cestu, Maďari by tú svoju časť nemali ani len v pláne,“ uviedol pre náš denník J. Figeľ.

Plánuje sa aj južný obchvat Košíc a diaľnica do Bidoviec

Rýchlocesta R4 nahradí súčasnú cestu prvej triedy č. 68, ktorá vedie viacerými obcami v okolí Košíc a už nepostačuje pre medzinárodnú nákladnú dopravu.

Náš úsek R4, ktorý sa začal stavať koncom augusta 2010, by mal byť hotový v rozpočtovom náklade 78 miliónov eur vo februári 2013.

Momentálne budovaný úsek R4 nadväzuje na pripravovaný úsek rýchlocesty R2 Košice-Šaca, U. S. Steel, Ludvikov dvor, Haniska, Kokšov–Bakša, Krásna, Sady nad Torysou, Košické Oľšany s napojením na mimoúrovňovú križovatku budúceho úseku diaľnice D1 Budimír - Bidovce.

Južný obchvat Košíc na ceste R2 ako aj pokračovanie diaľnice do Bidoviec by sa mali podľa webstránky Národnej diaľničnej spoločnosti začať stavať od polovice roka 2014 s termínom dokončenia v roku 2017.

Na obchvate Budapešti pribúdajú nové úseky

Slovákom a Maďarom sa nedávno podarilo vyriešiť aj ďalší neuralgický bod, a to miesto, kde sa naša R4 bude napájať na maďarskú M30. Ten už nebude na mieste bývalej colnice v Milhosti, ale zhruba 200 metrov napravo od nej pod kopcom Kecskehegy.

Košičania, resp. východniari využívajúci už teraz maďarský diaľničný systém, sa naposledy potešili pred rokom, keď v júli 2010 otvorili Maďari úsek diaľnice M31 medzi východným výbežkom Budapešti a mestečkom Gödöllő, skracujúci dovtedajšiu cestu pre slovenských motoristov cez obchvat ich hlavného mesta o asi 12,5 km.

O ďalších približne 10 km sa obchvat Budapešti skráti v lete budúceho roka, keď má byť otvorený jeho nový sedemkilometrový úsek na južnom okraji Budapešti od diaľnice M5 smerom na letisko, ktorý nahradí doterajšiu obchádzku diaľnicami M5 a M51.

Po dokončení tak bude mať obchvat Budapešti po M31 a M0 od Gödöllő po Törökbálint dĺžku 62,4 km. Prejazd Budapeštou po diaľnici M3 a potom centrom mesta je síce o necelú polovicu kratší, ale najmä v dopravnej špičke časovo dlhší.

Momentálne sa na viacerých miestach obchvatu medzi diaľnicami M1 a M5 realizujú aj stavebné práce, ktorých cieľom je jeho rozšírenie na tri pruhy v každom smere.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.