Rýchlocestu opäť preložia. Na september

PPP projekt. Spustenie výstavby R1 v auguste sa nestihne. Banky dostali viac času na úverové zmluvy.

Ani jún, ani júl, ani august... Spustenie výstavby rýchlostnej cesty R1 obchádzajúcej Nitru a Zlaté Moravce sa opäť odkladá, tentoraz na september.
Stavať sa malo začať podľa posledných vyjadrení ministra dopravy Ľubomíra Vážneho v druhej polovici augusta. Po viacerých odsunoch sa však ani tento termín nestihne. Dôvodom je, že banky, ktoré zabezpečujú financie, si na uzatvorenie úverových zmlúv vyžiadali viac času.

Vraj naposledy

Podľa ministrovho hovorcu Stanislava Jurikoviča to má byť pri R-jednotke už posledné zdržanie. To však rezort hovoril už viackrát. Úseky, ktoré sú posledným chýbajúcim článkom na štvorprúdovke Trnava - Banská Bystrica, budú podľa posledných informácií hotové v roku 2011. "V prípade, že sa výstavba začne v septembri, k ďalšiemu oddialeniu už nepríde,“ ubezpečuje Jurikovič.

V auguste sa teda podpíšu finálne zmluvy medzi bankami, ktoré budú stavbu financovať, a stavebno-investičnou firmou Vinci, ktorá cestu postaví a 30 rokov ju aj bude spravovať. Po podpise týchto zmlúv by už výstavbe nemalo brániť nič. "Existuje pevný termín do konca augusta, dokedy má koncesionár so súhlasom ministerstva uzavrieť všetky zmluvy týkajúce sa finančného uzavretia a načerpania úverov,“ povedal Roman Čmelík zo spoločnosti Wood & Company, ktorá je v poradenskom tíme ministerstva dopravy. Finančné uzatvorenie je podľa neho len "technická záležitosť“, preto sa dohodnuté podmienky už nemajú prečo meniť a potrebné pôžičky budú zazmluvnené v priebehu niekoľkých dní. "Výstavba už v súčasnosti v určitom rozsahu prebieha, po konci augusta by sa malo ísť na plný plyn.“ V teréne, cez ktorý bude rýchlostná cesta prechádzať, sa totiž už na jar začali rúbať stromy a vyrovnávať povrch. Tieto práce však financuje koncesionár sám.

Bude to za viac

Úseky rýchlocesty R1 v celkovej dĺžke viac ako 50 kilometrov dal rezort dopravy postaviť modelom verejno-súkromného partnerstva. Znamená to, že Vinci cestu postavia a popritom ju budú aj úverovo financovať a udržiavať počas 30 rokov. Za toto všetko mal štát pôvodne zaplatiť 1,5 miliardy eur, ktoré sa mali zvýšiť o úroky. Banky, ktoré firme Vinci na výstavbu požičajú, si však v dôsledku hospodárskej krízy vypýtali vyššie úroky, čo zvyšuje dohodnutú cenu o pol miliardy. Vážny im vyhovel, no dohodol sa s nimi, že cenu znížia, ak klesnú rizikové prirážky na bankovom trhu. Niečo podobné sa môže stať aj s diaľnicou D1, kde sa pre nedostatok voľných zdrojov v bankovom sektore s výstavbou ráta v najlepšom prípade na jeseň.

Sever alebo juh

Dostavba R-jednotky prinesie okrem iného aj zatraktívnenie južnej trasy z východu na západ. Do roku 2011 tu má postupne pribudnúť zhruba 70 kilometrov štvorprúdovej cesty, čo je výrazne viac ako na severnej D1. Okrem obyvateľov Banskobystrického kraja sa to bude týkať aj ľudí, ktorí dochádzajú na západ z prešovského či žilinského regiónu. Napríklad z Popradu do hlavného mesta dnes pri jazde cez severnú trasu chýba zhruba 100 kilometrov diaľnice. Na ceste cez Donovaly a Banskú Bystricu je to o tretinu viac. Obe trasy sú pritom porovnateľne vzdialené od Bratislavy. O dva roky však už bude podľa aktuálnych plánov viac chýbajúcich úsekov na severe.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.