PPP projekt. Spustenie výstavby R1 v auguste sa nestihne. Banky dostali viac času na úverové zmluvy.
Ani jún, ani júl, ani august... Spustenie výstavby rýchlostnej cesty R1 obchádzajúcej Nitru a Zlaté Moravce sa opäť odkladá, tentoraz na september.
Stavať sa malo začať podľa posledných vyjadrení ministra dopravy Ľubomíra Vážneho v druhej polovici augusta. Po viacerých odsunoch sa však ani tento termín nestihne. Dôvodom je, že banky, ktoré zabezpečujú financie, si na uzatvorenie úverových zmlúv vyžiadali viac času.
Podľa ministrovho hovorcu Stanislava Jurikoviča to má byť pri R-jednotke už posledné zdržanie. To však rezort hovoril už viackrát. Úseky, ktoré sú posledným chýbajúcim článkom na štvorprúdovke Trnava - Banská Bystrica, budú podľa posledných informácií hotové v roku 2011. "V prípade, že sa výstavba začne v septembri, k ďalšiemu oddialeniu už nepríde,“ ubezpečuje Jurikovič.
V auguste sa teda podpíšu finálne zmluvy medzi bankami, ktoré budú stavbu financovať, a stavebno-investičnou firmou Vinci, ktorá cestu postaví a 30 rokov ju aj bude spravovať. Po podpise týchto zmlúv by už výstavbe nemalo brániť nič. "Existuje pevný termín do konca augusta, dokedy má koncesionár so súhlasom ministerstva uzavrieť všetky zmluvy týkajúce sa finančného uzavretia a načerpania úverov,“ povedal Roman Čmelík zo spoločnosti Wood & Company, ktorá je v poradenskom tíme ministerstva dopravy. Finančné uzatvorenie je podľa neho len "technická záležitosť“, preto sa dohodnuté podmienky už nemajú prečo meniť a potrebné pôžičky budú zazmluvnené v priebehu niekoľkých dní. "Výstavba už v súčasnosti v určitom rozsahu prebieha, po konci augusta by sa malo ísť na plný plyn.“ V teréne, cez ktorý bude rýchlostná cesta prechádzať, sa totiž už na jar začali rúbať stromy a vyrovnávať povrch. Tieto práce však financuje koncesionár sám.
Úseky rýchlocesty R1 v celkovej dĺžke viac ako 50 kilometrov dal rezort dopravy postaviť modelom verejno-súkromného partnerstva. Znamená to, že Vinci cestu postavia a popritom ju budú aj úverovo financovať a udržiavať počas 30 rokov. Za toto všetko mal štát pôvodne zaplatiť 1,5 miliardy eur, ktoré sa mali zvýšiť o úroky. Banky, ktoré firme Vinci na výstavbu požičajú, si však v dôsledku hospodárskej krízy vypýtali vyššie úroky, čo zvyšuje dohodnutú cenu o pol miliardy. Vážny im vyhovel, no dohodol sa s nimi, že cenu znížia, ak klesnú rizikové prirážky na bankovom trhu. Niečo podobné sa môže stať aj s diaľnicou D1, kde sa pre nedostatok voľných zdrojov v bankovom sektore s výstavbou ráta v najlepšom prípade na jeseň.
Dostavba R-jednotky prinesie okrem iného aj zatraktívnenie južnej trasy z východu na západ. Do roku 2011 tu má postupne pribudnúť zhruba 70 kilometrov štvorprúdovej cesty, čo je výrazne viac ako na severnej D1. Okrem obyvateľov Banskobystrického kraja sa to bude týkať aj ľudí, ktorí dochádzajú na západ z prešovského či žilinského regiónu. Napríklad z Popradu do hlavného mesta dnes pri jazde cez severnú trasu chýba zhruba 100 kilometrov diaľnice. Na ceste cez Donovaly a Banskú Bystricu je to o tretinu viac. Obe trasy sú pritom porovnateľne vzdialené od Bratislavy. O dva roky však už bude podľa aktuálnych plánov viac chýbajúcich úsekov na severe.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Ani ďalší pokus dokončiť štátnu nemocnicu Rázsochy nejde hladko, ohrozené sú európske peniaze. Dávnu nespravodlivosť s pozemkami asi nenapravia.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v...