Rýchlostná cesta R2 nepôjde popri Sliači

Obyvatelia kúpeľného mestečka Sliač sa obávali, že im do života zasiahne okrem letiska aj rýchlostná cesta R2, ktorá ohrozí pramene.

DETVA, ŽIAR NAD HRONOM. Výsledky hydrogeologického prieskumu pri Sliači neumožnia Národnej diaľničnej spoločnosti využiť variant severného obchvatu Zvolena, ktorý mal spojiť kúpeľné mesto so Zvolenom. SME to potvrdil včera minister dopravy Ján Počiatek.

„V úseku Sliač sme dostali zamietavé stanovisko z pohľadu spodných vôd a budeme musieť zmeniť pravdepodobne trasovanie. Vrátime sa k environmentálnemu posudzovaniu. Bohužiaľ, taká je legislatíva, musíme ju rešpektovať a vraciame sa v čase,“ konštatoval Počiatek.

Tri varianty

Riaditeľ NDS Milan Gajdoš dodal, že oficiálne stanovisko ešte nemajú, ale podľa predbežných informácií by úsek pri Sliači nemal byť schválený.

Do úvahy prichádzajú ďalšie tri varianty, a to odklonenie existujúcej trasy ešte bližšie k Zvolenu alebo výraznejšie nákladnejší južný obchvat Zvolena a podľa Gajdoša ešte aj hypotetická tretia možnosť, ťah cez mesto Zvolen.

Počiatek nechcel odhadovať, kedy by spomínaný úsek mohol byť hotový. Tvrdí, že environmentálne posudzovania majú svoj vlastný život a môžu výrazným spôsobom časovo skomplikovať výstavbu.

Plánovaná rýchlostná cesta R2 začína pri Trenčíne, prechádza cez Prievidzu, Žiar nad Hronom, Zvolen, Lučenec a končí pri košických Oľšanoch. Celková dĺžka je vyše 313 kilometrov.

Po dobudovaní obchvatu Zvolena, a úsekov Zvolen – Pstruša a Pstruša - Kriváň sa rýchlostná cesta R2 pripojí k R1 do Bratislavy.

Na tejto trase je problematický aj takmer osem kilometrový úsek Zvolen – Pstruša, kde poklepávali základný kameň už v septembri, ale firmy začali pracovať len pred niekoľkými týždňami.

Ministerstvo dopravy využije v tomto prípade možnosť fázovania, čo znamená že časť stavby bude financovať z dobiehajúceho a časť už z nového operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Počiatek dodal, že financovanie nie je základným problémom stavby.

V decembri 2015

Desať kilometrový nadväzujúci úsek Pstruša – Kriváň stavajú podľa harmonogramu a vodiči by po ňom mohli jazdiť v decembri budúceho roku. Časová úspora štyri minúty je minimálna oproti zvýšeniu bezpečnosti dopravy cez Detvu.

„Na tomto úseku, ktorý bude dôležitým obchvatom Detvy je nad očakávania dobrý. Podľa dodávateľa je možné, že ho odovzdajú ešte pred zmluvným termínom,“ konštatoval minister dopravy po kontrolnom dni.

Spokojní sú aj predstavitelia Európskej komisie. Jaroslav Straka vyhlásil, že úsek Pstruša – Kriváň je na 40 percent hotový a postup prác je v súlade s harmonogramom.

„Pred rokom sme poklepávali základný kameň a dnes je za zhotoviteľmi obrovský kus práce,“ dodal.

Podľa optimistického scenára Ministerstva dopravy by nadväzujúci úsek smerom na Lučenec chceli začať súťažiť na prelome rokov 2015 – 16.

O obchvate Žiaru nad Hronom sa hovorí už od konca 90. rokov. Mesto pretína cesta medzinárodného významu s veľkým množstvom križovatiek a priechodov pre chodcov.

Denne tadiaľ prejde okolo 20 tisíc áut vrátane kamiónov.

Obchvat mal byť hotový už v októbri tohto roku, neskôr termín posunuli na november. Minister Počiatek včera vyhlásil, že vodiči budú jazdiť po ňom do Vianoc.

Západný obchvat Žiaru nad Hronom má dĺžku približne šesť kilometrov. Postavili ho v polovičnom profile, len posledný kilometer pred križovatkou s rýchlostnou cestou R1 je v plnom profile so štyrmi jazdnými pruhmi.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.