S výstavbou diaľnic pomocou PPP projektov nemáme skúsenosti. V zahraničí na to doplatili. Odborníci hovoria o predražení a rizikách, že miliardové projekty môžu skončit zle.
Ministerstvo dopravy presadilo zapojenie súkromných investorov do výstavby diaľnic. Odborníci hovoria o predražení a rizikách, že miliardové projekty môžu skončit zle.
BRATISLAVA - Premiér Robert Fico sa nevzdáva svojho sna a v roku 2010 chce diaľnicou spojiť Bratislavu s Košicami. Dopomôcť mu k tomu má aj súkromný kapitál. Vláda odobrila návrh, aby sa slovenské diaľnice stavali pomocou partnerstva súkromného a verejného kapitálu (Privat-Public Partnership – PPP). Posledné slovo dá štúdia zrealizovateľnosti, ktorú minister dopravy pripraví na rokovanie vlády v septembri.
Na Slovensku by mal štát súkromnému investorovi po dostavaní diaľnice podľa odhadov ministerstva dopravy platiť 7 až 10 miliárd korún ročne. Na porovnanie, táto suma predstavuje 20 až 40 percent rozpočtu ministerstva dopravy na budúci rok, keď má dostať viac ako 26 miliárd. Počas 25 rokov, o ktorých sa uvažuje ako o období na udelenie koncesie, by daňoví poplatníci zaplatili investorovi od 175 do 250 miliárd. Pritom ministerstvo dopravy odhadlo náklady na vybrané úseky vo výške zhruba 120 miliárd korún.
„Táto suma platí iba v prípade, ak všetky projekty budú realizované cez PPP,“ povedal po rokovaní vlády minister financií Ján Počiatek. Na otázku, či suma do desať miliárd korún ročne je pre neho a štátny rozpočet akceptovateľná, odpovedal, že „v prípade, že by sme nerobili nič iné a že by sa tým vyriešili všetky diaľnice, je to teoreticky v budúcnosti možné“.
Teraz vraj nevie povedať, koľko kilometrov to bude a „je mi to v podstate jedno, ak sa dodrží princíp, že na každý úsek sa vyberie najvhodnejšia metóda financovania“. Vláda totiž Vážneho balík PPP diaľnic rozdelila na 12 častí a každý sa bude posudzovať osobitne.
Minister Vážny po rokovaní vlády povedal, že v oblasti diaľnic „nemáme technický ani finančný problém“. Podľa neho je to skôr problém papierový. Treba prijať osobitnú legislatívu, ktorá urýchli výstavbu.
Projekty PPP odborníci nespochybňujú. Upozorňujú však na riziká, ktoré môžu vzniknúť. „Ministerstvo musí presne špecifikovať formu zmluvy a rozdelenie rizík medzi štát a súkromného investora,“ povedal riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.
Riziko predstavuje aj skutočnosť, že s PPP projektmi nemáme skúsenosti. „Je pravda, že sme zatiaľ na Slovensku ešte nič cez PPP nerealizovali,“ povedal premiér Fico. V západných krajinách je bežné využívať súkromníkov. Napríklad vo Veľkej Británii tak postavili nemocnice alebo väznicu.
Zvyčajne sa začína s menšími projektmi a až potom idú na rad stavby v takom rozsahu ako u nás. Naša neskúsenosť v sebe spája riziko, ktoré zažili české alebo maďarské diaľnice. Všetky projekty krachli na zlých odhadoch a kalkuláciách a nadsadených cenách.
Rizikom je aj cena za realizáciu. „Dá sa predpokladať, že cez PPP projekt bude diaľnica drahšia asi o 40 percent,“ povedal Palčák. Dôvodom je, že súkromný investor očakáva pri dlhodobej investícii vyššiu mieru rizika. A za tú si nechá zaplatiť formou vyššieho zisku .
Možnosťou, ako cenu nezvyšovať, je, aby diaľnice naďalej platil štát. Musel by si zobrať úver, ktorý sa započítava do dlhu verejných financií. Jeho zvýšenie by ohrozilo prijatie eura. „My nemôžeme ohroziť maastrichtské kritériá,“ povedal Fico.
Systém PPP projektov je postavený na tom, že štát zadá súkromnému investorovi zákazku na výstavbu. Ten ju naprojektuje, postaví, prevádzkuje a po uplynutí doby na používanie ju prevedie na štát. Štát počas doby prevádzky uhrádza investorovi rozdiel medzi vybraným mýtom a preukázanými nákladmi súkromníka na prevádzku diaľnice.
PPP projekty predstavujú alternatívu privatizácie. Vláda si zabezpečí peniaze na investície vo verejnom sektore bez toho, aby musela zvyšovať dane alebo sa zadlžovať. Umožňujú tak formálne znížiť verejný dlh a umožniť tak splniť kritériá na prijatie eura.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme rodina) donaha. Zamestnanci úradu nesúhlasia s tvrdeniami politikov o tom, že novinka prinesie stavebníkom možnosť stavať už za pár...
O vyvlastnenie požiadala minulý rok Spoločnosť Jaromíra Krejcara (SJK), chce zabrániť jeho úplnému schátraniu.
Nové mýto má vybrať viac peňazí. Otázkou je, či sa plán podarí.
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené, rozhodol budějovický krajský súd.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 -...