Šaľania chcú štrajkovať

Popraskané steny a neustály hluk sú hlavné dôvody, prečo sú Šaľania odhodlaní zabarikádovať cestu vedúcu do Galanty. Chcú ju odbremeniť od nákladných áut, aby si zachránili majetok a zdravie.

Šaľa - V roku 2004 bola Štúrova ulica v Šali obojsmerná. O rok neskôr sa podarilo jej obyvateľom na základe žiadostí na rôzne orgány dosiahnuť, aby sa zjednosmernila. V súčasnosti dvojpruhová jednosmerná ulica im opäť pre vysokú frekventovanosť znepríjemňuje život a ničí majetok. Návalom tranzitnej dopravy im vznikajú na domoch praskliny a narúša sa statika niektorých brán. Ľudia nemôžu vetrať, boja sa aj o bezpečnosť svojich detí.

Situácia je pre nich už neúnosná

„Bolo to po deviatich rokoch dopisovania a vyjednávania, čo sme dosiahli jednosmerku. Ale odvtedy je intenzita dopravy oveľa väčšia a situácia je už neúnosná. Je tu hluk, vibrácie, trasú sa domy, v každom druhom dome sú onkologické ochorenia. Netvrdíme, že je to od toho, ale môže to mať na to vplyv. Ústava SR nám zaručuje pokojné užívanie nášho majetku, čo vôbec nemáme, pretože kamióny idú od štvrtej hodiny ráno jeden za druhým, ako keby sme bývali pri tankodróme," povedala Katarína Kleštincová.
„Máme dokument, v ktorom sa popisujú vrstvy vozovky, ale chýba mi v ňom vyjadrenie, že cesta svojím zložením vyhovuje podmienkam prvej triedy," vysvetlil Jozef Benko.

Obyvatelia Štúrovej ulice sa pred dvomi týždňami obrátili na primátora Martina Alföldiho so žiadosťou o jej „zjednoprúdnenie" a zníženie rýchlosti na 40 kilometrov za hodinu. Tieto požiadavky poslali aj na Slovenskú správu ciest.

„Požiadali sme aj ministerstvo dopravy o to, aby znova prehodnotilo zaradenie 1/75 do mýtneho systému, pretože je to cesta, po ktorej sa kamióny od Bratislavy po Lučenec dostanú bez zaplatenia mýtneho poplatku. Po veľkonočných sviatkoch by sme mali o tom rokovať s predstaviteľmi Slovenskej správy ciest," povedal primátor, ktorý je sám obyvateľom dotknutej ulice.

Podľa hovorcu Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Stanislava Jurikoviča cesta 1/75 smerom od Lučenca po Sládkovičovo nie je spoplatnená preto, lebo tento úsek nie je súčasťou spoplatnenej siete. Či ministerstvo plánuje pristúpiť k tomuto kroku, Stanislav Jurikovič nevylúčil. Nevedel však povedať, kedy. „V prípade významného nárastu intenzít tranzitujúcich vozidiel môže byť zaradená do spoplatnenej siete."

Za hodinu až 500 nákladných áut

Situácia obyvateľov Štúrovej ulice sa vyhrotila až natoľko, že pokiaľ sa kamiónová doprava nepresmeruje zo Štúrovej ulice, ľudia sú odhodlaní začať štrajkovať.

„Pokiaľ by sa nevyhovelo našim podmienkam, tak aj zablokujeme cestu pre nákladné autá, samozrejme zákonným spôsobom," vraví Ladislav Sedlák.

Podľa jeho posledného sčítania prejde inkriminovanou trasou za 10 až 12 hodín minimálne 500 ťažkých nákladných áut a 3000 osobných áut. „Napríklad vo štvrtok som sčítal všetky autá od piatej do siedmej. Za ten čas prešlo 73 ťažkých nákladných  áut, 588 osobných áut a 50 autobusov. Som na dôchodku a chcel by som záver svojho života prežiť pokojnejšie," povedal pán Sedlák.

„Máme zákon o štrajku a pokiaľ bude v súlade so zákonom, zrejme mu nezabránime, ale, samozrejme, našou snahou je vec riešiť. Zoberme si však, že riešenie zjednosmernenia ulíc Štúrova a Kráľovská trvalo mestu zhruba 2,5 až 3 roky," uzavrel primátor.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.