Samosprávy a podnikatelia vyzývajú ministra dopravy na urýchlené riešenie problémov s úsekom diaľnice D1 pri Ružomberku.
Klub 500, primátori Banskej Bystrice a Ružomberka spolu so starostami okolitých obcí vyzývajú ministra dopravy Árpáda Érseka na urýchlené riešenie problémov pri výstavbe úseku D1 Ivachnová-Hubová pri Ružomberku. Pre potrebu jednotného postupu zakladajú iniciatívu Stredné Slovensko. Združovať bude samosprávy a ďalšie subjekty.
Stavba diaľnice podľa zástupcov samospráv nesmie bezdôvodne stáť, inak môže byť ohrozená finančná podpora projektu z fondov EÚ. Z prvého programového obdobia Kohézneho fondu Európskej únie na roky 2007 – 2013 vyčerpala SR na tento projekt 23 miliónov eur. Ďalších 80 miliónov je naplánovaných na čerpanie v programovom období 2014 – 2020.
„Výstavba je pozastavená od februára 2015 a Národná diaľničná spoločnosť (NDS) nie je schopná rozbehnúť stavbu už viac ako dva roky? Minimálne od apríla 2015 je jasné pretrasovanie diaľnice nad Hrboltovou, zhotoviteľ v roku 2016 niekoľkokrát urgoval obnovenie výstavby, no namiesto toho bol proces v júni 2016 zastavený,“ upozorňuje primátor Ružomberka Igor Čombor. Podľa jeho slov v januári tohto roka boli k dispozícii potrebné súhlasy dotknutých orgánov, teraz je koniec februára a znova je „potrebný nejaký prieskum alebo nepriestrelné analýzy“. „Zodpovední funkcionári vôbec nevedia, kedy sa tento úsek dokončí,“ zdôraznil.
„Plánované rozšírenie výroby v spoločnosti Mondi SCP prinesie do roku 2020 do mesta Ružomberok nielen množstvo nových pracovných príležitostí ale aj viac automobilov. Doprava tu kolabuje už dnes a bez obchvatu bude v budúcnosti neudržateľná,“ tvrdí predseda Klubu 500 Vladimír Soták. „Na Slovensku potrebujeme rozbehnúť vysúťažené veci a dať na to príslušný dozor. NDS musí mať svoje dozory, či sa tam robí hospodárne a aké faktúry sa tam podpisujú,“ dodal Soták.
Predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár so znepokojením sleduje nedostatočnú aktivitu na rozostavanom diaľničnom úseku D1 Hubová – Ivachnová v Žilinskom kraji. Podporuje stanovisko starostov a primátorov a apeluje na NDS, aby čo najskôr rozhodla o všetkých dôležitých otázkach a prijala opatrenia na čo najrýchlejšie vyriešenie vzniknutej situácie.
NDS v reakcii uviedla, že inžiniersko-geologický a hydro-geologický prieskum na tuneli Čebrať sa ukončí koncom apríla tohto roka. „Na základe výsledkov prieskumu a po vyhodnotení procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie, ktorý sa na úseku vykonáva, bude definitívne jasné ako pokračovať ďalej v razení tunela Čebrať a vo výstavbe D1,“ konštatuje NDS v stanovisku. Tunel Čebrať je súčasťou diaľničného úseku D1 Hubová – Ivachnová. Práce na razení tunela sa museli prerušiť pre riziko zosuvu svahu nad trasou tunela pri západnom portáli, šmykové plochy sa tam podľa doplnkového geologického prieskumu nachádzajú v úrovni 40 až 50 metrov pod povrchom terénu.
"Problém s tunelom Čebrať je jednou z prvých vecí, ktorú som po nástupe do NDS začal okamžite intenzívne riešiť. Využívame všetky možnosti ako urýchliť proces výstavby a ukončiť úsek v čo najkratšom čase. Musíme však mať istotu, že riešenie, ktoré vyberieme ako najvhodnejšie z technického aj ekonomického hľadiska, sa bude dať na sto percent zrealizovať a dlhodobo fungovať. A na to potrebujeme podrobný prieskum a nepriestrelnú technickú analýzu,“ vysvetľuje generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin.
Jednou z možností je podľa NDS odklon od pôvodnej trasy a predĺženie tunela, čím by sa obišlo zosuvné územie, vyžaduje si tento postup aj rozhodnutie ministerstva životného prostredia. "Veľmi dobre si uvedomujeme problémy s dopravou v Ružomberku a priľahlých obciach,“ dodal Ďurišin.
Okrem problémov s dopravou a čistotou ovzdušia sa obyvatelia dotknutých obcí a mesta Ružomberka podľa ich zástupcov sťažujú aj na stavenisko, ktoré im má komplikovať život. „Betónové piliere a nedostavané mosty nám tu ostali ako pamätníky neschopnosti NDS,“ hovorí starosta obce Lisková Jozef Murina.
Do susednej obce Martinček vedie jediná prístupová cesta, ktorá slúžila aj ako komunikácia pre stavenisko. „Je totálne rozbitá, v dezolátnom stave. S opravou cesty, ktorú zničili nákladné autá zo stavby, musíme čakať až kým nedokončia diaľnicu. Kedy to však bude, to mi dnes nikto nevie povedať,“ dodáva starosta obce Martinček Juraj Bobek. Problémy majú aj v obci Likavka, kadiaľ dnes prechádza celá tranzitná doprava v smere Banská Bystrica – Dolný Kubín. Tú malo odkloniť práve dobudovanie úseku D1 pri Ružomberku a napojenie rýchlostnej cesty z Banskej Bystrice.
Klub 500 je neziskové občianske združenie založené v roku 2002 slovenskými vlastníkmi a spoluvlastníkmi spoločností zamestnávajúcich viac ako 500 zamestnancov. Klub vznikol s cieľom chrániť záujmy slovenských podnikateľov a zamestnávateľov.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Čombor prirovnal dostavbu D1 k rozvojovej africkej krajine
Érsek: Najdrahšia diaľnica je tá, ktorá nie je postavená
Érsek nie je proti obchvatu Prešova. Preverí cenu, doplní EIA
Diaľničný obchvat môže Prešov obísť aj z východu
Diaľnica má obísť Prešov v roku 2020
Diaľničný tunel pri Ružomberku sa predraží o sto miliónov eur
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému len zisťovaniu, či budú vyvlastnení zo svojich domovov a fariem alebo nie. Ministerstvo životného prostredia totiž potichu...
Nový zákon umožňuje štátu za určitých podmienok vyvlastniť pozemky, pričom v špecifických prípadoch môže byť vyvlastnenie aj bez náhrady.
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby plánovanej prečerpávacej vodnej elektrárne Málinec. Vyplýva to z uznesení, ktoré jednomyseľne prijali poslanci na svojom februárovom...
Majitelia nehnuteľností chcú od barcelonskej radnice kompenzáciu vo výške 4,2 miliardy eur, ak v meste v roku 2028 skončí možnosť prenajímať byty turistom.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...