Včera bola na internetovej stránke mesta zverejnená schválená verzia územného plánu (odkaz na stránku v čase písania tohto článku je na konci textu).
Územný plán je jeden z najdôležitejších dokumentov, ktorý si občania schvaľujú prostredníctvom svojich poslancov a ovplyvňuje neviditeľne, ale veľmi účinne náš každodenný život.
Proces schvaľovania územného plánu trval viac ako rok. Počas tohto obdobia bolo niekoľko príležitostí, aby občania mohli navrhovať, čo sa má v územnom pláne meniť a mohli ho potom niekoľkokrát pripomienkovať.
Územný plán je akousi celomestskou dohodou o tom, aké stavby môžu na jednotlivých pozemkoch v meste stáť a aké nemôžu. (Viac si o tom môžete prečítať v doplňujúcich člankoch na konci.)
Podmienky a regulatívy, ktoré sú v územnom pláne vyjadrené, potom stavebný úrad vyžaduje v stavebných povoleniach od stavebníkov, ktorí chcú v meste niečo budovať alebo prerábať.
Niektoré zmeny som navrhol v procese vzniku územného plánu, iné sú dôležíté z iného hľadiska. Rozoberme si ich postupne v poradí, ako sú uvedené v schválenom územnom pláne.
Snažím sa presadzovať, aby sa cyklistická doprava stala pre mnohých prirodzenou voľbou pri každodennej ceste do školy, za prácou, na nákupy, na návštevy. Aby bicykel nebol len rekreačnou záležitosťou, ale pilierom dopravy v rámci mesta pre každého, kto bicykel chce a potrebuje využiť.
Jedno z nových opatrení je v územnom pláne vyjadrené takto:
Pri všetkých zariadeniach občianskej vybavenosti a výrobných a skladovacích prevádzkach sa musia vybudovať parkovacie plochy pre bicykle s počtom miest rovnom minimálne 20 % kapacity parkoviska pre motorové vozidlá stanovenej pre príslušné zariadenie. Parkovacia plocha musí byť vybavená stojanom umožňujúcim pripnutie bicykla o jeho rám. Miesta pre dlhodobé parkovanie musia byť vybavené prístreškom ak nie sú v krytých priestoroch. V pamiatkových zónach sa parkovacie miesta pre bicykle umiestňujú v súlade so zásadami pamiatkovej starostlivosti po odsúhlasení pamiatkovým úradom. V budovách na bývanie sa navrhujú parkovacie miesta alebo odkladacie priestory pre bicykle s kapacitou 1 miesto pre bicykel na 1 obytnú miestnosť.
Navrhol som, aby súčasťou územného plánu bol aj výkres cyklodopravy. To sa aj stalo, takýto výkres vznikol, zstupiteľstvo ho schválilo.
Ak totiž niektoré myšlienky nie sú na záväznom papieri, môže sa stať, že sa na ne „zabudne“, pozemky pre budúce cyklocesty dovoli stavebný úrad zastavať. Alebo napríklad „zabudne“ uložiť investorovi podmienku, aby pri presadzovaní svojho záujmu pri nejakej stavbe nezabudol na zohľadnenie cyklotrasy. Keďže sa na to „zabúdalo“, tak máme konečne výkres cyklodopravy.
Navrhol som, aby vznikol a bol záväzne schválený aj výkres mestskej hromadnej dopravy. Dôvody sú čiastočne podobné ako pri výkrese cyklodopravy. Naviac však, keďže verejná doprava je dotovaná, tento výkres umožní lepšie plánovať rozširovanie mesta tak, aby následna obsluha územia verejnou dopravou nebola zbytočne drahá.
Na výkrese taktiež konečne vidieť, kde sú zastávky a aké rozsiahle územia obsluhujú. Vidieť aj to, že máme obytné časti mesta, ktoré nie sú pokryté sieťou verejnej dopravy.
Ešte ako neposlanec som sa verejne angažoval za to, aby pri bytovkach na Obrancov mieru nestáli čerpacie stanice. Vtedy sa to podarilo, no z územného plánu tento zámer vypustený nebol. Na môj návrh k tomu teraz došlo
Pre zásobovanie oblasti Vydumanec – Za Kalváriou bude vybudovaný vodojem Halperová 2x150 m3, píše sa v textovej nezáväznej časti územného plánu.
Je to jedna z tých dobrých správ pre majiteľov budúcich stavebných parciel Za Kalváriou, kde je kvôli nadmorskej výške zásobovanie s pitnou vodou problematické.
Zmenila sa formulácia o pripájaní na centrálny zdroj tepla na takúto:
Pre výrobu tepla pre pre podnikateľský a priemyselný sektor zdrojom energie bude pre výrobné priemyselné, poľnohospodárske a skladové budovy a dielne využiť ako zdroj energie: pripojenie sa na sústavu CZT tam, kde je to možné a ekonomicky efektívne.
Zmenila sa formulácia o odpájaní od centrálneho zdroja tepla na takúto:
Odpájanie od sústavy centrálneho zásobovania teplom umožniť v prípade, ak sa realizuje projekt významnej obnovy objektu, ktorého súčasťou je aj využitie OZE pri súčasnom dodržaní ustanovení zákona č.657/2004 Z.z. o tepelnej energetike v znení neskorších predpisov o podmienkach skončenia odberu tepla a Vyhláškou ÚRSO č.283 2010 ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu.
Všeobecný regulatív pre Táborisko teraz znie takto:
Zachovať urbanistický charakter zástavby na Táborisku v súčasnej podobe a chrániť Táborisko ako zónu s prevládajúcou funkciou bývania v rodinných domoch a verejnú obojstrannú uličnú zeleň so stromoradím ako významný urbanistický prvok jestvujúcich uličných priestorov.
Pribudla časť vety o obojstrannej uličnej zeleni. Územný plán, ak ho stavebný úrad a stavebníci budú doržiavať, by mal napomôcť udržaniu súčasnej atmosféry Táboriska.
Navrhol som, aby sa urobil poriadok v tom, kde je v meste prípustné a kde nie, budovať na strechách strešné fotovoltocké elektrárne. Vývoj sa nedá zastaviť a v budúcnosti sa môže zvýšiť tlak na inštaláciu týchto zariadení. Iste sa nehodia všade, preto boli niektoré regulatívy doplnené.
V územnom pláne pribudla pre jednoznačnosť v stati o mestskej verejnej doprave veta:
V dopravnom systéme mesta má preferenciu pred individuálnou dopravou.
Dôležité pre budúce rozhodovanie o rozširovaní mestskej dopravy sú aj vety:
Autobusová doprava tvorí doplnkový druh verejnej dopravy využívaný na menej frekventovaných trasách a v čase dopravných špičiek.
Trolejbusová doprava tvorí nosný druh verejnej dopravy využívaný prednostne na najfrekventovanejších dopravných trasách a v obytných súboroch.
Pri novostavbách dochádza k tomu, že územie sa zahusťuje stavbami, pričom investori sa spoliehajú na to, že budpci užívatelia budp parkovať svoje autá na verejných komunikáciách. Výsledok je zrejmý. Nové stavby priťahujú viac motorizovaných návštevníkov, ale parkovacie plochy nepribúdajú. V územnom pláne na to reaguje nová veta:
Na ostatnom území mesta, každý novostavaný bytový objekt s počtom bytov viac ako 10, budovaný na plochách bývania, musí mať riešené min. 70 % odstavných miest inde ako na voľnom teréne.
Nový schválený regulatív uvádzam v úplnom znení:
RL 10.3 : Zásady umiestňovania informačných, reklamných a propagačných zariadení
Na území mesta Prešov sa informačné, reklamné a propagačné zariadenia (ďalej len „zariadenia“) umiestňujú v súlade s nasledujúcimi zásadami:
a) Na území Pamiatkovej rezervácie Prešov a Pamiatkovej zóny Soľná baňa, ochrannom pásme pamiatok Na Hrádku a Nižná Šebastová a v areáli Kalvárie sa nesmú umiestňovať samostatne stojace zariadenia a zariadenia integrované do objektov drobnej architektúry. Zariadenie umiestnené na budove musí byť prispôsobené jej architektúre a nesmie rušiť základné členenie priečelia a jeho významné detaily, nesmie byť svietiace a obsahovať zvukové zariadenie.
b) V centrálnej mestskej zóne mimo územia pamiatkovej rezervácie sa smú umiestňovať samostatne stojace zariadenia maximálnej výšky 1,8 m a šírky 1,2 m, môžu byť svietiace. Môžu byť umiestnené len na spevnených plochách v miestach, kde netvoria prekážku pohybu chodcov a cyklistov a rozhľadu vodičov, vo vzájomnej vzdialenosti minimálne 20 m.
c) V obytných súboroch sa smú umiestňovať samostatne stojace zariadenia maximálnej výšky 2,4 m a šírky 5,1 m. Smú sa umiestňovať na nezastavaných plochách vo vzdialenosti minimálne 5 m od existujúcich drevín a 20 m od okien priľahlých budov okrem zariadení umiestnených kolmo na fasádu objektu. Môžu byť umiestnené len na miestach, kde netvoria prekážku pohybu chodcov a cyklistov a rozhľadu vodičov. Môžu byť svietiace alebo osvetlené, takéto zariadenia môžu byť umiestnené minimálne 30 m od okien priľahlých budov. Zariadenia do veľkosti 1,8 m x 1,2 m môžu byť umiestnené vo vzájomnej vzdialenosti minimálne 20 m, zariadenia s rozmermi od 1,8 m x 1,2 m do 2,4 m x 5,1 m v minimálnej vzájomnej vzdialenosti 40 m.
d) Na ostatnom území mesta sa smú umiestňovať samostatne stojace zariadenia na nezastavaných plochách vo vzdialenosti minimálne 5 m od existujúcich drevín a 20 m od okien priľahlých budov okrem zariadení umiestnených kolmo na fasádu objektu. Môžu byť umiestnené len na miestach, kde netvoria prekážku pohybu chodcov a cyklistov a rozhľadu vodičov. Môžu byť svietiace alebo osvetlené, takéto zariadenia s maximálnym rozmerom do 2,4 x 5,1 m môžu byť umiestnené minimálne 30 m od okien priľahlých budov, zariadenia s väčšími rozmermi minimálne 50 m od okien. Zariadenia do veľkosti 1,8 m x 1,2 m môžu byť umiestnené vo vzájomnej vzdialenosti minimálne 20 m, zariadenia s rozmermi od 1,8 m x 1,2 m do 2,4 m x 5,1 m v minimálnej vzájomnej vzdialenosti 40 m, zariadenia väčších rozmerov minimálne 80 m.
Zóna Za Kalváriou je perspektívnou zónou pre rozvoj. Po dokončení diaľnice a ustálení vzťahov v území ju môže čakať rozvoj. Ten bol doposiaľ po zrušení stavebnej uzávery pomerne živelný čo sa týka súkromných aktivít, žiaľ súčasná infraštruktúra (cesty, chodníky – ak vôbec sú) sa tomu nijako neprispôsobila ani na projekčnej úrovni. Okolo ciest vyrástli nové domy, nové ploty a cesty už pomaly nebude kam rozšíriť, hoci množstvo áut sa odvtedy zvýšil, pohyb chodcov v dovtedy pokojných uličkách je nebezpečný.
Na môj návrh sa v záväznej časti schváleného územného plánu dodefinovalo, že pre lokalitu za Kálváriou je potrebné obstarať územný plán zony Za Kalváriou.
Majitelia pozemkov a domov na území mesta si musia dávať pozor, keďže bol rozšírený zoznam verejnoprospešných stavieb. Ten je vlastne legitimizovaním verejného záujmu pri prípadnom vyvlastňovaní pozemkov pre výstavbu verejnoprospešných stavieb.
V našej mestskej časti ide o tieto stavby resp. v iných mestských častiach sú tieto zaujímavé stavby doplnené do zoznamu verejnoprospešných stavieb:
Richard Drutarovský, poslanec, Prešov
Diskutovalo sa o zlepšení dopravného napojenia sídliska Sekčov, pomerne nenáročné riešenie existuje
Zotrel sa rozdiel medzi občanom a poslancom, zverejňujeme materiály orgánov mesta
K územnému plánu Prešova prišlo do 15. marca 2012 množstvo návrhov od občanov
Predložil som niekoľko koncepčných návrhov na zmenu územného plánu
Uzemný plán mesta - jeden z najzávažnejších dokumentov sa ide meniť
Prešov zmenil územný plán, chce zabrániť vzniku spaľovne
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému len zisťovaniu, či budú vyvlastnení zo svojich domovov a fariem alebo nie. Ministerstvo životného prostredia totiž potichu...
Nový zákon umožňuje štátu za určitých podmienok vyvlastniť pozemky, pričom v špecifických prípadoch môže byť vyvlastnenie aj bez náhrady.
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby plánovanej prečerpávacej vodnej elektrárne Málinec. Vyplýva to z uznesení, ktoré jednomyseľne prijali poslanci na svojom februárovom...
Majitelia nehnuteľností chcú od barcelonskej radnice kompenzáciu vo výške 4,2 miliardy eur, ak v meste v roku 2028 skončí možnosť prenajímať byty turistom.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...