Schválili sme zoznam opráv ciest a chodníkov v meste, práce sa už začali (správy zo zastupiteľstva)

Do zimy by mali byť v meste dokončené opravy ciest a chodníkov vo všetkých mestských častiach za asi 800-tisíc eur.

V našej mestskej časti by malo ísť o súvislú opravu ciest na uliciach Marka Čulena, Odborárska, Sázavského, Kolárová.

Navrhol som spolu s poslancami nášho poslaneckého klubu aj zaradenie chodníka na ľavej strany Požiarnickej ulice v úseku približne od mosta po tzv. detskú nemocnicu. V stredu som prechádzal cez túto ulicu prechádzal a videl som už robotníkov, ktorí vyburávali chodník.

Ide o chodník v susednej mestskej časti. Keďže naša mestská časť je od historického centra oddelená riekou, práve Požiarnická ulica je jedna mála ulíc, cez ktorú chodievame z našej mestskej časti do historickej časti popod „Bránku“.

Opravy budú prebiehať na vybraných komunikáciách v každej mestskej časti. Malo by ísť o súvislé opravy. To znamená, že v prípade ciest sa kompletne odfrézuje asfaltová časť povrchu, opravia sa prípadné poruchy v podloží, osadia sa obrubníky a položí sa nový asfalt.

Pri chodníkoch by malo dôjsť k vybúraniu vrchnej vrstvy, príprave podložia pre položenie zámkovej dlažby, úprava obrubníkov, bezbariérové úpravy a položenie zámkovej dlažby. Zámková dlažba by mala umožniť jednoduchšie a estetickejšie opravy porúch v budúcnosti.

Suma 800-tisíc eur niekoľko prevyšuje sumu, ktorá bola každoročne v posledných rokoch obvykle vyčleňovaná na údržbu ciest a chodníkov.

Ako boli vybrané komunikácie na tohoročnú opravu?

Pred prázdninami vytvoril mestský úrad zoznam ulíc, ktoré je vhodné opraviť formou súvislých opráv s očakávaním úspor v budúcnosti. Zoznam mal preferovať komunikácie, ktoré sú intenzívne využívané alebo sú nosnými z hľadiska hromadnej opravy.

Zoznam nepresvedčil členov komisií, podobne aj navrhované financovanie z úveru vo výške 5 miliónov eur. Takýto veľký úver by mohol spôsobiť v budúcnosti finančné problémy v mestskom rozpočte v prípade, že by sa príjmy mesta nevyvíjali optimisticky.

Uskutočnil sa výjazd poslancov a prešli si všetky navrhované komunikácie z čoho neskôr vznikol upravený zoznam, ktorý nevychádzal z objektivizovaných kritérií, ale viac z pravidla, aby boli približne rovnako zastúpené komunikácie z každej mestskej časti.

V takomto duchu bol vypracovaný a predložený materiál na zasadnutie mestského zastupiteľstva. V návrhovej komisii bol ešte zmenený a vzhľadom na napätú finančnú situáciu mesta bol zoznam skrátený tak, aby predpokladaný objem prác nepresiahol vo finančnom vyjadrení 800 tisíc eur a bol uhradený až z budúcoročného rozpočtu.

Takýto finančný limit sa stal aj súčasťou uznesenia.

Do uznesenia som navrhol, aby úrad vypracoval koncepciu trvalej obnovy a rekonštrukcie miestnych komunikácií. Podrobnejšie vysvetlím nižšie.

Mestu chýba koncepcia trvalej obnovy a rekonštrukcie

Údržba existujúcich ciest, chodníkov a výstavba nových trpí už roky nedostatočným financovaním. Stav každého chodníka a každej cesty sa časom zhoršuje a tesne pred koncom technickej životnosti by mala byť miestna komunikácia obnovená formou súvislej opravy.

Neexistuje však plán, v ktorom by figurovali úplne všetky komunikácie v správe mesta a pri každej komunikácie by bolo jasné, kedy je podľa jej technického stavu a dôležitosti potrebná súvislá oprava.

Keďže takýto plán neexistuje, nikto presne nevie, koľko peňazí je potrebné v najbližšom rozpočtovom roku vyhradiť na to, aby sa údržba komunikácií v meste dostala do „ažurity“, t. j. aby bola každá komunikácia opravená skôr, ako sa jej stav zhorší pod únosnú úroveň.

Áno, zrejme by nás takýto zoznam priviedol k poznaniu, že je na rekonštrukcie ciest je potrebných viac peňazí, ako súčasných niekoľko stotisíc eur. Myslím si, že je potrebný takýto zoznam, aby tá suma bola známa a stala sa predmetom vážnej pozornosti vždy v čase, keď sa pripravuje rozpočet.

Neoddeliteľnou súčasťou zoznamu by mal byť aj plán výstavby riadnych ciest a chodníkov v častiach mesta, kde sú zatiaľ nespevnené, ale regulárne ulice, aby sa budovali. Postupne, ale isto.

Existencia koncepcie by mohla skoncovať so súčasným prístupom, keď najprv „podľa možností mesta“ sa určí suma a potom poslanci rozhodnú, ktoré ulice sa budú opravovať.

Takýto prístup totiž negarantuje, že komunikácie budú každoročne opravované potrebnom rozsahu. Momentálna situácia v uliciach mesta totiž nasvedčuje tomu, že súvislé opravy sú už dlhšie finančne poddimenzované.

Koncepcia údržby by mal vniesť jasno do toho - ako, za akú cenu a za akú dlhú dobu by bolo možné dostať všetky cesty v správe mesta do dobrého stavu.

Ak vás zaujímajú aj ďalšie body programu mestského zastupiteľstva, o ktorých sa rokovalo, vráťte sa opäť na moju poslaneckú stránku: http://vyvlastnenie.sk/poslanec

Ak ste aj na Facebooku, rád príjmem vašu žiadosť o priateľstvo, aj keď sa zatiaľ osobne nepoznáme: http://facebook.com/drutarovsky

Zverejnené podklady na zastupiteľstvo na oficiálnej internetovej stránke mesta si môžete pozrieť aj sami na odkaze na konci tohto textu. Zverejnené tam boli v čase publikovania tohto príspevku.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...