Bratislava - SDKÚ-DS navrhuje zrušenie druhýkrát opakovaného tendra na elektronický výber mýta a vyhlásenie novej súťaže aj s opozičnou účasťou na kontrole celého procesu. Ako na brífingu vo štvrtok ďalej informoval poslanec najväčšej opozičnej strany a exminister dopravy Pavol Prokopovič, priebeh terajšieho mýtneho tendra bol škandalózny, netransparentný a mal vopred určeného víťaza.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podľa neho vylúčila troch uchádzačov s nižšími ponukami kvôli minimálnym technickým nedostatkom zo subjektívnych dôvodov. V hre tak zostalo konzorcium zložené z firiem SanToll - Ibertax s najvyššou ponukou a neznámymi vlastníkmi druhého člena združenia v pozadí s akciami na doručiteľa. SDKÚ-DS zároveň vyzýva premiéra Roberta Fica a ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, aby vzhľadom na uvedené dôvody zrušili mýtny tender. Tendrové podmienky podľa Prokopoviča umožňujú zrušenie súťaže, ak víťazná ponuka bude vyššia ako predpokladaná cena. Dodal, že plánovaný termín na zavedenie mýtneho systému od 1. januára 2009 už aj tak nie je reálny. Nový tender by podľa neho mal umožniť sprevádzkovanie výberu mýta od 1. januára 2010.
"Podľa indícií, ktoré sa takmer rovnajú skutočnosti, dvaja poradcovia majú skoro stopercentný vplyv na hodnotenie a jeho výsledky s dopadom na uchádzačov," povedal Prokopovič v súvislosti s vyhodnotením výsledkov tendra. Jeden z nich má byť zo SR, pričom údajne nemá absolútne žiadne skúsenosti s mýtom a hodnotením podobných tendrov. Druhý z nich je Rakúšan, ktorý má podľa opozičného politika "jasné prepojenie cez spoločné patentové podania s dodávateľom technológie pre tzv. víťaznú ponuku". Nekonkretizoval ho, avšak podľa mediálnych informácií má ísť o spoločnosť Siemens, ktorá je technologickým dodávateľom francúzskej firmy Sanef, a tá stojí za firmou SanToll.
Rozdiel medzi najnižšou a najvyššou ponukou na vybudovanie mýtneho tendra je okolo 6,5 mld. Sk. NDS ako vyhlasovateľ súťaže predpokladala konečnú cenu zákazky 20 mld. Sk, jediný uchádzač, ktorý zostal v hre, pritom navrhol okolo 26,5 mld. Sk. Tým podľa Prokopoviča odpadlo hlavné kritérium pre hodnotenie ponúk, keďže cena mýtneho systému má 60 percentnú váhu. Zvyšní traja účastníci tendra, ktorí podali značne lacnejšie ponuky, museli byť podľa neho zrejme kvôli tomu zo súťaže vylúčení, aby zostal len jeden uchádzač s najvyššou cenou.
Prokopovič kritizoval aj utajovanie mien členov hodnotiacej komisie v NDS, čo označil za absolútne neštandardné. Odmieta ich zverejniť nielen NDS, ale aj minister dopravy, s ktorým sa Prokopovič a predseda SDKÚ-DS Mikuláš Dzurinda stretli kvôli tendru na mýto v stredu večer. Vážny zdôvodnil utajovanie členov komisie tým, že sú takto chránení pred tlakom z vonku. Prokopovič z tohto dôvodu pochybuje o transparentnosti tendra.
"Ani teraz nie je jasné, kedy sa tender ukončí, lebo tendrové podmienky sú postavené tak, že odmietnutý uchádzač sa stále môže odvolať na Úrad pre verejné obstarávanie. A ten má 30 dní na vydanie rozhodnutia," tvrdí Prokopovič. Dve podania sú podľa neho už aj na súdoch, jedno na Slovensku a druhé v zahraničí. Meškanie s prípravou na zavedenie mýta preto podľa neho nie je dôvodom na to, aby minister dopravy nemohol tender zrušiť. Pripomenul pritom vyhlásenie Vážneho zo začiatku tohto roka, že tender by bolo najlepšie opäť zopakovať. Podľa SDKÚ-DS je potrebné radšej sa vrátiť z kratšej cesty a tender zrušiť, inak sa bude naďalej iba naťahovať a strácať sa čas. Premiér a minister dopravy by mali dokázať, že nepodliehajú lobistickým skupinám, ako to tvrdia.
Tender na mýto je zablokovaný, Úrad posudzuje ďalšiu námietku
Minister Vážny priznal, že mýtny systém nespustia načas
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.