SDKÚ požaduje nový tender na výber mýta

10. 07. 2008

Bratislava - SDKÚ-DS navrhuje zrušenie druhýkrát opakovaného tendra na elektronický výber mýta a vyhlásenie novej súťaže aj s opozičnou účasťou na kontrole celého procesu. Ako na brífingu vo štvrtok ďalej informoval poslanec najväčšej opozičnej strany a exminister dopravy Pavol Prokopovič, priebeh terajšieho mýtneho tendra bol škandalózny, netransparentný a mal vopred určeného víťaza.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podľa neho vylúčila troch uchádzačov s nižšími ponukami kvôli minimálnym technickým nedostatkom zo subjektívnych dôvodov. V hre tak zostalo konzorcium zložené z firiem SanToll - Ibertax s najvyššou ponukou a neznámymi vlastníkmi druhého člena združenia v pozadí s akciami na doručiteľa. SDKÚ-DS zároveň vyzýva premiéra Roberta Fica a ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, aby vzhľadom na uvedené dôvody zrušili mýtny tender. Tendrové podmienky podľa Prokopoviča umožňujú zrušenie súťaže, ak víťazná ponuka bude vyššia ako predpokladaná cena. Dodal, že plánovaný termín na zavedenie mýtneho systému od 1. januára 2009 už aj tak nie je reálny. Nový tender by podľa neho mal umožniť sprevádzkovanie výberu mýta od 1. januára 2010.

"Podľa indícií, ktoré sa takmer rovnajú skutočnosti, dvaja poradcovia majú skoro stopercentný vplyv na hodnotenie a jeho výsledky s dopadom na uchádzačov," povedal Prokopovič v súvislosti s vyhodnotením výsledkov tendra. Jeden z nich má byť zo SR, pričom údajne nemá absolútne žiadne skúsenosti s mýtom a hodnotením podobných tendrov. Druhý z nich je Rakúšan, ktorý má podľa opozičného politika "jasné prepojenie cez spoločné patentové podania s dodávateľom technológie pre tzv. víťaznú ponuku". Nekonkretizoval ho, avšak podľa mediálnych informácií má ísť o spoločnosť Siemens, ktorá je technologickým dodávateľom francúzskej firmy Sanef, a tá stojí za firmou SanToll.

Rozdiel medzi najnižšou a najvyššou ponukou na vybudovanie mýtneho tendra je okolo 6,5 mld. Sk. NDS ako vyhlasovateľ súťaže predpokladala konečnú cenu zákazky 20 mld. Sk, jediný uchádzač, ktorý zostal v hre, pritom navrhol okolo 26,5 mld. Sk. Tým podľa Prokopoviča odpadlo hlavné kritérium pre hodnotenie ponúk, keďže cena mýtneho systému má 60 percentnú váhu. Zvyšní traja účastníci tendra, ktorí podali značne lacnejšie ponuky, museli byť podľa neho zrejme kvôli tomu zo súťaže vylúčení, aby zostal len jeden uchádzač s najvyššou cenou.

Prokopovič kritizoval aj utajovanie mien členov hodnotiacej komisie v NDS, čo označil za absolútne neštandardné. Odmieta ich zverejniť nielen NDS, ale aj minister dopravy, s ktorým sa Prokopovič a predseda SDKÚ-DS Mikuláš Dzurinda stretli kvôli tendru na mýto v stredu večer. Vážny zdôvodnil utajovanie členov komisie tým, že sú takto chránení pred tlakom z vonku. Prokopovič z tohto dôvodu pochybuje o transparentnosti tendra.

"Ani teraz nie je jasné, kedy sa tender ukončí, lebo tendrové podmienky sú postavené tak, že odmietnutý uchádzač sa stále môže odvolať na Úrad pre verejné obstarávanie. A ten má 30 dní na vydanie rozhodnutia," tvrdí Prokopovič. Dve podania sú podľa neho už aj na súdoch, jedno na Slovensku a druhé v zahraničí. Meškanie s prípravou na zavedenie mýta preto podľa neho nie je dôvodom na to, aby minister dopravy nemohol tender zrušiť. Pripomenul pritom vyhlásenie Vážneho zo začiatku tohto roka, že tender by bolo najlepšie opäť zopakovať. Podľa SDKÚ-DS je potrebné radšej sa vrátiť z kratšej cesty a tender zrušiť, inak sa bude naďalej iba naťahovať a strácať sa čas. Premiér a minister dopravy by mali dokázať, že nepodliehajú lobistickým skupinám, ako to tvrdia.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.