Siemens sa dohodol so Sanefom na dodávke technológie pre mýtny systém

12. 06. 2008

Bratislava - Medzinárodné konzorcium Satways, ktoré v tendri na elektronický výber mýta napokon nepredložilo ponuku, sa nerozpadlo vinou Siemensu. Bolo to rozhodnutie vedenia spoločnosti Deutsche Telekom. "Na poslednú chvíľu nám oznámili, že tento projekt nie je pre nich zaujímavý," uviedol vo štvrtok technický riaditeľ firmy Siemens s.r.o., Bratislava Vladimír Slezák v súvislosti s kritikou netransparentného priebehu mýtneho tendra zo strany vylúčenej rakúskej spoločnosti Kapsch TrafficCom. Vedúci predstavitelia Kapschu predtým vo štvrtok informovali, že celá súťaž bola vyhlásená špeciálne v prospech jedného uchádzača. Siemens sa po zániku konzorcia Satways dohodol na dodaní technológie pre mýtny systém s francúzskym Sanefom, ktorý stojí za združením firiem SanToll a Ibertax. Táto dvojica má byť pritom víťazom tendra s najvyššou cenovou ponukou.

"Boli sme konfrontovaní so situáciou, že máme vyvinutú technológiu a vlastne nemáme ju komu ponúknuť. Zostali sme mimo tendra. Nie sme účastníkom tendra, pretože už sme v jednom konzorciu boli," pokračoval Slezák. S francúzskou firmou sa podľa neho Siemens dohodol z jednoduchého dôvodu - nemal inú voľbu, lebo ostatné konzorcia už mali zabezpečenú technológiu. Jedine Sanef nemal zabezpečenú vyvinutú technológiu a tak ho oslovili. Siemens niekoľko rokov investoval do vývoja mýtneho systému milióny eur a preto má záujem uplatniť ho v konkrétnom projekte. Slezák sa nevyjadril ku kritizovanej transparentnosti mýtneho tendra s tým, že záujmom Siemensu je predať vlastnú prácu. Odmietol dohady, že by Siemens mal byť nejakým spôsobom zvýhodnený v súvislosti s tendrom na dodávku komplexnej služby elektronického výberu mýta.

Siemens podľa Slezáka od začiatku navrhoval pre Slovensko satelitný systém. "Pre rozsah ciest, ktoré sa majú spoplatniť, je výhodnejší, flexibilnejší a rozširovateľnejší. Ministerstvo dopravy sa nechalo niekoľko raz počuť, že to bude satelitný alebo hybridný systém," dodal Slezák. Nevie si pritom predstaviť hybridný systém, lebo taký ešte nikde nevidel. Satelitný a mikrovlnný systém sú podľa neho technologicky úplne odlišné, spoločné môže byť spracovanie údajov, no ich zber je dvojnásobný. Hybridný systém by bol zhruba o polovicu drahší ako čisto satelitný, tvrdí Slezák.

Námietky voči vylúčeniu z tendra na výber mýta predložili na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) 23. a 26. mája tohto roku skupina dodávateľov Slovakpass, vedená talianskou spoločnosťou Autostrade, konzorcium na čele s rakúskym Kapsch TrafficCom a slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk vedené firmou Elektrovod Holding, a.s. ÚVO má rozhodnúť o námietkach podľa zákona o verejnom obstarávaní v tridsaťdňovej lehote od ich podania.

Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť a vyzvala ich na predloženie ponúk. Výber mýta sa má zaviesť pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov. NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.