Na pozemkoch, ktorá stále patria rodine Šindlerovcov, Ficova vláda začala stavať rýchlostnú cestu R1 bez ich súhlasu a bez ukončeného procesu vyvlastnenia. Škody bude musieť nahradiť pravdepodobne Radičovej kabinet.
Bratislava - Bratia Šindlerovci bojovali o svoje pozemky v Čiernych Kľačanoch pri Zlatých Moravciach proti štátnej moci viac ako dva roky. Štát začal stavať na ich pozemkoch rýchlostnú cestu R1 bez ich vedomia a neskôr aj napriek ich nesúhlasu.
Pozemky v tom čase patrili a stále patria rodine Šindlerovcov. Momentálne pozemky pretína budúca cesta a de facto sú zničené.
Pokus diaľničnej spoločnosti o znárodnenie šindlerovských pozemkov bol prvým medializovaným prípadom využitia zákona z obdobia Ficovej vlády, ktorý umožňoval stavať aj na nevyvlastnených pozemkoch. Rodina sa postavila proti, odmietla ponúkaných sedem eur za štvorcový meter a sumu označila za výsmech spravodlivosti.
Výrok Ústavného súdu SR, že štát pri vyvlastňovaní pozemkov pod diaľnicami a rýchlostnými komunikáciami porušil ústavu a zákon, dal Šindlerovcom nádej. Cesta k spravodlivosti a náprave bude ešte dlhá.
„Keď aktívny občan vyhrá súboj so štátnou mocou, buduje sa tým demokracia, keď ho štát prevalcuje z pozície moci, je to diktatúra. Aj preto ma potešil výrok Ústavného súdu. Dal nám za pravdu. Je to aj satisfakcia za vyše dva roky arogantného správania sa voči nám. Štát prišiel, vymyslel si zákon a bez nášho súhlasu začal stavať na pozemkoch, ktoré vlastníme 150 rokov. Keby nerozhodol Ústavný súd takto, určite by sme uspeli na medzinárodnom súde pre ľudské práva,“ hovorí Ladislav Šindler, jeden zo spolumajiteľov pozemkov.
Bývalý premiér Fico sľuboval, že významne pohne s výstavbou diaľnic a rýchlostných ciest. Pri R1 vláde stáli v ceste majitelia pozemkov, bratia Šindlerovci. Po niekoľkých pokusoch o vyvlastnenie a po odmietnutej ponuke na ich vykúpenie, štát v roku 2008 jednoducho pustil ťažké mechanizmy na pozemky, ktoré mu nepatrili.
Bez súhlasu vlastníkov schválili územný plán na výstavbu cesty a neskôr aj vydali stavebné povolenie na ich pozemkoch. V tom čase už ležal na Ústavnom súde návrh skupiny opozičných poslancov o protiústavnosti takéhoto spôsobu vyvlastňovania.
„Urobili to bez nášho súhlasu. Potichu, ani sme nevedeli, že idú stavať. Pôvodne sme uvažovali, že budeme pestovať na pozemkoch bioplodiny, alebo ich využijeme po vyňatí z pôdneho fondu ako stavebné pozemky. Cesta ich preťala a rozdelila na dva nesúrodé trojuholníky. Pozemky sú zničené, bez ornice. Pestovať bioplodiny pri ceste je nemožné,“ dodáva Šindler.
Štát dostal rodinu Šindlerovcov pred niekoľkými rokmi do situácie, keď síce stále vlastnila znehodnotené pozemky, ale nemohla o nich rozhodovať, využívať ich, ani predať. Približne v polovici uplynulého roku vyvlastňovanie prerušili.
V prípade Šindlerovcov čakali na znalecký posudok, ale vo všeobecnosti hlavne očakávali verdikt Ústavného súdu o podaní skupiny vtedy opozičných poslancov na čele s Danielom Lipšicom. Tí označili postup vlády pri vyvlastňovaní za neústavný a protizákonný.
Jeden z vlastníkov pozemkov pri Čiernych Kľačanoch, Ladislav Šindler, momentálne čaká na zverejnenie nálezu Ústavného súdu, aby si ho mohol dôkladne preštudovať. O protiprávnom stave informoval nedávno aj ministerstvo dopravy a premiérku Ivetu Radičovú.
„Nemám list pred sebou, ale myslím si, že usmernili Národnú diaľničnú spoločnosť, ako má konať. Majú nájsť riešenie na dohodu,“ hovorí Šindler.
Národná diaľničná spoločnosť už má k dispozícii návrh rodiny na dohodu o vysporiadaní. Šindlerovci chcú, aby štát respektíve Národná diaľničná spoločnosť, odkúpila celý, momentálne už len vyše hektárový pozemok, za primeranú cenu. Naviac žiadajú náhradu nemajetkovej ujmy.
„Chceme, aby odkúpili celý pozemok, lebo oni ho znehodnotili. Žiadame aj nemajetkovú ujmu, pretože sme neboli pánmi svojich pozemkov a nemohli sme ich užívať,“ dodáva.
Ladislav Šindler vie, že súčasná vláda, ani toto vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti situáciu nezapríčinilo, ale predpokladá, že sa k náprave krívd postavia racionálne.
„Neviem, aká bude reakcia. Môžu sa k problému postaviť racionálne, alebo z pozície moci. Verím v Boha, takže môžem len predpokladať, že to bude racionálne. Ak nie, budeme musieť požiadať, aby rozhodol súd,“ reagoval majiteľ pozemkov na otázku, či verí v spravodlivé riešenie zo strany štátu.
Šindler si myslí, že ak o jeho a ďalších prípadoch rozhodujú tí istí ľudia, ktorí v opozícii kritizovali vyvlastňovací zákon, hovorili o ňom ako o porušení ústavných práv a vďaka nim sa dostal až pred Ústavný súd nemali by teraz rozhodnúť inak, ako spravodlivo. V opačnom prípade by to bolo nelogické.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie
2007/669 O opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic - zákon
Protiústavné zákony treba podľa Fica pripraviť nanovo
Stavanie diaľnic na cudzích pozemkoch je protiústavné
Ústavný súd bude zajtra pojednávať o spornom diaľničnom vyvlastňovacom zákone
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme rodina) donaha. Zamestnanci úradu nesúhlasia s tvrdeniami politikov o tom, že novinka prinesie stavebníkom možnosť stavať už za pár...
O vyvlastnenie požiadala minulý rok Spoločnosť Jaromíra Krejcara (SJK), chce zabrániť jeho úplnému schátraniu.
Nové mýto má vybrať viac peňazí. Otázkou je, či sa plán podarí.
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené, rozhodol budějovický krajský súd.
Na Slovensku počuť iba politikov, ktorí zastupujú ruské záujmy, maďarské záujmy, súkromné záujmy, ale žiadneho, ktorý by v tejto veci zastupoval slovenské záujmy.
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na sedem dní. Malo by ísť o sedem pracovných dní.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných...
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené,...
Na Slovensku počuť iba politikov, ktorí zastupujú ruské záujmy, maďarské záujmy, súkromné záujmy,...