Šindlerovcom zničili pozemky, Ústavný súd im dal nádej na spravodlivosť

Na pozemkoch, ktorá stále patria rodine Šindlerovcov, Ficova vláda začala stavať rýchlostnú cestu R1 bez ich súhlasu a bez ukončeného procesu vyvlastnenia. Škody bude musieť nahradiť pravdepodobne Radičovej kabinet.

Bratislava - Bratia Šindlerovci bojovali o svoje pozemky v Čiernych Kľačanoch pri Zlatých Moravciach proti štátnej moci viac ako dva roky. Štát začal stavať na ich pozemkoch rýchlostnú cestu R1 bez ich vedomia a neskôr aj napriek ich nesúhlasu.

Pozemky v tom čase patrili a stále patria rodine Šindlerovcov. Momentálne pozemky pretína budúca cesta a de facto sú zničené.

Pokus diaľničnej spoločnosti o znárodnenie šindlerovských pozemkov bol prvým medializovaným prípadom využitia zákona z obdobia Ficovej vlády, ktorý umožňoval stavať aj na nevyvlastnených pozemkoch. Rodina sa postavila proti, odmietla ponúkaných sedem eur za štvorcový meter a sumu označila za výsmech spravodlivosti.

Výrok Ústavného súdu SR, že štát pri vyvlastňovaní pozemkov pod diaľnicami a rýchlostnými komunikáciami porušil ústavu a zákon, dal Šindlerovcom nádej. Cesta k spravodlivosti a náprave bude ešte dlhá.

„Keď aktívny občan vyhrá súboj so štátnou mocou, buduje sa tým demokracia, keď ho štát prevalcuje z pozície moci, je to diktatúra. Aj preto ma potešil výrok Ústavného súdu. Dal nám za pravdu. Je to aj satisfakcia za vyše dva roky arogantného správania sa voči nám. Štát prišiel, vymyslel si zákon a bez nášho súhlasu začal stavať na pozemkoch, ktoré vlastníme 150 rokov. Keby nerozhodol Ústavný súd takto, určite by sme uspeli na medzinárodnom súde pre ľudské práva,“ hovorí Ladislav Šindler, jeden zo spolumajiteľov pozemkov.

Štát staval na súkromných pozemkoch

Bývalý premiér Fico sľuboval, že významne pohne s výstavbou diaľnic a rýchlostných ciest. Pri R1 vláde stáli v ceste majitelia pozemkov, bratia Šindlerovci. Po niekoľkých pokusoch o vyvlastnenie a po odmietnutej ponuke na ich vykúpenie, štát v roku 2008 jednoducho pustil ťažké mechanizmy na pozemky, ktoré mu nepatrili.

Bez súhlasu vlastníkov schválili územný plán na výstavbu cesty a neskôr aj vydali stavebné povolenie na ich pozemkoch. V tom čase už ležal na Ústavnom súde návrh skupiny opozičných poslancov o protiústavnosti takéhoto spôsobu vyvlastňovania.

„Urobili to bez nášho súhlasu. Potichu, ani sme nevedeli, že idú stavať. Pôvodne sme uvažovali, že budeme pestovať na pozemkoch bioplodiny, alebo ich využijeme po vyňatí z pôdneho fondu ako stavebné pozemky. Cesta ich preťala a rozdelila na dva nesúrodé trojuholníky. Pozemky sú zničené, bez ornice. Pestovať bioplodiny pri ceste je nemožné,“ dodáva Šindler.

Štát dostal rodinu Šindlerovcov pred niekoľkými rokmi do situácie, keď síce stále vlastnila znehodnotené pozemky, ale nemohla o nich rozhodovať, využívať ich, ani predať. Približne v polovici uplynulého roku vyvlastňovanie prerušili.

V prípade Šindlerovcov čakali na znalecký posudok, ale vo všeobecnosti hlavne očakávali verdikt Ústavného súdu o podaní skupiny vtedy opozičných poslancov na čele s Danielom Lipšicom. Tí označili postup vlády pri vyvlastňovaní za neústavný a protizákonný.

Vlastníci sa chcú dohodnúť

Jeden z vlastníkov pozemkov pri Čiernych Kľačanoch, Ladislav Šindler, momentálne čaká na zverejnenie nálezu Ústavného súdu, aby si ho mohol dôkladne preštudovať. O protiprávnom stave informoval nedávno aj ministerstvo dopravy a premiérku Ivetu Radičovú.

„Nemám list pred sebou, ale myslím si, že usmernili Národnú diaľničnú spoločnosť, ako má konať. Majú nájsť riešenie na dohodu,“ hovorí Šindler.

Národná diaľničná spoločnosť už má k dispozícii návrh rodiny na dohodu o vysporiadaní. Šindlerovci chcú, aby štát respektíve Národná diaľničná spoločnosť, odkúpila celý, momentálne už len vyše hektárový pozemok, za primeranú cenu. Naviac žiadajú náhradu nemajetkovej ujmy.

„Chceme, aby odkúpili celý pozemok, lebo oni ho znehodnotili. Žiadame aj nemajetkovú ujmu, pretože sme neboli pánmi svojich pozemkov a nemohli sme ich užívať,“ dodáva.

Ladislav Šindler vie, že súčasná vláda, ani toto vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti situáciu nezapríčinilo, ale predpokladá, že sa k náprave krívd postavia racionálne.

„Neviem, aká bude reakcia. Môžu sa k problému postaviť racionálne, alebo z pozície moci. Verím v Boha, takže môžem len predpokladať, že to bude racionálne. Ak nie, budeme musieť požiadať, aby rozhodol súd,“ reagoval majiteľ pozemkov na otázku, či verí v spravodlivé riešenie zo strany štátu.

Šindler si myslí, že ak o jeho a ďalších prípadoch rozhodujú tí istí ľudia, ktorí v opozícii kritizovali vyvlastňovací zákon, hovorili o ňom ako o porušení ústavných práv a vďaka nim sa dostal až pred Ústavný súd nemali by teraz rozhodnúť inak, ako spravodlivo. V opačnom prípade by to bolo nelogické.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.