Firma Váhostav ponúka, že časť diaľnice D1 postaví o vyše polovicu lacnejšie než štát čakal.
Bratislava - Spoločnosť Váhostav s podnikateľom Jurajom Širokým v predstavenstve má na dosah ďalšiu megazákazku od štátu.
Po tom, ako jej Národná diaľničná spoločnosť (NDS) priklepla zákazku na časť úseku D1 medzi Jánovcami a Jablonovom, teraz ide o asi 16-kilometrový úsek Dubná Skala – Turany.
V oboch prípadoch Váhostav extrémne podliezol cenu, ktorú plánoval dať na diaľnice štát. Úsek Jánovce – Jablonov sľúbil postaviť asi o tretinu lacnejšie.
Stavbu Dubná Skala – Turany však podľa informácií SME ponúka len za 137,7 milióna eur, zatiaľ čo štát očakával viac než dvojnásobnú cenu: 334 miliónov eur.
Jánovce – Jablonov 1. úsek
predpoklad: 94,65 mi. eur, vysúťažená: 59,9 mil. eur
Víťaz: Váhostav
Fričovce – Svinia
predpoklad: 213 mil. eur, ponúknutá cena: 99 mil. eur
Najnižšia ponuka: konzorcium s firmou Hant BA
Dubná Skala – Turany
Odhad: 334 mil. eur, ponuka Váhostavu: 137,7 mil. eur
Váhostav tvrdí, že nízku cenu dosiahne vďaka použitým technológiám. Už niekoľko mesiacov totiž funguje nový spôsob obstarávania, pri ktorom si súťažiaci diaľnicu aj naprojektuje a volí si teda technológiu výstavby podľa svojho zváženia.
„Keby iné spoločnosti chceli použiť tie isté technológie, tak budú drahšie, lebo si ich budú musieť nakupovať,“ povedal hovorca Váhostavu Rastislav Paďha.
Stavbári však ceny Váhostavu vidia inak. „Je to hlboko pod naše náklady,“ povedal generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský. Doprastav sa uchádzal o zákazku s ponukou asi 172 miliónov eur, čo je podľa Šamudovského z hľadiska zisku „hlboká nula“.
Zväz stavebných podnikateľov Slovenska upozorňuje, že prinízke ceny môžu ísť na úkor kvality stavby, alebo stavbu ako takú ohroziť.
„Dodávateľa to môže motivovať k dvom veciam: buď nedodá stavbu v primeranej kvalite, alebo ďalších subdodávateľov na tej stavbe nezaplatí,“ myslí si prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukács.
Naša D1 preto podľa jeho slov môže skončiť ako 50kilometrová poľská A2 medzi Varšavou a Lodžou. Túto zákazku dostala čínska firma Covec po tom, ako podliezla ceny konkurentov o 40 percent a nakoniec nevyplatila dodávateľov. Stavbu cesty museli potom vysúťažiť znovu.
Ministerstvo dopravy sa nateraz podobných scenárov neobáva. Tvrdí, že predpoklady štátu o cene sa odvíjajú od štátnych expertíz, ktoré boli robené ešte za bývalej vlády. Mali sa podľa nich stavať diaľnice cez takzvané PPP projekty.
V novom obstarávaní sú však termíny výstavby oveľa dlhšie, ako vyžadovali PPP plány, hovorí Ľubomír Tuchscher z tlačového oddelenia ministerstva dopravy. Práve úsek Dubná Skala – Turany mal mať v rámci PPP na starosti Váhostav. Postaviť ho chcel za 340 miliónov eur.
Keď sme sa na nízke ceny pýtali NDS, odpovedala, že pri obstarávaní zohľadňuje rovnaké zaobchádzanie, hospodárnosť či efektívnosť.
NDS teraz stojí aj pred rozhodnutím, ako zhodnotí nízku cenu nielen od Váhostavu, ale aj od firmy Hant BA. Tá v konzorciu s Cestnými stavbami Liptovský Mikuláš prišla s ponukou na časť D1 medzi Fričovcami a Sviniou o 50 percent nižšou, ako štát čakal.
„Naplnili sme všetky kritériá verejného obstarávania a ponúkli sme optimálnu cenu v danej kvalite,“ tvrdí Miriam Bayerová, zástupkyňa firmy Hant BA.
Poradie ponúk od najlacnejšej (mil. eur)
1. Váhostav SK a.s. - 137 750 579,52
2. Skupina - Impregilio S.p.a. + Dúha a.s. - 152 689 900,00
3. Skupina D1 Dubná Skala (Doprastav a.s. + Strabag, s.r.o.) - 171 828 030,80
4. OHL ŽS a.s. - 184 043 310,14
5. Združenie (Eurovia SK + Eurovia CZ + SMS Banská Bystrica) - 184 690 000,00
6. Skanska SK a.s. + Skanska a.s. - 262 290 052,55
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Najnižšiu cenu na úsek Dubná Skala - Turany dal Širokého Váhostav
Časť D1 sa môže stavať za polovičnú cenu
Úsek diaľnice pri Levoči začnú stavať v pondelok
Najlacnejší v tendri na časť D1 je Váhostav
Obchvat Trstenej, ktorý stavia Širokého Váhostav, sa predraží o šestinu
Na diaľnici Jablonov - Studenec začali stavať druhý profil
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.