Skanska a Strabag chcú tunel Višňové vyhĺbiť o pol miliardy lacnejšie

Stavbári núkajú štátu tunel za 340 miliónov eur. Štát čakal účet na 900 miliónov.

Bratislava - Najväčšiu diaľničnú zákazku na D1 zrejme získajú firmy Skanska a Strabag.

Štátu spoločne ponúkajú, že 13,5­kilometrový úsek, ktorého väčšinu tvorí stavebne náročný tunel Višňové, postavia za 338 miliónov eur.

Štát očakával, že tunel ho môže vyjsť až na 896,5 milióna eur.

„Cena nášho združenia je výsledkom spoločnej práce na technických a projekčných riešeniach. Skanska a Strabag sú spoločnosti s dlhoročnými skúsenosťami v tunelových stavbách,“ zareagovala na otázky o cenách riaditeľka Skanska SK Magdaléna Dobišová.

Lacní sú aj ostatní

Druhá najlacnejšia ponuka prevyšuje tú od Skanskej zhruba o 44 miliónov eur. Doprastav, ktorý s ňou prišiel, ju nechce komentovať.

„Až po oficiálnom vyhodnotení súťaže,“ povedal nový riaditeľ Doprastavu Juraj Androvič.

Nie je teda jasné, či by prípadné víťazstvo Skanskej firma nenapadla.

Tunel Višňové je už šiesty diaľničný úsek, pri ktorom priniesla súťaž štátu prekvapivo nízke ceny.

Niektorí odborníci hovoria, že isté zľavy v poslednom období môžu súvisieť so zmenou obstarávania, ktorú priniesol exminister dopravy Ján Figeľ (KDH). Po novom totiž stavbár nielen stavia, ale diaľnicu si aj projektuje a sám určuje technológie, aké použije, hovorí Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného.

Navyše, situácia na trhu sa oproti minulosti dramaticky zmenila.

„Je oveľa väčší dopyt ako ponuka zákaziek. Firmy chcú prežiť, a tak idú marže až na minimum,“ dodal Palčák.

Premiér Robert Fico sa dávnejšie vyjadril, že extra lacné diaľnice majú životnosť asi päť rokov. Ďalším rizikom, o ktorom sa na trhu diskutuje, je ich nedostavanie či nevyplatenie subdodávateľov.

Nové vedenie rezortu dopravy sa k cenám nevyjadrilo.

„K detailom tendra sa nebudeme vyjadrovať, keďže obstarávanie nebolo ešte ukončené,“ napísali z ministerstva.

Tunel sa má financovať z eurofondov, v menšej miere z rozpočtu, prípadne aj z úveru od Európskej investičnej banky.

Minister dopravy Ján Počiatek avizuje, že pre veľké odskoky cien v tendroch a odhadoch štátu si chce posvietiť na štátne expertízy.

„Nie je totiž možné, aby aj štátna expertíza chrlila nereálne ceny, keď stav na stavebnom trhu je iný,“ povedal Počiatkov hovorca Martin Kóňa.

Onedlho by tak malo byť jasnejšie, prečo štátni plánovači čakajú také vysoké ceny a čo ich prípadne v minulosti umožňovalo. Podľa KDH, ktorého šéf Ján Figeľ viedol rezort dopravy pred Počiatkom, netreba pri expertízach zabúdať ani na ich metodiku.

„Expertíza ukazuje najvyššiu možnú cenu, keby sa naplnili všetky riziká a je vzdialená od reálnej ceny,“ povedal hovorca KDH Matej Kováč.

Pôvodne mal byť aj tunel Višňové súčasťou takzvaných PPP projektov. Figeľ tvrdí, že dnešné ceny potvrdili, že bolo správne zrušiť niekoľkomiliardové PPP.

Odborník: Dozor nemusí tunel ustrážiť

Štát hľadá najnižšiu cenu aj pri výbere stavebných dozorov. Takýto kontrolór cenu a kvalitu tunela neustráži, varuje dozor z praxe.

Nad výstavbou, a teda aj cenou diaľnic zvyčajne bdie stavebný dozor. Ten, ktorý štát vyberá, pre nové extralacné diaľnice, ich nemusí ustrážiť, hovorí jedna z dozorných firiem.

Štát totiž pri výbere kontrolóra myslí iba na jeho cenu a málo sa pozerá na odbornosť či na počty ľudí, ktorých na kontroly na stavbách ponúka.

„Vrcholom je tender o dozor na tunel Višňové. Napriek tomu, že ide o 7,5­kilometrový tunel, obstarávateľ nevyžaduje od uchádzača riadne skúsenosti s tunelom,“ upozorňuje Martin Bakoš, riaditeľ dozornej firmy Amberg Engineering Slovakia.

Do súťaže na dozor sa Bakoš chce tiež prihlásiť, a tak sa obrátil na Národnú diaľničnú spoločnosť, aby podmienky súťaže opravila.

Tvrdí, že ak súťaž vyhrá veľmi lacný dozor, môže sa stať, že stavbu neustráži a stavbár si napríklad ľahšie presadí dodatky.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...