Skanska tvrdí, že pri súťaži o Višňové sa štát zmýlil

Stavebná firma, ktorú štát vyradil z boja o lukratívnu diaľničnú zákazku, sa bráni. Kto postaví najdlhší diaľničný tunel u nás, stále nie je jasné.

Bratislava - Boj o výstavbu úseku D1 s 7,5-­kilometrovým tunelom Višňové pri Žiline sa naťahuje.

Spoločnosti Skanska, ktorá ponúkla, že ho v konzorciu s firmou Strabag postaví najlacnejšie, sa nepozdáva, že štát vybral za víťaza Doprastav. Ten plánuje tunel hĺbiť o 44 miliónov eur drahšie ako Skanska, za 382 miliónov eur.

Spoločnosť Skanska zo súťaže vyradili, a tak požiadala Národnú diaľničnú spoločnosť o nápravu.

„Jediné rozumné vysvetlenie pre nás je, že na strane obstarávateľa sa stal omyl, prípadne nesprávne posúdil ponuky. V opačnom prípade by sme naše vylúčenie museli vnímať ako účelové a tendenčné,“ tvrdí Magdaléna Dobišová, riaditeľka Skansky.

Súťaží sa o výstavbu 13,5­kilometrového úseku D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou skalou. Jeho súčasťou je 7,5­-kilometrový tunel Višňové. Štát predpokladal, že ho úsek vyjde aj na 900 mil eur.

Najlacnejšia ponuka prišla od firmy Skanska: 338 mil. eur. Štát ju vybral za víťaza.

Druhý najlacnejší Doprastav s ponukou 382 mil. eur proti tomu namietal. Zvíťazil a Skansku vylúčili.

Skanska sa ohradila. Za vylúčením by mali byť veľké vzdialenosti medzi únikovými východmi z tunela.

Diaľničiari ich podľa firmy Skanska merali nesprávne: po iný bod, než by podľa technických noriem mali.

Niektoré únikové východy si vraj v Národnej diaľničnej spoločnosti ani nevšimli.

Vyplýva to aj z vyjadrení firmy Amberg Engineering, ktorá pre Skansku robila predbežný návrh riešenia tunela. Jej šéf Martin Bakoš hovorí o „hlbokom nedorozumení“.

Kedy bude tunel

Národná diaľničná má teraz niekoľko dní na to, aby firme Skanska odpovedala. Tendre, ktoré bežia, zo zásady nekomentuje.

Ak firme nevyhovie, tá sa zrejme obráti na Úrad pre verejné obstarávanie. Úrad má rozhodovať do 30 dní, ale trvá mu to aj dlhšie.

Ministerstvo dopravy dúfa, že napriek prieťahom stihne práce rozbehnúť tento rok. „Sme optimisti,“ povedal hovorca rezortu Martin Kóňa.

Doprastav tento tender nekomentuje. „K súťaži, ktorá sa neskončila, sa nepatrí vyjadrovať. Verím, že uspejeme,“ vraví jeho akcionár Ivan Šesták.

Doprastav stráca na zákazkách v Poľsku. Šesták a druhý akcionár firmy Dušan Mráz podiely vo firme na krátky čas predali, údajne podnikateľovi Františkovi Hodorovskému. Ten sa spája s pádom Slovenskej kreditnej banky v 90. rokoch.

Banky Doprastavu na istý čas zmrazili účty. Začal opäť stavať, až keď sa doň vrátili pôvodní akcionári.

Najprv vyhrala Skanska

Pôvodne si štát vybral za víťaza tendra firmu Skanka. Proti tomu však namietal Doprastav. Úrad pre verejné obstarávanie mu dal za pravdu. Nariadil diaľničiarom, aby opäť vyhodnotili ponuky.

Problém vtedy úrad nevidel v únikových cestách. Mal pochybnosti, či Skanska nepodlieza reálne ceny a nezdalo sa mu ani vetranie v tuneli.

Právny zástupca Skansky Tomáš Kamenec z kancelárie Dedák & Partners hovorí, že ak sa štátu niečo nepozdávalo, mal sa na to pýtať. Svedčí o tom zákon o verejnom obstarávaní a rozhodnutia Súdneho dvora Európskej únie.

Podobná situácia ako v tomto prípade nastala, keď štát obstarával mýtny systém. Vtedy sa pýtal uchádzačov na nejasnosti, ale napokon ich vyraďoval aj za to, na čo sa vôbec neopýtal. Vec už riešil aj Súdny dvor Únie, Európska komisia stále rozhoduje, či Slovensko pre mýto zažaluje.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.