Stavebná firma, ktorú štát vyradil z boja o lukratívnu diaľničnú zákazku, sa bráni. Kto postaví najdlhší diaľničný tunel u nás, stále nie je jasné.
Bratislava - Boj o výstavbu úseku D1 s 7,5-kilometrovým tunelom Višňové pri Žiline sa naťahuje.
Spoločnosti Skanska, ktorá ponúkla, že ho v konzorciu s firmou Strabag postaví najlacnejšie, sa nepozdáva, že štát vybral za víťaza Doprastav. Ten plánuje tunel hĺbiť o 44 miliónov eur drahšie ako Skanska, za 382 miliónov eur.
Spoločnosť Skanska zo súťaže vyradili, a tak požiadala Národnú diaľničnú spoločnosť o nápravu.
„Jediné rozumné vysvetlenie pre nás je, že na strane obstarávateľa sa stal omyl, prípadne nesprávne posúdil ponuky. V opačnom prípade by sme naše vylúčenie museli vnímať ako účelové a tendenčné,“ tvrdí Magdaléna Dobišová, riaditeľka Skansky.
Súťaží sa o výstavbu 13,5kilometrového úseku D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou skalou. Jeho súčasťou je 7,5-kilometrový tunel Višňové. Štát predpokladal, že ho úsek vyjde aj na 900 mil eur.
Najlacnejšia ponuka prišla od firmy Skanska: 338 mil. eur. Štát ju vybral za víťaza.
Druhý najlacnejší Doprastav s ponukou 382 mil. eur proti tomu namietal. Zvíťazil a Skansku vylúčili.
Skanska sa ohradila. Za vylúčením by mali byť veľké vzdialenosti medzi únikovými východmi z tunela.
Diaľničiari ich podľa firmy Skanska merali nesprávne: po iný bod, než by podľa technických noriem mali.
Niektoré únikové východy si vraj v Národnej diaľničnej spoločnosti ani nevšimli.
Vyplýva to aj z vyjadrení firmy Amberg Engineering, ktorá pre Skansku robila predbežný návrh riešenia tunela. Jej šéf Martin Bakoš hovorí o „hlbokom nedorozumení“.
Národná diaľničná má teraz niekoľko dní na to, aby firme Skanska odpovedala. Tendre, ktoré bežia, zo zásady nekomentuje.
Ak firme nevyhovie, tá sa zrejme obráti na Úrad pre verejné obstarávanie. Úrad má rozhodovať do 30 dní, ale trvá mu to aj dlhšie.
Ministerstvo dopravy dúfa, že napriek prieťahom stihne práce rozbehnúť tento rok. „Sme optimisti,“ povedal hovorca rezortu Martin Kóňa.
Doprastav tento tender nekomentuje. „K súťaži, ktorá sa neskončila, sa nepatrí vyjadrovať. Verím, že uspejeme,“ vraví jeho akcionár Ivan Šesták.
Doprastav stráca na zákazkách v Poľsku. Šesták a druhý akcionár firmy Dušan Mráz podiely vo firme na krátky čas predali, údajne podnikateľovi Františkovi Hodorovskému. Ten sa spája s pádom Slovenskej kreditnej banky v 90. rokoch.
Banky Doprastavu na istý čas zmrazili účty. Začal opäť stavať, až keď sa doň vrátili pôvodní akcionári.
Pôvodne si štát vybral za víťaza tendra firmu Skanka. Proti tomu však namietal Doprastav. Úrad pre verejné obstarávanie mu dal za pravdu. Nariadil diaľničiarom, aby opäť vyhodnotili ponuky.
Problém vtedy úrad nevidel v únikových cestách. Mal pochybnosti, či Skanska nepodlieza reálne ceny a nezdalo sa mu ani vetranie v tuneli.
Právny zástupca Skansky Tomáš Kamenec z kancelárie Dedák & Partners hovorí, že ak sa štátu niečo nepozdávalo, mal sa na to pýtať. Svedčí o tom zákon o verejnom obstarávaní a rozhodnutia Súdneho dvora Európskej únie.
Podobná situácia ako v tomto prípade nastala, keď štát obstarával mýtny systém. Vtedy sa pýtal uchádzačov na nejasnosti, ale napokon ich vyraďoval aj za to, na čo sa vôbec neopýtal. Vec už riešil aj Súdny dvor Únie, Európska komisia stále rozhoduje, či Slovensko pre mýto zažaluje.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Podľa Vážneho je nízka cena za tunel Višňové nereálna
Štát pomôže Doprastavu, má stavať tunel Višňové
Nízke ceny tlačia k zákazke Váhostav
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.