Skanska žiada preskúmať rozhodnutie ÚVO v železničnom tendri

Stavebná spoločnosť Skanska SK a.s. podala na súde žalobu proti rozhodnutiu Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý minulý mesiac zamietol jej námietku voči opakovanému vylúčeniu z tendra Železníc Slovenskej republiky na modernizáciu trate Zlatovce - Trenčianska Teplá.

02. 10. 2012

Skanska zároveň doručila na ÚVO ďalšiu námietku proti inému úkonu verejného obstarávateľa v uvedenej verejnej súťaži a požiadala o vydanie predbežného opatrenia, aby železnice zatiaľ nemohli uzavrieť zmluvu s iným uchádzačom.

„Zaplatili sme kauciu 600 tis. eur. Sme presvedčení o tom, že spoločnosť Skanska bola vylúčená za absurdný dôvod, ktorý sa dovtedy na Slovensku neobjavil. Odvtedy sa takisto neobjavil ani v podmienkach a predpokladáme, že sa ani neobjaví. Je neprípustné, aby bola Skanska takýmto spôsobom diskriminovaná,“ informovala v utorok na stretnutí s médiami generálna riaditeľka Skanska SK Magdaléna Dobišová. Spoločnosti sa nepáči, že z tendra vypadla tentoraz pre rozdielnu dĺžku praxe svojich stavbyvedúcich a platnosti certifikátov Slovenskej komory stavebných inžinierov (SKSI). Podobné rozdiely sú totiž aj u stavbyvedúcich v dvoch ďalších združeniach, ktoré železnice nevylúčili.

Skanska na základe analýzy tvrdí, že v ponuke dvoch združení, ktoré zostali v súťaži (vedú ich spoločnosti TSS Grade, a.s. a OHL ŽS, a.s. Brno) sú mnohé elementárne pochybenia verejného obstarávania. „Toto bol podnet k tomu, aby sme podali námietku proti inému úkonu na ÚVO. Očakávame, že Úrad pre verejné obstarávanie vydá predbežné opatrenie na podpis zmluvy, vyhodnotí našu námietku a vyhodnotí, či bola relevantná alebo nebola relevantná,“ dodala Dobišová.

Právny zástupca Skanska Tomáš Kamenec uviedol, že do rozhodnutia ÚVO o predbežnom opatrení nie je možné podpísať zmluvu. „Úrad pre verejné obstarávanie nemá v tomto lehotu. O námietke má rozhodnúť do 30 dní, čiže v rámci tejto lehoty by mal čo najskôr rozhodnúť o tom, či vydá predbežné opatrenie, alebo nie,“ povedal advokát. Keď bola Skanska pôvodne vyhodnotená ako najúspešnejší uchádzač a námietku podala TSS Grade, tak podľa neho úrad bez problémov vydal predbežné opatrenie. „Veríme, že rovnakým metrom sa meria vždy a aj v prípade Skanska predbežné opatrenie bude vydané,“ doplnil Kamenec.

„Dátum podpisu zmluvy nateraz nie je známy, vzhľadom k tomu, že spoločnosť Skanska podala na ÚVO námietky. ŽSR ich považujú za účelové a špekulatívne. Ďalšie kroky závisia od postupu ÚVO,“ reagovala pre agentúru SITA hovorkyňa železníc Martina Pavliková. Na vyjadrenie Skanska nechcela reagovať z dôvodu, že ide o konkrétnosti z verejnej súťaže. „V zmysle zákona o verejnom obstarávaní k uvedenému nemôžeme poskytovať informácie,“ uviedla Pavliková. Železnice nedostali oficiálne oznámenie, že Skanska požiadala súd o preskúmanie rozhodnutia úradu, a preto postup spoločnosti nekomentujú.

Železnice vyhlásili tender na modernizáciu trate pri Trenčíne ešte koncom roka 2009 a ponuky štyroch uchádzačov otvárali v marci 2010. Skanska predložila na vykonanie prác najlacnejšiu ponuku, takmer 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, čo je 68 % z predpokladanej ceny 296 mil. eur. Skupina vedená trnavskou firmou TSS Grade, a.s. navrhla druhú najnižšiu cenu, okolo 245 mil. eur. Projekt by mal byť realizovaný za tri a pol roka a spolufinancovaný zo zdrojov Európskej únie (EÚ) cez Operačný program Doprava (OPD) v terajšom programovom období čerpania eurofondov. Podmienkou je, aby železnice uzavreli zmluvu s vybraným uchádzačom a práce boli ukončené do konca roka 2015.

Železnice už raz Skansku zo súťaže vylúčili pre neobvykle nízku cenu, ale ÚVO ju vrátil späť do hry. Spoločnosť zo súťaže opakovane vypadla už z iného spomínaného dôvodu. Rekordne dlhý tender sprevádzajú súdne spory a námietky konzorcií s dvoma najlacnejšími ponukami. „Skanska nebola vylúčená pre neobvykle nízku cenu, ako to bolo na začiatku. Nebola vylúčená ani za nulové položky, ako tvrdili a nebola vylúčená ani za referencie zamestnávateľa,“ upozornila Dobišová. Rozdiely medzi dĺžkou praxe a certifikátom SKSI ako dôvod vylúčenia sa podľa nej nikdy predtým neposudzovali. „Ak má stavbyvedúci celkovú dĺžku praxe 15 rokov a osvedčenie o odbornej spôsobilosti štyri roky, tak nám povedali, že sme dali nesprávne údaje, pretože certifikát a celková doba praxe neboli v súlade,“ dodala.

Vyhodnocovanie tendra podľa Skanska nebolo štandardné a prístup k súťažiacim nebol rovnaký. „Skanska dlhodobo prezentuje svoju podnikateľskú stratégiu. Chceme robiť biznis inak, ako sa deje na Slovensku,“ povedala Dobišová. Tender na modernizáciu trate Zlatovce – Trenčianska Teplá považuje Skanska za principiálnu záležitosť a na základe rozhodnutia na Slovensku spoločnosť zváži, či sa obráti aj na európsky súd.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.