Škola šmykov bola povolená nezákonne, povolenie je zrušené a musí sa zopakovať

Stavebný úrad zvolal na 7. 8. 2014 ústne konanie, na ktorom sa bude opäť odznova konať o dodatočnom povolení tzv. školy bezpečnej jazdy.

Vyplýva to z verejnej vyhlášky, ktorá visela na úradnej tabuli mesta. Celého konania sa môže zúčastniť každý, kto sa celým zámerom cíti dotknutý.

Z verejnej vyhlášky vyplýva, že doterajšie dodatočné povolenie zrušil už v júni Okresný úrad v Prešove pre nezákonnosť.

Doterajšie povolenie, ktoré okresný úrad zrušil pre jeho nezákonnosť, podpísal vo februári tohto roka primátor mesta Pavel Hagyari.

Ako vyplýva z verejnej vyhlášky, rozhodnutie primátora nebolo vydané podľa platných zákonov a primátor pri ňom využil kompetenciu, ktorá na povolenie školy šmykov nemôže byť použitá.

Zdanlivo sa môže zdať, že na to, aby primátor opakovane povolil školu šmykov, postačí v rozhodnutí zmeniť niekoľko "paragrafov", no nič to nemení na tom, že celé doterajšie povoľovacie konanie sa anulovalo a musí prebehnúť nanovo.

Škola šmykov je kauza, ktorá trápi obyvateľov ulíc okolo mestskej haly už niekoľko rokov.

Pred dvoma týždňami som ako poslanec prijal niekoľko veľmi rozhorčených telefonátov, keďže obyvatelia domov v okolí trpeli dlhodobo obťažujúcim hlukom zo športového podujatia, pred ktorým sa nedokázali schovať, keďže bývajú neďaleko mestskej haly.

Pripomeniem, že ku zámeru školy šmykov sa uskutočnilo aj verejné zhromaždenie obyvateľov mesta, na ktorom prítomní obyvatelia tento zámer odmietli.

Areál školy šmykov v súčasnosti už stojí a je v prevádzke. Keďže bol dodatočne povoľovaný, jeho výstavba sa začala bez akéhokoľvek povolenia (ľudovo sa tomu hovorí "na čierno").

Pre úplnosť treba dodať, keďže areál je v prevádzke, že z hľadiska hluku ide pri škole šmykov o úplne inú aktivitu, než je mimoriadne hlučné driftovacie podujatie, ktoré sa zvykne konať raz do roka v júni.

Výčitky obyvateľov neraz smerujú k tomu, že hlučné a obťažujúce aktivity prebiehajú na majetku mesta, od ktorého očakávajú, ako jeho obyvatelia, vyššiu ohľaduplnosť.

Hoci kompetenciu prenajímať dlhodobo mestský majetok má len mestské zastupiteľstvo, nájomnú zmluvu so spoločnosťou Tatran Prešov, s. r. o., podpísal primátor mesta v rozpore s uznesením mestského zastupiteľstva.

Primátor svojvoľne pozmenil zastupiteľstvom schválený text zmluvy tak, že v rozpore s vôľou zastupiteľstva umožnil nakladať spoločnosti Tatran Prešov, s. r. o., s majetkom mesta takým spôsobom, ktorý umožnil tejto spoločnosti aktivity, ktoré obťažujú a obmedzujú obyvateľov okolia.

To by nebolo možné, keby primátor neprekročil svoju kompetenciu a nájomnú zmluvu podpísal tak, ako to schválilo mestské zastupiteľstvo.

Postup primátor bol prerokovaný aj na mestskom zastupiteľstve, prenájmu sa venoval aj Najvyšší kontrolný úrad. Bolo konštatované nezákonné konanie, no dôsledky nikto zodpovedný dodnes nenesie.

Podrobnosti o škole šmykov, o pochybeniach pri prenájme mestskej haly a o povoľovacom procese nájdete v článkoch na konci textu.

Aj táto aktuálna vec poukazuje na širší problém, ktorý v meste máme. Je to ignorovanie zákona pri povoľovaní stavieb, ktorého dôsledky nesú obyčajní obyvatelia mesta. Či už ide o nedávnu kauzu autoumyvárne na Čergovskej ulici, zásah do cesty na ulici Ku Kyslej vode, výstavba domov v Kolmanke alebo dnešná kauza výstavby hokejbalového ihriska na Sídlisku 2.

Obyvatelia mesta sa oprávnené pýtajú, prečo zákon neplatí pre každého a ako si majú chrániť svoje práva, ak je im zo strany nimi volených predstaviteľov odopreté riadne a zákonné povoľovacie konanie.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...