SkyToll a Kapsch bojujú o Česko cez inzeráty

SkyToll bojuje o účasť v českom mýte. S českým prevádzkovateľom mýtneho systému sa hádajú, ktorý z nich je horší.

Bratislava - Mýto bolo nefér. Mýto kamióny obchádzajú rušičkami. Tieto a ďalšie slovenské novinové titulky si vybral prevádzkovateľ českého mýta, firma Kapsch, ako zbraň v boji proti spoločnosti SkyToll. Prevádzkovateľ slovenského mýta  by sa totiž rád podieľal aj na tom českom.

Kapsch ústrižky zo slovenských novín vlepil do inzerátov – napríklad v českých Hospodářských novinách.

„Áno, boli sme donútení takto konať pre nepravdivé útoky SkyTollu na Kapsch a české mýto v českej a slovenskej inzercii pred niekoľkými dňami,“ povedal Karel Feix, generálny riaditeľ firmy Kapsch.

Dodal, že verejnosť by mala mať vyvážené informácie. „Preto sme použili výber článkov zo slovenských médií, aby si každý čitateľ urobil obraz sám,“ povedal.

Pred časom totiž šéf SkyTollu Matej Okáli v inzertnom príspevku porozprával napríklad to, že české mýto malo asi 6­tisíc chýb a že jeho štart sprevádzali obrovské problémy.

Článok pomenoval takto: Neúspešný český model mýta posúva Európsku úniu bližšie k satelitným systémom. Kritizuje v ňom najmä český mikrovlnný mýtny systém od firmy Kapsch, ktorý vyžaduje množstvo mýtnych brán na cestách.

Je to nezáväzné

Rozširovanie mýta

  • V Česku je spoplatnených asi  1100 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest a asi 170 kilometrov ciest prvej triedy.
  • Ministerstvo chce postupne rozšíriť mýto na 5500 kilometrov ciest prvej triedy a 1800, prípadne až 3600 kilometrov ciest druhej a tretej triedy.

Za celým sporom sú snahy českého ministerstva dopravy o rozšírenie mýtneho systému. „Sme vo fáze, keď sme nevypísali tender, ale zadali sme nezáväzný dopyt  po rôznych firmách, čiže aj SkyTollu,“ povedal hovorca českého ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Niekoľko firiem teda požiadali, aby im napísali a vyčíslili, ako a za koľko by boli schopné spoplatniť mýtom ďalšie české cesty. Ministerstvo oslovilo aj SkyToll, pretože „je významným hráčom, prevádzkuje mýto na Slovensku,“ povedal Hanzelka z českého ministerstva.

Keďže ide o nezáväzné ponuky, neprekáža ani to, že vlastnícke pozadie SkyTollu nie je jasné. „Tak ďaleko nie sme, aby sme riešili podmienky výberového konania,“ povedal Hanzelka.

K podielom vo firme SkyToll sa dávnejšie prihlásila finančná skupina J&T, ktorá má v Česku rozsiahle aktivity.

SkyToll včera v Prahe prezentoval svoju ponuku pre Čechov, ktorá je podľa neho oveľa lacnejšia než tá od Kapschu.

Vyjsť má podľa agentúry SITA na 3,6 miliardy českých korún (146 miliónov eur), tá od Kapschu je vraj o 1,2 miliardy korún (zhruba 49 miliónov eur)  drahšia, a to aj napriek tomu, že ponuka Kapschu sa týkala menšieho počtu spoplatnených kilometrov.

Kapsch tvrdí, že SkyToll operuje nesprávnymi údajmi. Vraj ide o úplne inú ponuku, ktorú na iný počet kilometrov predkladal ministerstvu dopravy len Kapsch ako jediná firma. Až neskôr sa rezort pýtal na ceny za iných podmienok.

Podľa informácií SME rozdiely v ponukách sa hýbali rádovo medzi 120 až 730 miliónov eur, pretože v podmienkach nebolo presne napísané, čo si do ponúk majú záujemcovia nakalkulovať.

Česi chcú funkčný systém

S mýtom na Slovensku však už majú skúsenosti aj českí kamionisti. Niektorí z nich dokonca u nás proti nemu protestovali. Generálny tajomník združenia dopravcov Česmad Bohemia Martin Špryňar nespresnil, koho systém by na českých cestách videl radšej.

„Skúsenosti so Slovenskom máme veľmi zlé, je, samozrejme, otázka, ako by to dopadlo v Českej republike, ale radšej by sme preferovali nejaký funkčný systém,“ povedal.

Je podľa neho otázne, či sa vôbec mýto bude rozširovať. „Podľa nás to nie je efektívny krok,“ povedal. V každom prípade  horšie hodnotia nábeh mýta českí kamionisti na Slovensku než v Česku.

Na otázku, či by českým susedom odporučilo SkyToll ako partnera v mýte, naše ministerstvo dopravy odpovedalo: „Akú spoločnosť si vyberie Česká republika, je jej vnútornou záležitosťou“.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.