SkyToll bojuje o účasť v českom mýte. S českým prevádzkovateľom mýtneho systému sa hádajú, ktorý z nich je horší.
Bratislava - Mýto bolo nefér. Mýto kamióny obchádzajú rušičkami. Tieto a ďalšie slovenské novinové titulky si vybral prevádzkovateľ českého mýta, firma Kapsch, ako zbraň v boji proti spoločnosti SkyToll. Prevádzkovateľ slovenského mýta by sa totiž rád podieľal aj na tom českom.
Kapsch ústrižky zo slovenských novín vlepil do inzerátov – napríklad v českých Hospodářských novinách.
„Áno, boli sme donútení takto konať pre nepravdivé útoky SkyTollu na Kapsch a české mýto v českej a slovenskej inzercii pred niekoľkými dňami,“ povedal Karel Feix, generálny riaditeľ firmy Kapsch.
Dodal, že verejnosť by mala mať vyvážené informácie. „Preto sme použili výber článkov zo slovenských médií, aby si každý čitateľ urobil obraz sám,“ povedal.
Pred časom totiž šéf SkyTollu Matej Okáli v inzertnom príspevku porozprával napríklad to, že české mýto malo asi 6tisíc chýb a že jeho štart sprevádzali obrovské problémy.
Článok pomenoval takto: Neúspešný český model mýta posúva Európsku úniu bližšie k satelitným systémom. Kritizuje v ňom najmä český mikrovlnný mýtny systém od firmy Kapsch, ktorý vyžaduje množstvo mýtnych brán na cestách.
Rozširovanie mýta
Za celým sporom sú snahy českého ministerstva dopravy o rozšírenie mýtneho systému. „Sme vo fáze, keď sme nevypísali tender, ale zadali sme nezáväzný dopyt po rôznych firmách, čiže aj SkyTollu,“ povedal hovorca českého ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Niekoľko firiem teda požiadali, aby im napísali a vyčíslili, ako a za koľko by boli schopné spoplatniť mýtom ďalšie české cesty. Ministerstvo oslovilo aj SkyToll, pretože „je významným hráčom, prevádzkuje mýto na Slovensku,“ povedal Hanzelka z českého ministerstva.
Keďže ide o nezáväzné ponuky, neprekáža ani to, že vlastnícke pozadie SkyTollu nie je jasné. „Tak ďaleko nie sme, aby sme riešili podmienky výberového konania,“ povedal Hanzelka.
K podielom vo firme SkyToll sa dávnejšie prihlásila finančná skupina J&T, ktorá má v Česku rozsiahle aktivity.
SkyToll včera v Prahe prezentoval svoju ponuku pre Čechov, ktorá je podľa neho oveľa lacnejšia než tá od Kapschu.
Vyjsť má podľa agentúry SITA na 3,6 miliardy českých korún (146 miliónov eur), tá od Kapschu je vraj o 1,2 miliardy korún (zhruba 49 miliónov eur) drahšia, a to aj napriek tomu, že ponuka Kapschu sa týkala menšieho počtu spoplatnených kilometrov.
Kapsch tvrdí, že SkyToll operuje nesprávnymi údajmi. Vraj ide o úplne inú ponuku, ktorú na iný počet kilometrov predkladal ministerstvu dopravy len Kapsch ako jediná firma. Až neskôr sa rezort pýtal na ceny za iných podmienok.
Podľa informácií SME rozdiely v ponukách sa hýbali rádovo medzi 120 až 730 miliónov eur, pretože v podmienkach nebolo presne napísané, čo si do ponúk majú záujemcovia nakalkulovať.
S mýtom na Slovensku však už majú skúsenosti aj českí kamionisti. Niektorí z nich dokonca u nás proti nemu protestovali. Generálny tajomník združenia dopravcov Česmad Bohemia Martin Špryňar nespresnil, koho systém by na českých cestách videl radšej.
„Skúsenosti so Slovenskom máme veľmi zlé, je, samozrejme, otázka, ako by to dopadlo v Českej republike, ale radšej by sme preferovali nejaký funkčný systém,“ povedal.
Je podľa neho otázne, či sa vôbec mýto bude rozširovať. „Podľa nás to nie je efektívny krok,“ povedal. V každom prípade horšie hodnotia nábeh mýta českí kamionisti na Slovensku než v Česku.
Na otázku, či by českým susedom odporučilo SkyToll ako partnera v mýte, naše ministerstvo dopravy odpovedalo: „Akú spoločnosť si vyberie Česká republika, je jej vnútornou záležitosťou“.
SkyToll chce mýto vyberať aj pre Česko
Nákladné autá v Česku budú platiť mýto aj na cestách prvej triedy
Poľsko bude mať elektronické mýto, postaví ho Kapsch
Česi spustili mýto s pompou. My potichu
Česká vláda bude musieť doplatiť na mýtny systém
Cestné mýto v Česku už prinieslo 10 miliárd korún
Kapsch zvažuje podanie žaloby na súde
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.