SkyToll: Rušičky musíte udať

Či vôbec a koľko nelegálnych rušičiek satelitného signálu už odhalil náš elektronický mýtny systém a polícia, je tajomstvo. Zainteresovaní o tom mlčia.

Bratislava - Dá sa u nás nelegálne a beztrestne vyhýbať elektronickému mýtu? Táto otázka je na stole, odkedy sa zistilo, že niektorí vodiči sa mýto snažia obchádzať  rušičkami GPS signálu. Tie prerušia satelitný signál a systém nevie, kde sa auto nachádza.

Zodpovední tvrdili, že problém vedia riešiť. Rušičky však z ciest stále nezmizli. Upozornil  na to generálny tajomník združenia dopravcov Česmad Slovakia Pavol Reich.

Včera podobnú informáciu poskytol prezident Únie autodopravcov Slovenska Jaroslav Polaček. „Spravidla to funguje tak, že dopravcovia dajú rušičku len tým, na ktorých sa môžu spoľahnúť.“ To znamená, že rušičku dopravca zverí napríklad vodičovi, ktorý je zároveň jeho príbuzným.

Koľko rušičiek doteraz odhalili?

SkyToll tvrdí, že si s „neviditeľnými“ autami dokáže poradiť. „Naša spoločnosť, rovnako tak ako iní prevádzkovatelia okolitých mýtnych systémov, využíva efektívne technické metódy na odhalenie používateľov rušičiek,“ povedala hovorkyňa firmy Lenka Lendacká. Ako SkyToll odhaľuje rušičky, je však obchodným tajomstvom.

Lendacká upozornila, že každý, kto rušičkami poruší zákon, môže dostať pokutu až 2655 eur. Okrem toho môže ísť aj o trestný čin. „V prípade spôsobenia škody veľkého rozsahu takémuto páchateľovi hrozí trest odňatia slobody na sedem až 12 rokov.“

Otázka, koľko rušičiek už dokázal systém vypátrať, zostala nezodpovedaná. SkyToll ju odignoroval. Lepšie sme nepochodili ani na polícii. Na odpoveď od hovorcu prezídia Policajného zboru Martina Korcha sa čaká už niekoľko dní.

Národná diaľničná spoločnosť nás s otázkami o počte rušičiek už po druhý raz nasmerovala na SkyToll. Polaček z únie dopravcov hovorí, že ešte nepočul o prípade, keď by systém používateľa rušičky odhalil.

Lendacká zasa upozornila, že ten, kto vie o páchaní trestného činu, akým je aj používanie rušičiek, musí o tom informovať príslušné orgány.

Za nepodložené označila Lendacká aj výsledky mýtneho testu, ktorý nám do redakcie zaslala firma renomovaná v mýtnom biznise. Nechce však byť menovaná.

Podľa testu sa naše mýto dá bez problémov obchádzať rušičkami. Spôsob, akým chytáme čiernych pasažierov, má údajne vážne trhliny. Nevie napríklad dopočítať spoplatnené kilometre, ktoré vodič prejazdil so zapnutou rušičkou. Vo viacerých prípadoch by to totiž nemal byť problém. Detaily  výsledkov testu sme zaslali SkyTollu.

Čierni pasažieri znamenajú pokuty

Overiť výsledky testov je nutnosť. Spoločnosť SkyToll sa totiž v zmluve zaviazala, ako efektívne bude mýto vyberať. Prisľúbila pritom takmer 99­percentnú efektívnosť pri zachytávaní čiernych pasažierov. V ponuke je to údaj vyjadrený ako 0,9891. Plnenie záväzkov je pre SkyToll kľúčové.

Podľa zmluvy pokles efektívnosti výberu mýta o päť stotín percenta znamená pokutu vo výške 50 miliónov korún (1,6 milióna eur).

Ako svoje záväzky SkyToll plní, kontroluje mýtny znalec – firma Logica. Keďže informácie poskytuje len Národnej diaľničnej spoločnosti, pýtali sme si ich tam. Hovorca štátnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík povedal, že efektivita výberu mýta sa podľa zmluvy hodnotí polročne. Dodal, že priebežné výsledky v NDS poznajú. Včera však zostali pre verejnosť tajomstvom.

Medzitým naše mýto prešetruje Európska komisia. Ministerstvu dopravy pod vedením Ľubomíra Vážneho (Smer) koncom mája uplynul termín, do kedy mal reagovať na posledný list komisie.

„Môžem potvrdiť, že Európska komisia dostala odpoveď od slovenských autorít v riadnom čase,“ povedala hovorkyňa  eurokomisára pre vnútorný trh  Chantal Hughesová.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.