SkyTollu priklepli extra poplatky

Extra platby pre budovateľa elektronického mýta pred troma týždňami stopol minister dopravy. Zrazu sú opäť realitou.

Bratislava - „Nebude žiadne nájomné. Za palubnú jednotku sa zaplatí iba vratná záloha 50 eur," vyhlásil pred troma týždňami minister dopravy Ľubomír Vážny. Jeho rozhodnutie znamenalo, že prevádzkovateľ mýta - firma SkyToll - nedostane viac peňazí, ako vyhral sám v mýtnom tendri s najvyššou ponukou vyše 850 miliónov eur.

Možnosť vyberať neplánované poplatky presadilo práve ministerstvo dopravy cez svoju vyhlášku. Vážny ju nechcel zmeniť ani potom, čo povedal, že poplatky nebudú.

Minister poplatky nezarazil

Z ministrovho vyhlásenia napokon zostal prázdny sľub. Včera na konferencii k mýtu na Slovensku vysvitlo, že za každý prístroj, ktorý kamiónom meria prejdenú vzdialenosť - takzvanú palubnú jednotku - majú dopravcovia zaplatiť „odplatu" euro.

Pre dopravcov to nie je veľká položka. Pre SkyToll to môže znamenať aj niekoľko stotisíc eur do plusu. Len k prvému januáru, keď sa mýto spustí, chce mať firma pripravených 100­ tisíc palubných jednotiek.

SkyToll sa bráni, že jednoeurový poplatok stanovila stopercentná dcéra ministerstva dopravy - Národná diaľničná spoločnosť. SkyTollu tým vraj  skôr ublížila, než pomohla. „Neviem, či je jedno euro taký vysoký príjem. My s tým máme skôr problém, pretože je s tým spojená aj administratívna činnosť," povedal včera Miroslav Mikulčík zo SkyTollu.

Na to, aký význam má poplatok a prečo je schválený, keď nemal byť, Národná diaľničná spoločnosť včera neodpovedala. Na ministerstve dopravy sme sa tiež nedozvedeli, prečo minister Vážny za tri týždne zmenil názor. Pôvodne ho pritom stopol, lebo sa obával reakcie Bruselu.

„Je to dôkaz, že celý tender je robený pod tlakom sponzorov a minister nezastupuje záujmy občanov, ale len podlieha tlaku firiem," povedal poslanec Ivan Štefanec (SDKÚ).

Prepočítali sa

Nové poplatky pôvodne ministerstvo vymyslelo preto, že palubné jednotky sú veľmi drahé - jeden kus stojí zhruba  300 eur -  a SkyToll neodhadol, koľko ich bude potrebovať.  „Rastú mu tak náklady na prevádzkovanie mýta," povedal generálny tajomník  Združenia cestných dopravcov Pavol Reich. Sám je rád, že dopravcovia budú platiť iba jedno euro za celý čas trvania zmluvy, pretože NDS a SkyToll pôvodne hovorili zhruba o 30 centoch za deň.

Podobne to vnímali aj ďalší dopravcovia, ktorí prišli včera na konferenciu. „Jedno euro nie je veľa, ale keď sa to spočíta za viac palubných jednotiek, tak je to slušný príjem," povedal jeden z dopravcov.

Oveľa viac zaplatia na mýte. V modelovom príklade to môže byť napríklad 85 eur za 500 prejdených kilometrov za jeden deň. Jednodňová známka dnes vyjde len 10 eur.

Väčšina dopravcov však bola včera nervózna najmä preto, že do spustenia mýta chýba len niečo vyše mesiaca. „Je to úplný chaos," zhodovali sa oslovení.

SkyToll sa oddnes chystá ešte len začať s registráciou platiteľov mýta. Viacerí z nich pritom nemajú v mýtnom systéme jasno.

SkyToll má však jasno v tom, že ak nebude všetko od januára podľa jeho predstáv, začnú sa rozdávať pokuty. Tým, čo sa budú chcieť vyhnúť plateniu mýta, hrozí podľa agentúry ČTK sankcia až do výšky 2655 eur.

„Od začiatku tu na nás vyvíjajú tlak. Konferenciu začali vyhrážkami o pokutách a nimi ju aj skončili," povedal na margo poplatkov jeden z oslovených dopravcov. Ten má okrem pokút o starosť  navyše. Zvýšené náklady na mýto chcel totiž preniesť do cien za prenájom svojich kamiónov. Jeho zákazníci mu to odmietli so slovami: „Vláda predsa deklarovala, že sa nebudú zvyšovať náklady prevádzkovateľom vozidiel."

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...