Slovensko stále nevyhodnotilo sporný tender. Brusel teraz hrozí žalobou

Železničnú trať medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou modernizuje konzorcium okolo TSS Grade. Štátu ponúklo o 40 miliónov eur viac ako Skanska.

Dôvodom je sporný tender na modernizáciu približne dvanásťkilometrového úseku železničnej trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou.

Európska komisia dá však najskôr Slovensku šancu, aby svoj postup obhájilo. Na otázky Komisie musí ministerstvo dopravy odpovedať do dvoch mesiacov. Ak sa nebudú odpovede Komisii pozdávať, môže rozhodnúť o postúpení prípadu Slovenska na Súdny dvor Európskej únie.

„Európska komisia vyzýva Slovensko, aby správne vykonávalo ustanovenia smernice o opravných prostriedkoch tým, že ukončí opätovné hodnotenie ponúk,“ konštatuje Komisia v správe.

Trvá roky

Slovensko, konkrétne ŽSR, vypísalo sporný tender na modernizáciu železničnej trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou ešte koncom roka 2009. Bolo to v čase, keď bol ministrom dopravy Ľubomír Vážny zo Smeru.

V roku 2013 podala stavebná firma Skanska do Bruselu sťažnosť. Dôvodom bolo, že aj napriek ponuke, že zmodernizuje trať za 201 miliónov eur - teda približne o 40 miliónov lacnejšie ako víťazné konzorcium - vtedajší minister dopravy Ján Počiatek podpísal zmluvu s konzorciom TSS Grade. Stavebníkov zo Skansky štátna firma niekoľkokrát zo súťaže vylúčila. Jedným z dôvodov bola práve cena, ktorá sa ŽSR zdala príliš nízka.

Najvyšší súd  ešte pred dvoma rokmi nariadil rozhodnutie o víťazovi zrušiť a opätovne vyhodnotiť celý tender. ŽSR to stále nespravili. A tak konzorcium TSS Grade modernizáciu spomínanej železničnej trate onedlho dokončí. Má to byť do konca roka.

Termín dokončenia vyhodnocovania ponúk však zatiaľ nie je známy. Hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková hovorí, že železnice vo svojej práci postupujú v súlade s rozhodnutím Najvyššieho súdu a až do právoplatného ukončenia súťaže nie je možné poskytnúť bližšie informácie.

„Slovenské orgány nevykonaním a neuplatnením rozhodnutia Najvyššieho súdu porušili smernicu o opravných prostriedkoch, pokiaľ ide o účinné vykonávanie hodnotenia rozhodujúcich orgánov,“ píše Európska komisia.

Ak sa ministerstvu dopravy nepodarí postup podriadeného podniku - ŽSR - obhájiť pred Európskou komisiou, Skanska môže Slovensko zažalovať o náhradu škody. Tá by sa mohla pohybovať aj v miliónoch eur.

Partner advokátskej kancelárie Ikrényi & Rehák Ivan Ikŕenyi však hovorí, že vzniknutá škoda sa nedá stotožňovať s hodnotou zákazky. Vysvetlil, že by sa nahrádzali len peniaze, ktoré by firma na zákazke skutočne zarobila. 

„Nárok na náhradu škody by však spoločnosť Skanska mohla potenciálne mať aj ak by nebola a nemala byť v súťaži úspešná. V tom prípade by však mohla požadovať nanajvýš náhradu škody v rozsahu, v ktorom jej škoda vznikla v súvislosti s omeškaním vyhodnocovania ponúk, ktoré aktuálne Komisia Slovenskej republike vyčíta,“ dodáva Ikrényi.

Štát zatiaľ postup Európskej komisie nekomentoval. Ministerstvo dopravy vo svojom stanovisku napísalo, že je predčasné sa k tomu vyjadrovať.

Štát diskriminoval

Šance Slovenska sa dnes odhadujú ťažko. Čo však môže hrať v neprospech Slovenska je, že na problémy nepoukazuje len Brusel, ale aj štátne orgány na Slovensku.

Napríklad Úrad pre verejné obstarávanie v roku 2013 vo svojom rozhodnutí skonštatoval, že súťaž na modernizáciu železničnej trate bola diskriminačná. Železnice totiž vyčítali chyby len Skanske, hoci chyby v súťaži mali viacerí.

Najvyšší súd konštatoval v decembri 2014, že železnice postupovali pri vyžiadaní vysvetlení od jednotlivých uchádzačov netransparentne.

„Je preto nanajvýš žiaduce, aby z dôvodu ostránenia akýchkoľvek pochybností o transparentnosti verejného obstarávania, dodržania princípu rovnakého zaobchádzania a nediskriminácie uchádzačov, obstarávateľ (ŽSR, pozn. red.) vykonal nové vyhodnotenie splnenia podmienok účasti tak, ako mu to žalovaný nariadil,“ píše sa v rozhodnutí Najvyššieho súdu, ktoré má SME k dispozícii.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.