Železničnú trať medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou modernizuje konzorcium okolo TSS Grade. Štátu ponúklo o 40 miliónov eur viac ako Skanska.
Dôvodom je sporný tender na modernizáciu približne dvanásťkilometrového úseku železničnej trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou.
Európska komisia dá však najskôr Slovensku šancu, aby svoj postup obhájilo. Na otázky Komisie musí ministerstvo dopravy odpovedať do dvoch mesiacov. Ak sa nebudú odpovede Komisii pozdávať, môže rozhodnúť o postúpení prípadu Slovenska na Súdny dvor Európskej únie.
„Európska komisia vyzýva Slovensko, aby správne vykonávalo ustanovenia smernice o opravných prostriedkoch tým, že ukončí opätovné hodnotenie ponúk,“ konštatuje Komisia v správe.
Slovensko, konkrétne ŽSR, vypísalo sporný tender na modernizáciu železničnej trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou ešte koncom roka 2009. Bolo to v čase, keď bol ministrom dopravy Ľubomír Vážny zo Smeru.
V roku 2013 podala stavebná firma Skanska do Bruselu sťažnosť. Dôvodom bolo, že aj napriek ponuke, že zmodernizuje trať za 201 miliónov eur - teda približne o 40 miliónov lacnejšie ako víťazné konzorcium - vtedajší minister dopravy Ján Počiatek podpísal zmluvu s konzorciom TSS Grade. Stavebníkov zo Skansky štátna firma niekoľkokrát zo súťaže vylúčila. Jedným z dôvodov bola práve cena, ktorá sa ŽSR zdala príliš nízka.
Najvyšší súd ešte pred dvoma rokmi nariadil rozhodnutie o víťazovi zrušiť a opätovne vyhodnotiť celý tender. ŽSR to stále nespravili. A tak konzorcium TSS Grade modernizáciu spomínanej železničnej trate onedlho dokončí. Má to byť do konca roka.
Termín dokončenia vyhodnocovania ponúk však zatiaľ nie je známy. Hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková hovorí, že železnice vo svojej práci postupujú v súlade s rozhodnutím Najvyššieho súdu a až do právoplatného ukončenia súťaže nie je možné poskytnúť bližšie informácie.
„Slovenské orgány nevykonaním a neuplatnením rozhodnutia Najvyššieho súdu porušili smernicu o opravných prostriedkoch, pokiaľ ide o účinné vykonávanie hodnotenia rozhodujúcich orgánov,“ píše Európska komisia.
Ak sa ministerstvu dopravy nepodarí postup podriadeného podniku - ŽSR - obhájiť pred Európskou komisiou, Skanska môže Slovensko zažalovať o náhradu škody. Tá by sa mohla pohybovať aj v miliónoch eur.
Partner advokátskej kancelárie Ikrényi & Rehák Ivan Ikŕenyi však hovorí, že vzniknutá škoda sa nedá stotožňovať s hodnotou zákazky. Vysvetlil, že by sa nahrádzali len peniaze, ktoré by firma na zákazke skutočne zarobila.
„Nárok na náhradu škody by však spoločnosť Skanska mohla potenciálne mať aj ak by nebola a nemala byť v súťaži úspešná. V tom prípade by však mohla požadovať nanajvýš náhradu škody v rozsahu, v ktorom jej škoda vznikla v súvislosti s omeškaním vyhodnocovania ponúk, ktoré aktuálne Komisia Slovenskej republike vyčíta,“ dodáva Ikrényi.
Štát zatiaľ postup Európskej komisie nekomentoval. Ministerstvo dopravy vo svojom stanovisku napísalo, že je predčasné sa k tomu vyjadrovať.
Šance Slovenska sa dnes odhadujú ťažko. Čo však môže hrať v neprospech Slovenska je, že na problémy nepoukazuje len Brusel, ale aj štátne orgány na Slovensku.
Napríklad Úrad pre verejné obstarávanie v roku 2013 vo svojom rozhodnutí skonštatoval, že súťaž na modernizáciu železničnej trate bola diskriminačná. Železnice totiž vyčítali chyby len Skanske, hoci chyby v súťaži mali viacerí.
Najvyšší súd konštatoval v decembri 2014, že železnice postupovali pri vyžiadaní vysvetlení od jednotlivých uchádzačov netransparentne.
„Je preto nanajvýš žiaduce, aby z dôvodu ostránenia akýchkoľvek pochybností o transparentnosti verejného obstarávania, dodržania princípu rovnakého zaobchádzania a nediskriminácie uchádzačov, obstarávateľ (ŽSR, pozn. red.) vykonal nové vyhodnotenie splnenia podmienok účasti tak, ako mu to žalovaný nariadil,“ píše sa v rozhodnutí Najvyššieho súdu, ktoré má SME k dispozícii.
Trenčín, modernizácia železničnej trate
Brusel nepreplatí trať do Trenčianskej Teplej za štvrť miliardy eur
Vláda zrejme vyhodí železnicu pri Trenčíne z eurofondov
Rozkrádanie eurofondov? EÚ začala vyšetrovanie na Slovensku
Na dome má pre výstavbu železnice trojmetrové praskliny
Hodorovský je v pozícii finančnej inštitúcie
Nitkami v TSS ťahá nenápadný magnát
Modernizácia železnice je ohrozená
Budú sa centrom Trenčína rútiť vlaky 160-kilometrovou rýchlosťou?
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.