Smer tvrdí, že Ján Figeľ si vybral nesprávnu diaľnicu

Takmer 30­percentná zľava na súkromné diaľnice okolo Žiliny prekvapuje aj jediné konzorcium, ktoré tu už PPP stavia.

Bratislava - Za luxusnou zľavou, ktorú štátu na tretí balík súkromných diaľnic ponúklo konzorcium Žilinská diaľnica, nemusí byť len „skromnosť“ konzorcia.

Takto hovoria odborníci o ponuke firiem pod vedením nemeckého Hochtiefu na takmer 30–percentnú zľavu, ktorú má spustiť pri zákazke na 25 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Žilinou. O ponuke nedávno informoval minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Viac rizika pre štát

Nie je jasné, či sa  zľava našla v maržiach konzorcia, alebo sa na štát presunulo nejaké riziko, ktoré doteraz niesol koncesionár, uvažuje riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.

Okrem toho môže štát umožniť konzorciu zľaviť z ceny napríklad aj tak, že predĺži termíny na výstavbu.

Niečo v tomto smere nedávno naznačil aj minister dopravy Figeľ. Keď sa ho novinári pýtali na zľavu, povedal, že cenu tlačia nahor aj šibeničné termíny dokončenia výstavby.

Na otázku, či sa robili nejaké ústupky v termínoch v prípade prvého balíka, ktorý ministerstvo zrušilo,  Figeľ opäť neodpovedal jednoznačne.

„Bolo päť rokovaní, nezachytili zámer, že Slovensko chce dosiahnuť vzájomne výhodnú dohodu. Termín, o ktorý žiadali, bol už siedmy v poradí.“

Palčák hovorí, že minister by mal veci vysvetliť. „Niekto by mal seriózne povedať, ako to je. Tridsať percent je hrozne veľká zľava a núka sa, že predtým konzorcium cenu nadnieslo,“ povedal Palčák.

Zľava zarazila aj šéfa jediného konzorcia, ktoré už na Slovensku PPP stavia. „Uvádzané percento ma skutočne prekvapuje, avšak vyjadriť sa k nemu môžu len priamo zainteresovaní“, povedal Eric Delobel, generálny riaditeľ spoločnosti GRANVIA. Tá na Slovensku stavia zhruba 50 kilometrov PPP rýchlocesty z Nitry do Tekovských Nemiec.

Zľava môže byť odlišná

Z tridsaťpercentnej zľavy sa pritom pomaly stáva len niečo vyše 20–percentná zľava.   Celkovo má celý balík vyjsť na 8,5 miliardy eur, v čom už sú zahrnuté všetky náklady vrátane inflácie. Ročne má štát konzorciu bez zľavy platiť 277 miliónov. So zľavou zhruba 220 miliónov.

Poškodené ústretovosťou Figeľa k Hochtiefu  sa cíti byť  konzorcium, ktoré malo stavať prvý balík súkromných diaľnic – 75 kilometrov medzi Martinom a Prešovom – Slovenské diaľnice. Jeho členom je aj Doprastav.

Podľa predsedu predstavenstva firmy Ivana Šestáka minister stopol tento balík z politických a nie ekonomických dôvodov. Okrem toho tiež ponúklo zľavu z ceny.

Rezort dopravy na to v piatok reagoval slovami: „Rozhodnutie o prvom balíku PPP nemalo v sebe žiadne politické rozmery, ako to naznačuje pán Šesták, ale výhradne ekonomické. Ponúknutá zľava zo strany konzorcia bola len nezáväzná a týkala sa najmä zlepšenia situácie na finančných trhoch.“

Do konfliktu sa v piatok zapojil aj Smer. Prvý balík, ktorý vláda zastavila, je lepší než tretí, vyhlásila strana.

Kilometer diaľnice na úseku, ktorý vláda zastavila, by stál v prepočte 29 miliónov eur a kilometer úseku, o ktorom vláda hovorí, bude stáť 80 miliónov eur, vyhlásil predseda Robert Fico. Pre diaľnice chce opäť iniciovať zasadanie parlamentu.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...