Takmer 30percentná zľava na súkromné diaľnice okolo Žiliny prekvapuje aj jediné konzorcium, ktoré tu už PPP stavia.
Bratislava - Za luxusnou zľavou, ktorú štátu na tretí balík súkromných diaľnic ponúklo konzorcium Žilinská diaľnica, nemusí byť len „skromnosť“ konzorcia.
Takto hovoria odborníci o ponuke firiem pod vedením nemeckého Hochtiefu na takmer 30–percentnú zľavu, ktorú má spustiť pri zákazke na 25 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Žilinou. O ponuke nedávno informoval minister dopravy Ján Figeľ (KDH).
Nie je jasné, či sa zľava našla v maržiach konzorcia, alebo sa na štát presunulo nejaké riziko, ktoré doteraz niesol koncesionár, uvažuje riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.
Okrem toho môže štát umožniť konzorciu zľaviť z ceny napríklad aj tak, že predĺži termíny na výstavbu.
Niečo v tomto smere nedávno naznačil aj minister dopravy Figeľ. Keď sa ho novinári pýtali na zľavu, povedal, že cenu tlačia nahor aj šibeničné termíny dokončenia výstavby.
Na otázku, či sa robili nejaké ústupky v termínoch v prípade prvého balíka, ktorý ministerstvo zrušilo, Figeľ opäť neodpovedal jednoznačne.
„Bolo päť rokovaní, nezachytili zámer, že Slovensko chce dosiahnuť vzájomne výhodnú dohodu. Termín, o ktorý žiadali, bol už siedmy v poradí.“
Palčák hovorí, že minister by mal veci vysvetliť. „Niekto by mal seriózne povedať, ako to je. Tridsať percent je hrozne veľká zľava a núka sa, že predtým konzorcium cenu nadnieslo,“ povedal Palčák.
Zľava zarazila aj šéfa jediného konzorcia, ktoré už na Slovensku PPP stavia. „Uvádzané percento ma skutočne prekvapuje, avšak vyjadriť sa k nemu môžu len priamo zainteresovaní“, povedal Eric Delobel, generálny riaditeľ spoločnosti GRANVIA. Tá na Slovensku stavia zhruba 50 kilometrov PPP rýchlocesty z Nitry do Tekovských Nemiec.
Z tridsaťpercentnej zľavy sa pritom pomaly stáva len niečo vyše 20–percentná zľava. Celkovo má celý balík vyjsť na 8,5 miliardy eur, v čom už sú zahrnuté všetky náklady vrátane inflácie. Ročne má štát konzorciu bez zľavy platiť 277 miliónov. So zľavou zhruba 220 miliónov.
Poškodené ústretovosťou Figeľa k Hochtiefu sa cíti byť konzorcium, ktoré malo stavať prvý balík súkromných diaľnic – 75 kilometrov medzi Martinom a Prešovom – Slovenské diaľnice. Jeho členom je aj Doprastav.
Podľa predsedu predstavenstva firmy Ivana Šestáka minister stopol tento balík z politických a nie ekonomických dôvodov. Okrem toho tiež ponúklo zľavu z ceny.
Rezort dopravy na to v piatok reagoval slovami: „Rozhodnutie o prvom balíku PPP nemalo v sebe žiadne politické rozmery, ako to naznačuje pán Šesták, ale výhradne ekonomické. Ponúknutá zľava zo strany konzorcia bola len nezáväzná a týkala sa najmä zlepšenia situácie na finančných trhoch.“
Do konfliktu sa v piatok zapojil aj Smer. Prvý balík, ktorý vláda zastavila, je lepší než tretí, vyhlásila strana.
Kilometer diaľnice na úseku, ktorý vláda zastavila, by stál v prepočte 29 miliónov eur a kilometer úseku, o ktorom vláda hovorí, bude stáť 80 miliónov eur, vyhlásil predseda Robert Fico. Pre diaľnice chce opäť iniciovať zasadanie parlamentu.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Extra zľava na diaľnicu je záhada
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme rodina) donaha. Zamestnanci úradu nesúhlasia s tvrdeniami politikov o tom, že novinka prinesie stavebníkom možnosť stavať už za pár...
O vyvlastnenie požiadala minulý rok Spoločnosť Jaromíra Krejcara (SJK), chce zabrániť jeho úplnému schátraniu.
Nové mýto má vybrať viac peňazí. Otázkou je, či sa plán podarí.
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené, rozhodol budějovický krajský súd.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 -...