Spoplatniť sa má viac kilometrov ciest

Minister dopravy chystá zmeny v mýte. Kto z nich bude profitovať, zatiaľ nie je jasné. Dopravcom sa nepozdávajú.

Bratislava - Mýto sa má platiť na všetkých cestách prvej triedy. Plánuje to minister dopravy Ján Figeľ (KDH). Podľa agentúry SITA o tom informoval minulý týždeň na stretnutí so zamestnancami železníc.

Celkovo je na Slovensku vyše 3000 kilometrov ciest prvej triedy, z toho necelá polovica je spoplatnená.

Dopravcovia z Únie autodopravcov Slovenska, ktorá kedysi proti mýtu protestovala v uliciach, sa tentoraz rozhodla mlčať. Podľa svojho prezidenta Jaroslava Polačeka do konca apríla.

Dovtedy sa vraj ministerstvo zaviazalo, že zníži sadzby mýta na cestách prvej triedy. Píše sa to v zápisnici z februárového rokovania medzi dopravcami a ministerstvom.

Dohoda ministerstva a dopravcov

Do konca apríla zabezpečiť zníženie sadzieb mýta na cestách prvej triedy.
Zmeniť splátky, ktoré sa vyplácajú SkyTollu. Najvyššie sú v prvých štyroch rokoch. Majú sa natiahnuť na 10 rokov.

Zámerom štátu pri zmenách je vraj presúvať tovar z ciest na železnice. Aké dodatočné príjmy si cez mýto štát sľubuje a či mieni na rozšírenie mýta vypísať tender, sme sa však včera nedozvedeli. Podľa ministerstva dopravy je predčasné hovoriť o detailoch.

V podobnom duchu odpovedala aj Národná diaľničná spoločnosť.

Prevádzkovateľ mýta, firma SkyToll, zatiaľ o hromadnom rozširovaní mýta nevie.

„Informáciu o tom, či ministerstvo pripravuje ešte nejaké ďalšie rozšírenie, zatiaľ SkyToll nedostal,“ povedal hovorca firmy Anton Bódis. Podľa jeho slov je rozširovanie mýta zohľadnené v zmluve, pokiaľ nepôjde o rozšírenie spoplatnených úsekov nad 200 kilometrov.

Jedným z kritérií v súťaži o mýto bolo aj nacenenie takého rozšírenia. Nateraz nie je jasné ani to, či musí štát širšie mýto vysúťažiť.

Dvojky a trojky odľahčia od nákladiakov

Hustejšia mýtna sieť sa zrejme nebude môcť obchádzať ani po cestách druhej a tretej triedy. Figeľ chce totiž nákladiakom zakázať na týchto cestách tranzit.

Podľa prezidenta Združenia dopravcov Česmad Pavla Jančoviča dopravcom neprekáža, ak sa zakáže tranzit pre tých, ktorí obchádzajú elektronické mýto.

Problém by bol, keby si dopravca nemohol ani vybrať najkratšiu možnú cestu, ktorá niekedy vedie práve po cestách druhej a tretej triedy.

Viac mýta je trend

Informáciu o plánovanom zákaze tranzitu uvítali samosprávne kraje. V minulosti sa viackrát sťažovali, že im nákladiaky ničia cesty.

Banskobystrický župan Vladimír Maňka tvrdí, že na ceste druhej či tretej triedy by mal byť len nákladiak, ktorý tam má tovar napríklad nakladať alebo vykladať. „Pokiaľ je to cieľová stanica, je to v poriadku,“ povedal župan.

Jančovič z Česmadu pripomenul, že dopravcovia platia dane za používanie ciest. „Platíme obrovskú daň z motorových vozidiel, ktorá slúži aj na opravy, údržbu a investície do ciest druhej a tretej triedy,“ povedal.

Keď sme sa pýtali, či by vďaka zákazu tranzitu pre kamióny znížil Maňka daň z áut, povedal, že banskobystrická župa má už teraz najnižšie dane na Slovensku.

Podľa trnavského VÚC je táto otázka predčasná.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák tvrdí, že rozširovanie mýta je trendom v celej únii.

Pre štát to znamená prísun financií. „Väčší nárast intenzít potrebuje väčšie finančné prostriedky na výstavbu aj údržbu cestnej siete,“ hovorí Palčák. Pred zmenami ale treba dôkladne preskúmať dopady na podnikateľov.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.